Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły podstawowej o ustalonym obwodzie jest zobowiązany do kontroli realizacji obowiązku szkolnego dzieci cudzoziemców mieszkających w obwodzie tej szkoły, mimo iż dzieci tych nie ma na liście otrzymanej z urzędu gminy? Jestem dyrektorem obwodowej szkoły podstawowej i przypadkiem dowiedziałam się, że w moim obwodzie od dłuższego czasu mieszkają obywatele Bułgarii z dziećmi, z których jedno jest w wieku szkolnym (ok. 8 lat). Dziecko to nie chodzi do naszej szkoły i prawdopodobnie nie chodzi do żadnej innej szkoły. Czy w związku z tym dyrektor powinien podjąć jakieś kroki?
Zgodnie z przepisami art. 94a ust. 1 i 1a ustawy osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach. Dzieci cudzoziemców podlegające obowiązkowi szkolnemu w Polsce korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach podstawowych i gimnazjach na warunkach dotyczących obywateli polskich. Prawo to dotyczy wszystkich cudzoziemców niezależnie od ich statusu prawnego i podstawy pobytu na terytorium Polski. Oznacza to, że dyrektor szkoły podstawowej ma takie same obowiązki wobec dzieci krajów należących do UE, a zamieszkujących w obwodzie jego szkoły, jak wobec dzieci polskich. Kontrolowanie spełniania obowiązku, o którym mowa wyżej, należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej,w obwodzie którego dziecko mieszka. Wg mojej opinii, zanim dyrektor podejmie działania związane z egzekucją obowiązku powinien uprzednio rodzicom dzieci cudzoziemców udzielić pisemnej informacji nt: a) przepisów dotyczących obowiązku szkolnego, b) zakresu odpowiedzialności rodziców, c) skutków nierespektowania tych uregulowań (z odpowiedzialnością karno-administracyjną oraz przed sądem opiekuńczym włącznie). W przypadku braku reakcji ze strony rodziców (w piśmie wskazać termin), dyrektor powinien wszcząć przewidziane prawem środki dyscyplinujące rodziców na podstawi art. 20 ust. 1 ustawy. Należy podkreślić, że państwo polskie jest wyłączone z finansowania obowiązku nauki cudzoziemców niebędących obywatelami Unii Europejskiej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o informację czy na wniosek dyrektora terapia dla dziecka uczęszczającego do przedszkola może być zorganizowana w siedzibie poradni PP. Przedszkole z powodu braku specjalisty nie może zorganizować terapii wskazanej w orzeczeniu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy VII z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu lekkim nie uczęszcza na j. niemiecki. Uczeń uczęszcza na jedną lekcję techniki. Czy może być to jedna lekcja (uczeń ma dwie rewalidacje, jest zmęczony dużą ilością zajęć)? Czy zwolniony uczeń z afazją możne być objęty opieką na technice? Czy uczniowie są oceniani? Co wpisujemy na świadectwo? Czy należy opracować program nauczania i wpisać go do szkolnego zestawu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile wynosi pensum nauczyciela realizującego indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla uczennicy urodzonej w 2010 roku posiadającej orzeczenie o upośledzeniu w stopniu głębokim?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dokonaliśmy zakupu nowych arkuszy ocen ucznia jeszcze przed zmianą 6 września. Dokumentacja ta została przez naszych nauczycieli wypełniona. Niestety arkusze, które zostały wypełnione są starej sygnatury i posiadają m.in. to co zostało znowelizowane, czyli adres zamieszkania ucznia i jego rodziców. Czy w naszym przypadku - już wypełnionej dokumentacji - musimy wszystko zniszczyć i wypełniać nowe arkusze po nowelizacji z 6 września?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2019/20 zostały utworzone w naszej szkole klasy wstępne. Uczniowie tych klas nie podlegają klasyfikacji oraz na koniec roku nie otrzymują świadectwa.
Chciałem zapytać czy w klasie wstępnej zakładamy normalny arkusz ocen skoro nie będzie tych ocen. I jeszcze jedno pytanie skoro nie wydajemy uczniom tym świadectw, to co im wydajemy na zakończenie roku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe