Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
15 stycznia 2015r. otrzymałam orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Obecnie mam w klasie I trzech uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. W jakim terminie powinnam utworzyć klasę integracyjną? Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel wspomagający?
Jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zaleca kształcenie dziecka odpowiednio w szkole podstawowej lub gimnazjum, ogólnodostępnych lub integracyjnych, odpowiednią formę kształcenia, na wniosek rodziców, zapewnia jednostka samorządu terytorialnego właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, do której zadań własnych należy prowadzenie szkół. Zatem zgodnie z n/w ustawą zapewnienie odpowiedniej formy kształcenia dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy do organu samorządu terytorialnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dzieci. Dyrektor szkoły, której uczeń posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, organizuje takie nauczanie w porozumieniu z organem prowadzącym. Statut publicznej szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży, określa nazwę szkoły, która zawiera: 1) określenie „Szkoła Podstawowa”, a w przypadku szkoły integracyjnej oraz ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi — określenie „Szkoła Podstawowa Specjalna”, „Szkoła Podstawowa Integracyjna” lub: „Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi” – zakładając, że w pytaniu chodzi o szkołę podstawową. Statut szkoły określa w szczególności organizację oddziałów integracyjnych. Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych. W klasie integracyjnej pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel przedmiotu oraz nauczyciel ze specjalnym przygotowaniem właściwym dla niepełnosprawności uczniów. Wszyscy nauczyciele pracujący w klasach integracyjnych powinni posiadać specjalistyczne przygotowanie z zakresu oligofrenopedagogiki. Oddział integracyjny zakłada się z nowym rokiem szkolnym, w tym czasie dbając o załatwienie niezbędnych formalności (j.w.).
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 71b.; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.); 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych ze zm.; 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych; 5. http://www.men.gov.pl/index.php/abc-wychowania-fizycznego/189-zycie-szkoly/abc-wychowania-fizycznego/1207-5-liczba-uczniow-w-grupie-cwiczeniowej-ramowe-plany-nauczania
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel był zatrudniony w placówce oświatowej A do dnia 24 czerwca 2022 r. i wówczas wykorzystał zwolnienie na opiekę nad dzieckiem do lat 14 w wymiarze 2 dni. Od września 2022 r. nauczyciel jest zatrudniony w placówce A oraz w placówce B jednocześnie – czy nauczyciel może wykorzystać 2 dni opieki nad dzieckiem w placówce B skoro na wystawionym świadectwie pracy widnieje informacja o wykorzystaniu 2 dni opieki art. 188 KP? Natomiast czy placówka A po zakończonym stosunku pracy może nie udzielić kolejnych dni na opiekę nad dzieckiem, ponieważ 2 dni zostały wykorzystane w bieżącym roku kalendarzowym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor w każdym roku szkolnym kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły? W styczniu br. przeciwko rodzicom jednej uczennicy zaczęła się toczyć egzekucja administracyjna. We wrześniu br. w dalszym ciągu nie mamy informacji o pobycie i obowiązku uczęszczania do szkoły dziecka. Szkoła wystąpiła ponownie o wszczęcie egzekucji. Organ prowadzący poinformował, że nie mogą się toczyć dwie takie same sprawy. Co w takim razie ma zrobić dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły, który jest przewodniczącym rady pedagogicznej opuścił posiedzenie rady pedagogicznej uzasadniając że jest zmęczony i nie będzie w dalszym posiedzeniu uczestniczył. Kto w tej sytuacji powinien podpisać protokół z obrad rady i czy posiedzenie rady pedagogicznej w takim wypadku jest ważne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W połowie lutego zgłosiła się do naszej szkoły, rodzina z Ukrainy z Doniecka, z trójką dzieci. W związku z sytuacją na Ukrainie dzieci od września nie uczęszczały regularnie do szkoły. Rodzina jest też po bardzo traumatycznych przeżyciach w związku z ucieczką z miejsca zamieszkania. Rodzice nie posiadali dokumentów ukończenia poszczególnych klas dzieci. Po przeprowadzeniu rozmowy kwalifikacyjnej oraz testów z zakresu matematyki i języka angielskiego, uczniowie zostali przyjęci do klas odpowiednio: klasa 2 - Sierhij (9 lat), klasa3 - Beniamin (11lat), klasa5 - Yelisei (13lat). W ciągu 2 miesięcy, kiedy chłopcy są u nas w szkole, widzimy, że zrobili ogromne postępy w nauce, szczególnie Beniamin i Yelisei. Zaczęli przypominać sobie treści, które były realizowane w szkole na Ukrainie. Uczęszczają na zajęcia wyrównawcze oraz na dodatkowe lekcje języka polskiego. Rodzice chłopców zwrócili się do mnie z prośbą o możliwość przeniesienia/promocji dwóch starszych synów do klas programowo wyższych. Na Ukrainie ukończyli odpowiednio klasy Sierhij - klasa 2, Beniamin - klasa 4, Yelisei - klasa 6. W związku z tym, zwracam się z zapytaniem, czy w tej wyjątkowej sytuacji, istnieje taka możliwość, aby w trakcie roku szkolnego, np. zorganizować egzaminy klasyfikacyjne, na podstawie których uczniowie ci mogliby przejść do klasy programowo wyższej. Jeśli nie to czy istnieje jakakolwiek inna możliwość, aby rozwiązać tą sytuację.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ocenę pracy nauczyciela należy zrobić wszystkim w ciągu roku ? Jak jest ze stażystą skoro dopiero rozpoczął pracę? Zrobić wszystkim na koniec roku to jest ogrom pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe