Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY



Komunikaty MEiN

„Lektura szkolna – przymus czy przyjemność?” – spotkanie z minister edukacji

– „Pana Tadeusza” trzeba znać – powiedziała minister edukacji na środowym spotkaniu w warszawskim Domu Książki MDM.

 

O promocji czytelnictwa wśród uczniów, problemach bibliotek szkolnych i działaniach MEN nakierowanych na promocję czytania – o tym wszystkim rozmawiała Joanna Kluzik-Rostkowska w trakcie środowego spotkania zorganizowanego przez Dom Książki MDM w Warszawie.

– Lektura szkolna powinna spełniać rolę książki zachęcającej do sięgnięcia po inny tytuł. Promocję czytelnictwa zaczęliśmy od uczniów szkół podstawowych, bo to w tym wieku nabieramy bądź nie nawyku czytania – powiedziała minister edukacji.

Joanna Kluzik-Rostkowska przypomniała o działaniach MEN nakierowanych na promocję czytelnictwa: inicjatywę „Wybierzmy wspólnie lektury najmłodszym uczniom”, kolejne edycje konkursu „Książki naszych marzeń”, rządowy program o tym samym tytule oraz wieloletni Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa.

– Kiedy zostałam ministrem edukacji narodowej okazało się, że MEN w tym programie nie uczestniczy. Uznałam, że to się musi zmienić. I tak się stało. Dowód? Wczorajsza decyzja Rady Ministrów – powiedziała.

Szczegóły Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa – TUTAJ.

Duża część dyskusji była poświęcona problemom z jakimi zmagają się na co dzień biblioteki szkolne.

– Zdaję sobie sprawę, że biblioteki w szkołach wyposażone są różnie. Często znajdują się tam tytuły sprzed 20-30 lat. Współczesne dzieci nie chcą ich czytać. Trudno im się dziwić – mówiła minister edukacji.

Szefowa MEN wyraziła nadzieję, że zarówno wsparcie w ramach już realizowanego przez MEN programu „Książki naszych marzeń”, jak i z programu wieloletniego zmienią to.

Tytuł spotkania to „Lektura szkolna – przymus czy przyjemność?”. Nie mogło więc zabraknąć także i tego tematu.

– Sama mam problem ze słowem „lektura”. Często to przez nie dzieci zniechęcają się do książki – mówiła Joanna Kluzik-Rostkowska.- Pamiętajmy, że nie ma kanonu lektur. Nauczyciele mają wielką wolność w doborze tekstów dla uczniów. „Pana Tadeusza” trzeba jednak znać. Są pewne teksty, które człowiek wykształcony po prostu znać musi. To jeden z nich – dodała.

Minister przypomniała, że nauczyciele wczesnoszkolni (klasy I-III) mają wielką rolę w rozbudzeniu nawyku czytania. – I to oni szczególnie powinni korzystać ze swojej wolności. Pamiętajmy, w klasach I-III lekcja nie musi trwać 45 minut. Jeśli nauczyciel chce wziąć dzieci na spacer – może. Jeśli chce z nimi spędzić dzień w bibliotece – super – dodała.

Na spotkaniu rozmawiano także m.in. o możliwości otwarcia bibliotek szkolnych w trakcie wakacji, czy o praktykowanym np. w Szwecji rozpoczynaniu dnia w szkole od czytania. Pracownicy bibliotek zwrócili uwagę, że mają problemy z wyegzekwowaniem od uczniów zwrotów książek.

– Jeśli macie Państwo pomysł jak ten problem rozwiązać – chętnie go przyjmę. Nie chciałabym stworzyć regulacji, która byłaby nieskuteczna – powiedziała Joanna Kluzik-Rostkowska.

Wśród pytań do minister edukacji pojawiło się także i to o tytuł jej ulubionej lektury z najmłodszych lat. – Od dziecka interesowałam się historią. W związku z tym kiedy moje koleżanki czytały „Anię z Zielonego Wzgórza”, którą także w końcu przeczytałam, ja siedziałam nad „Dymami nad Birkenau”. Jedną z pierwszych dziecięcych lektur, które pamiętam są „Słoneczniki” oraz książki Natalii Rolleczek – odpowiedziała Joanna Kluzik-Rostkowska.

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej 

Data: 2015/10/07

 
Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT