Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY



Komunikaty MEiN

TK: brak możliwości zaskarżenia unieważnienia matury do sądu – zgodny z konstytucją

„Procedura sądowa nie jest zdatna i nie jest adekwatna do weryfikacji prawidłowości unieważnienia matury z powodu niesamodzielnego rozwiązywania zadań, stwierdzanego w toku sprawdzania pracy” – wskazał w poniedziałek Trybunał Konstytucyjny.

– Ocena prac maturalnych przez sąd, a nie przez egzaminatorów, sprowadzałaby się do tego, że decydowaliby biegli, a nie egzaminatorzy, którzy są do tego przygotowani i obowiązują ich jednolite standardy – mówił w uzasadnieniu sędzia TK Mirosław Granat.

Brak możliwości zaskarżenia unieważnienia matury do sądu administracyjnego jest zgodny z konstytucją – orzekł Trybunał Konstytucyjny.

Trybunał badał skargę 18 licealistów, którym cztery lata temu unieważniono pisemny egzamin maturalny z chemii na poziomie rozszerzonym. Wówczas ich prace zostały uznane przez egzaminatorów za napisane niesamodzielnie. Maturzyści wystąpili w tej sprawie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi i Naczelnego Sądu Administracyjnego. Obie instancje uznały, że decyzja dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w sprawie unieważnienia ich matury nie jest decyzją administracyjną i sądy nie mają kompetencji do rozpoznawania tego typu spraw.

W lutym 2013 r. maturzyści złożyli skargę do Trybunału Konstytucyjnego. Chcieli, by sędziowie zbadali czy ówczesny zapis ustawy o systemie oświaty – według którego, wyniki egzaminu maturalnego są ostateczne i nie służy na nie skarga do sądu administracyjnego – nie są sprzeczne z kilkoma artykułami konstytucji.

„Każdy ma prawo do sądu, ale nie w każdej sprawie. Uznanie, że matura została napisana niesamodzielnie, jest elementem końcowej oceny, a nie czynnością administracyjną” – wskazali sędziowie Trybunału Konstytucyjnego.

Jednocześnie przyznali, że procedura sądowa nie może służyć weryfikacji prawidłowości unieważnienia matury z powodu niesamodzielnego rozwiązywania zadań, stwierdzanego w toku sprawdzania pracy.

Sędziowie Trybunału Konstytucyjnego w orzeczeniu przyznali także, że stwierdzenie samodzielności rozwiązania zadania podczas sprawdzania pracy maturalnej przez egzaminatora jest oceną wynikającą z jego doświadczenia pedagogicznego, sztuki pedagogicznej i jego wiedzy merytorycznej z danego przedmiotu.

Trybunał Konstytucyjny umorzył postępowanie w zakresie badania zgodności z Konstytucją rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Przeczytaj treść wyroku Trybunału Konstytucyjnego

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej 

Data: 2015/06/22

 
Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT