I. Na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r., poz. 1915) opublikowano projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024 – wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
II. Bazując na doświadczeniach z lat ubiegłych (2009–2021), Rada Ministrów proponuje kontynuowanie dotychczasowej trzyletniej formuły programu realizowanego w latach 2022–2024. Wprowadzenie trzyletniego programu pomocy dzieciom i uczniom pochodzącym z rodzin, które poniosły straty wskutek wystąpienia żywiołu ma umożliwić udzielanie stałej pomocy przez wypłatę jednorazowych świadczeń pieniężnych w formie:
1) zasiłku losowego na cele edukacyjne,
2) wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych,
3) zajęć opiekuńczych,
4) zajęć terapeutyczno-edukacyjnych.
Zakłada się, że liczba odbiorców programu wyniesie ok. 2000 dzieci i uczniów rocznie. Należy zauważyć, że program ma charakter interwencyjny, a jego realizacja jest uwarunkowana wyłącznie wystąpieniem żywiołu
III. Podstawą do udzielenia wymienionych form pomocy ma być przyznanie rodzinie dziecka lub ucznia zasiłku celowego na podstawie art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w wysokości do 6000 zł, a w przypadku wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych lub zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych – w wysokości powyżej 3000 zł, w związku ze stratami poniesionymi w wyniku wystąpienia żywiołu odpowiednio w 2022 r., 2023 r. lub 2024 r., z tym że jedynie w przypadku organizacji wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych umożliwia się złożenie oświadczenia o poniesionych stratach, które po potwierdzeniu przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) będzie stanowić podstawę do udzielenia wsparcia z budżetu państwa.
IV. Projekt rozporządzenia przewiduje następujące narzędzia interwencji:
1) Wypłata zasiłku losowego na cele edukacyjne, w tym zakup niezbędnego wyposażenia – jako jednorazowego świadczenia pieniężnego w wysokości 500 zł albo 1000 zł, które ma umożliwić zakup niezbędnego wyposażenia szkolnego, w tym obuwia szkolnego, plecaków, podręczników, stroju sportowego, artykułów piśmienniczych, a w konsekwencji uczestniczenie we wszystkich zajęciach szkolnych z pełnym wyposażeniem wymaganym przez szkołę, niezbędnym do prawidłowego zdobywania wiedzy lub rozwoju fizycznego;
2) Organizacja wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych – korzystającymi z tej formy pomocy będą uczniowie uczęszczający w latach szkolnych: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024 i 2024/2025 do szkół wszystkich typów, kształcący się w tych szkołach w formie dziennej (czyli z wyłączeniem uczniów szkół dla dorosłych, a także uczniów branżowych szkół II stopnia i szkół policealnych kształcących się w tych szkołach w formie stacjonarnej lub zaocznej), którym należy udzielić wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, połączonego z możliwością wyjazdu poza obszar objęty skutkami żywiołu – pomoc w formie wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego ma być sfinansowana w wysokości do 1300 zł na jednego ucznia;
3) Organizacja zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w najbliższym otoczeniu dziecka lub ucznia – korzystającymi z tej formy pomocy będą dzieci realizujące w latach szkolnych: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024 i 2024/2025 obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, uczniowie uczęszczający w latach szkolnych: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024 i 2024/2025 do klas I–III szkoły podstawowej lub klas I–III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, a także uczniowie uczęszczający w latach szkolnych: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024 i 2024/2025 do szkół wszystkich typów, kształcący się w tych szkołach w formie dziennej (czyli z wyłączeniem uczniów szkół dla dorosłych, a także uczniów branżowych szkół II stopnia i szkół policealnych kształcących się w tych szkołach w formie stacjonarnej lub zaocznej), posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy z różnorodnych powodów nie mogą lub nie chcą skorzystać z wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych. Wysokość środków przeznaczonych na sfinansowanie zajęć jednego dziecka lub ucznia zaplanowano na poziomie do 1500 zł, w przypadku gdy na terenie gminy pomoc byłaby udzielona tylko jednemu dziecku lub uczniowi. Kwota ta będzie malała w przypadku, gdy pomoc będzie skierowana do większej grupy odbiorców. Dla wyliczenia środków niezbędnych na realizację zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych przyjęto, że pomoc w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych jest finansowana w wysokości 500 zł na jedno dziecko lub jednego ucznia uczestniczących w tych zajęciach oraz dodatkowo w wysokości iloczynu liczby dzieci lub uczniów uczestniczących w tych zajęciach podzielonej przez 5, zaokrąglonej w górę do pełnych jedności, i kwoty 1000 zł.
zwiń >>