Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o pomoc w zakresie organizacji nauczania ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym w gimnazjum ogólnodostępnym. W październiku uczennica otrzymała takie orzeczenie. Matka nie chce słyszeć o nauce w szkole specjalnej. Powołałam zespół i organizujemy nauczanie. Jak mam zrealizować 800 godzin plastyki i 830 godzin techniki, 130 godzin muzyki? Czy możemy te zajęcia realizować na różnych przedmiotach i zapisywać w oddzielnym dzienniku tematy dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka? Uczennica nie ma nauczania indywidualnego, a nawet gdyby zaplanować jej po 7-8 godzin tygodniowo tych przedmiotów, zanudziłaby się. Poza tym, ona bardzo chce być w klasie i razem z klasą pracować. Bardzo proszę o pomoc, jak zorganizować nauczanie z korzyścią dla dziecka, ale zgodnie z litera prawa.
Jeśli dziecko jest uczniem szkoły - gimnazjum ogólnodostępnego - realizuje zajęcia z klasą, do której uczęszcza.
Podstawy prawne:
1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.),
2) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego:
a) zobowiązuje do realizacji kształcenia i wychowania w sposób dostosowany do potrzeb oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
b) zawiera zalecenia dotyczące form pomocy psychologiczno – pedagogicznej uwzględniające specyfikę stwierdzonego rodzaju niepełnosprawności.
Celem kształcenia i wychowania jest m. in. usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidacja oraz specjalistyczna pomoc i opieka.
Wymagania edukacyjne formułowane wobec tych uczniów powinny być dostosowane do ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych. Oznacza to również, że w szkolnym planie nauczania muszą znaleźć się zajęcia rewalidacyjne. Uczniowie ci nie uczęszczają na naukę drugiego języka obcego, a szkoła dla niego realizuje odrębną podstawę programową. Dla ucznia nauczyciele uczący redagują indywidualny program edukacyjny uwzględniający zalecenia z orzeczenia oraz dokumentację z rozporządzenia (tzw. IPET).
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy(...):
§ 22.3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zespół, na podstawie ustalonych przez dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, określa działania wspierające rodziców ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Ustalenia zespołu są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów, o których mowa w § 21 ust.3. Dokumentowanie przebiegu kształcenia specjalnego nie odbiega od ogólnych zasad obowiązujących przy dokumentowaniu przebiegu nauczania. Uczeń jest wpisany do dziennika lekcyjnego danej klasy, otrzymuje oceny okresowe i roczne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor jest zobowiązany, aby przyjąć do szkoły 17 - letniego ucznia, jeśli ten jest z innego miasta, ale aktualnie mieszka w hostelu, który mieści się przy ulicy należącej do rejonu gimnazjum?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nie mogę pobrać dokumentu Propozycje karty oceny pracy nauczyciela zgodnie z posiadanym przez niego stopniem awansu. Proszę o zerknięcie istnieje informacja, że podana strona nie istnieje.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy jako punkt przedszkolny zobowiązani jesteśmy przeprowadzać ewaluację wewnętrzną?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie wzory świadectw obowiązują w szkole podstawowej w tym roku szkolnym 2019/2020? Czy ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków. - jest aktualne?
Jeśli nastąpiła jakakolwiek zmiana, proszę o podanie wzorów świadectw dla szkoły podstawowej i odpowiednie rozporządzenie.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W szkole w przypadku dwóch klas są podziały na dwie grupy na takich przedmiotach jak język angielski, informatyka oraz lekcje wychowania fizycznego. Zdarza się sytuacja, gdy nauczyciel prowadzący np. informatykę w grupie 1 jest nieobecny w pracy. W tym samym czasie grupa 2 ma język angielski. Ze względu na brak zorganizowania zastępstwa w 1 grupie łączy się grupę 1 i 2. Czy w takim przypadku jak ma zostać policzona godzina zajęć, jeśli nauczyciel miał prowadzić lekcje z np. 15 uczniami (1 grupa), a miał pod opieka całą klasę (grupa 1 i 2)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe