Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY



Komunikaty MEiN

Edukacja seksualna – co młodzież wie, czego oczekuje, skąd czerpie wiedzę – prezentacja wyników badań

– Mam nadzieję, że te badania pozwolą odideologizować dyskusje o edukacji seksualnej – powiedziała na czwartkowej konferencji szefowa MEN.

Minister Joanna Kluzik-Rostkowska wraz z ekspertami Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE): Dominiką Walczak, Krzysztofem Bulkowskim oraz Wojciechem Grajkowskim, zaprezentowali w czwartek wyniki badań zleconych przez MEN pn. „Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (18-latków) oraz rodziców dzieci w wieku 6-17 lat wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności”.

Sprawdź wyniki badania:

„Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (18-latków) oraz rodziców dzieci w wieku 6-17 lat wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności” – skrót informacji.

„Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (18-latków) oraz rodziców dzieci w wieku 6-17 lat wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności”- pełna informacja.

– Temat edukacji seksualnej wzbudza wiele emocji. Chcieliśmy sprawdzić, na podstawie rzetelnych badań, czy rodzice oczekują, aby ich dzieciom taka wiedza była przekazywana. I czy – w tej kwestii – oczekują wsparcia szkoły – mówiła Joanna Kluzik-Rostkowska. – Okazało się, że chcą bardziej niż nam się wydawało – dodała.

Minister zaznaczyła, że – jej zdaniem – zaskakującym wynikiem badań jest m.in. to, że głównym źródłem wiedzy dla młodych ludzi nie jest Internet, ale ich rówieśnicy, koledzy, przyjaciele oraz rodzina.

Wyniki badań wskazują jednoznacznie: koledzy i koleżanki, nauczyciele wychowania do życia w rodzinie, na trzecim miejscu – rodzice – to zdaniem osiemnastolatków ich źródła informacji o seksualności człowieka.

Rodzice tymczasem najczęściej jako źródło wiedzy swoich dzieci na temat seksualności, inaczej niż młodzi dorośli, wskazali: na pierwszym miejscu rodzinę, która zdaniem 75% rodziców jest źródłem, z którego ich dzieci czerpią najwięcej informacji, na drugim miejscu, tak jak i osiemnastolatkowie, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, na trzecim – krąg znajomych dziecka.

Badania pokazują, że dzisiejsi rodzice zachowują otwartość na problematykę edukacji związanej z rozwojem psychoseksualnym ich dzieci.

– Rodzice uczniów są bardziej zgodni do tego jak ważna jest rola edukacji seksualnej w szkole, niż my posłowie na sali posiedzeń sejmowych – powiedziała szefowa MEN. – Chcę, aby wszyscy, którzy nie traktują poważnie zajęć o seksualności, zauważyli, że są to dla rodziców i uczniów ważne zajęcia. Rodzice takiego wsparcia ze strony szkoły oczekują. Jest duża część tematów, które zdaniem rodziców, powinny być omawiane w szkole i wręcz oczekują, żeby to szkoła zajęła się tymi tematami. Rodzice – bez względu na światopogląd – byli zgodni, że edukacja seksualna jest ważna – dodała minister edukacji.

– Widać, że poglądy rodziców generalnie cechują się dużym zakresem wspólnych przekonań, zaprzeczając stereotypowym wyobrażeniom o podziałach społecznych i światopoglądowych, gdy dochodzi do głosu troska o własne dziecko – mówili w trakcie konferencji prasowej eksperci IBE. – Nie znaczy to, że nie ma istotnych różnic w poglądach rodziców w wielu sprawach szczegółowych. Warto o nich rozmawiać, tym bardziej że istnieją mocne przesłanki dla wypracowania otwarcie deklarowanego konsensu co do udziału szkoły w edukacji związanej z rozwojem psychoseksualnym młodego pokolenia – dodali.

Jednocześnie spora część rodziców sygnalizuje w tych sprawach pewną nieumiejętność w kontaktach z własnymi dziećmi. Sygnalizują ważną potrzebę porady i współdziałania w szerszych sprawach wychowawczych i kierują swoje oczekiwania w stronę szkoły, do której nadal mają wiele zaufania.

Badania mocno potwierdzają ważną rolę szkoły w sprawach edukacji związanej z rozwojem psychoseksualnym i seksualnością człowieka. Zgodnie z oczekiwaniami zarówno uczniów, jak i rodziców znaczenie ma jasny przekaz adresowany do młodych ludzi, osadzony w ich potrzebach związanych z wiekiem i dążeniach życiowych. 

Co zrobi z wynikami badań MEN?

– Jestem przekonana, że podstawa programowa do przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie powinna zostać zmieniona. W najbliższym czasie powołam zespół ekspertów, który rozpocznie prace nad nową podstawą – zadeklarowała Joanna Kluzik-Rostkowska. – Przygotujemy także materiały dla nauczycieli, którzy uczą wychowania do życia w rodzinie. Materiały trafią do szkół już na początku września. Zachęcam wszystkich nauczycieli, dyrektorów szkół i specjalistów w dziedzinie edukacji, aby zapoznali się z wynikami badań. Dużo mówią na czym nauczycieli powinni się skupić – dodała.

Minister zaznaczyła też, że kiedy będzie nowa podstawa programowa do wychowania do życia w rodzinie, trzeba będzie napisać nowe podręczniki do tego przedmiotu. – Obecne podręczniki nie odpowiadają oczekiwaniom uczniów i rodziców – powiedziała szefowa MEN.

Joanna Kluzik-Rostkowska stwierdziła też, że – jej zdaniem – udział w zajęciach wychowania do życia w rodzinie nadal powinien być dobrowolny. – Najlepiej byłoby jednak – co wynika z badań – aby prowadziły je osoby z zewnątrz, a nie nauczyciele innych przedmiotów – powiedziała.

– Chcę, aby młody człowiek wchodzący w dorosłość był wyposażony w pakiet niezbędnej wiedzy, która uchroni go przed możliwymi konsekwencjami niewiedzy. Edukacja seksualna – jako pakiet wiedzy przekazywany młodym ludziom – jest bardzo ważna – powiedziała Joanna Kluzik-Rostkowska.

Raport z badania.

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej

 

Data: 2015/07/09

 
Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT