Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy istnieje jakiś przepis, że w bursie należy stosować (wydawać) decyzje o skreśleniu z listy wychowanków w stosunku do tych którzy złamali regulamin z możliwością odwoływania się do kuratorium, czy może wystarczy rozwiązać z nimi umowę, którą podpisują rodzice lub pełnoletni wychowankowie na początku roku szkolnego. Wychowanek bursy nie ma obowiązku mieszkać w niej, w przeciwieństwie do obowiązku szkolnego i tu decyzje skreślania ucznia z listy moim zdaniem są uzasadnione.
Na podstawie § 10 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych, Dz. U. z 2005 r. Nr 52, poz. 466 oraz art. 84 ust. 2 pkt 5 UoSO w placówce niepublicznej, statut bursy określa przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora bursy do skreślenia wychowanka z listy wychowanków. Nawet jeśli statut danej bursy stanowi, że złamanie regulaminu uprawnia dyrektora do skreślenia z listy wychowanków (co ma charakter sankcji), dyrektor może ale nie musi skorzystać z prawa wydania decyzji administracyjnej (od której służy odwołanie do kuratora oświaty) o skreśleniu wychowanka. Samo rozwiązanie umowy powoduje, że uczeń jednocześnie traci status wychowanka (także w rozumieniu administracyjnoprawnym) i dyrektor nie musi wydawać decyzji o jego skreśleniu. Takie stanowisko zajmuje Sąd Najwyższy w odniesieniu do niepublicznych placówek (np. postanowienie NSA w Warszawie z dnia 14 października 2015 r., I OSK 2098/15, http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/DD55170C02; postanowienie WSA w Warszawie z dnia 8 maja 2015 r. II SAB/Wa 1039/14, http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/7C7F5982A9).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W przedszkolu od 01.09.2015 r. jest dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (niedosłuch). Orzeczenie dostarczono we wrześniu - dodatkowe środki na zajęcia specjalistyczne zostaną przekazane z UM od stycznia 2016 r (informacja podana z Wydziału Edukacji UM). Od kiedy należy prowadzić dodatkowe działania pedagogiczne, jeśli środki finansowe na ten cel będą przekazane od stycznia 2016 r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic ucznia niepełnoletniego złożył podanie do dyrektora szkoły o przyjęcie dziecka do trzeciej klasy szkoły publicznej w zawodzie technik informatyk. Obecnie dziecko uczęszcza do innej szkoły publicznej do trzeciej klasy w zawodzie technik informatyk (ten sam zawód). Czy na mocy Prawa oświatowego i rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej, publicznej szkoły artystycznej, szkoły niepublicznej lub niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej, do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu można przenieść/przyjąć ucznia? Nadmienię, iż nazwy przedmiotów w kształceniu zawodowym różnią się, a oceny z klasyfikacji śródrocznej są pozytywne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rada gminy podjęła uchwałę o przekształceniu z dniem 1 września 2017 r. zespołu szkół w 8-letnią szkołę podstawowa z wygaszanymi oddziałami gimnazjum. Czy w związku z tym powinien powstać statut założycielski nowej szkoły nadany przez organ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący ma zamiar utworzenia zespołu szkół poprzez połączenie szkoły podstawowej z gimnazjum. Jaka jest procedura realizacji tego zamierzenia? Czyje opinie musi uwzględnić organ prowadzący? Czy kurator wyraża zgodę na utworzenie zespołu, czy tylko opiniuje? Czy organ prowadzący musi rozpisać konkurs na dyrektora zespołu, czy może powierzyć obowiązki? Jak wygląda ewentualny konkurs na dyrektora-chodzi o przedstawicieli rodziców i nauczycieli-z obu rad, czy wspólny kandydat? Proszę o udzielenie szczegółowej informacji wraz z podaniem podstawy prawnej.
- Logopedia w przedszkolu. Czy zajęcia logopedyczne mogą się odbywać w czasie realizacji podstawy programowej (5 godzin)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe