Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy istnieje możliwość organizacji filii szkoły innej niż podstawówka? Sprawa dotyczy "micro" szkół funkcjonujących w zakładach poprawczych tj. gimnazjum (przede wszystkim) i szkół zawodowych. Połączenie organizacyjne dwóch, trzech szkół z pobliskich placówek pozwoliłoby zracjonalizować politykę kadrową (chociażby, co do ilości stanowisk kierowniczych). Ustawa o Systemie Oświaty wprost mówi o filii szkoły na poziomie podstawówki. Czy to automatycznie wyklucza tego typu organizację dla gimnazjum. Czy istnieje inna formuła organizacyjna umożliwiająca "połączenia sił" np. w formie oddziałów zamiejscowych szkoły? Co w takim wypadku z miejscem zatrudnienia nauczycieli?
Zgodnie z art. 61 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), w przypadkach uzasadnionych miejscowymi warunkami, mogą być tworzone publiczne szkoły podstawowe obejmujące część klas szkoły podstawowej, w tym także szkoły filialne. Pomimo, że u.s.o., ani załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624, wprost nie przewidują możliwości tworzenia filii, ani oddziałów zamiejscowych szkół innych typów niż szkoły podstawowe, nie oznacza to jednak, że nie ma takiej możliwości. Na podstawie art. 60 ust. 1 pkt 4 u.s.o., organizację szkoły określa jej statut, w tym jednostki organizacyjne. W konsekwencji szkoła danego typu może utworzyć jednostki funkcjonujące pod różnymi adresami lub nawet w rożnych miejscowościach – gimnazjum może utworzyć swoją filię lub oddział zamiejscowy, zasadnicza szkoła zawodowa może utworzyć filię lub oddział zamiejscowy. W takich przypadkach pracodawcą nauczyciela pozostają szkoły macierzyste, a różnie określone może być miejsce wykonywania pracy nauczycieli – w siedzibie głównej, pod drugim adresem (w dodatkowym budynku) lub „w szkole”, czyli we wszystkich jej lokalizacjach.
Natomiast w oparciu o art. 62 u.s.o., ze względów organizacyjnych szkoły publiczne prowadzone przez ten sam organ prowadzący mogą zostać połączone w zespół, jeśli są szkołami różnego typu (gimnazjum z zasadniczą szkołą zawodową lub także ze szkołą innego typu). Wówczas pracodawcą nauczyciela jest zespół szkół (art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2014 r., poz. 191 - dalej KN). Miejsce pracy nauczycieli może zostać określone poprzez wskazanie adresu lub adresów (ewentualnie określenie typu szkoły), albo ogólnie „w zespole”, czyli we wszystkich jego lokalizacjach.
O organizacji (utworzeniu filii, oddziału zamiejscowego) może także stanowić statut szkoły niepublicznej (art. 84 ust. 2 pkt 4 u.s.o.). Szkoły mogą być łączone w zespoły, zarówno jeśli są tego samego, jak i różnego typu, o ile prowadzi je ten sam podmiot (art. 90a u.s.o.). Z wewnętrznych regulacji - statutu szkoły lub zespołu – powinno wynikać, kto jest pracodawcą nauczycieli (organ prowadzący, szkoła lub szkoły, zespół). Natomiast miejsce pracy nauczycieli może zostać określone na zasadach przedstawionych powyżej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dziecko z Ukrainy posiadające status uchodźcy może uczyć się jednocześnie w szkole ukraińskiej i polskiej w oddziale ogólnodostępnym w szkole ponadpodstawowej? Proszę podać interpretacje i podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy potwierdzanie przez słuchaczy szkół dla dorosłych obecności na zajęciach własnoręcznym podpisem dotyczy słuchaczy KKZ? Nowelizacja rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania z dnia 29.08 2014 roku, wprowadza obowiązek potwierdzania przez słuchaczy szkół dla dorosłych obecności na zajęciach własnoręcznym podpisem (paragrafu 10 ust.5). Czy ten zapis odnosi się również do słuchaczy Kwalifikacyjnych Kursów Zawodowych ? Jeśli tak z jakiego zapisu to wynika? Niejednoznaczność i wątpliwości budzi fakt , że prowadzenie tych kursów to pozaszkolna forma kształcenia dla dorosłych. Więc KKZ to nie szkoła zaoczna. Do słuchaczy KKZ nie odnosi się zapis (z rozporządzenia w sprawie oceniania i klasyfikowania ......) dotyczący obecności na zajęciach w 50 % obowiązkowych zajęć. Czy ten zapis obowiązujący od nowego roku szkolnego dotyczy organizatorów KKZ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy Zespołem Szkół Specjalnych Nr 5 w Pabianicach i zwracamy się z pytaniem o wyjaśnienie pojęcia materiał edukacyjny, dotyczy to dotacji celowej MEN na podręczniki, czy w ramach tej dotacji możemy dokonać zakupu tabletów, tablicy interaktywnej, odtwarzacza cd.? Mamy również pytanie: w klasie jest 5 uczniów to czy dla całej piątki musimy dokonać takiego samego zakupu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest procedura otworzenia filii placówki oświatowej (niepublicznej) w innej miejscowości?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowi klasy 1 publicznej szkoły podstawowej można wydłużyć etap edukacyjny? Uczeń miał wcześniej w przedszkolu odroczony obowiązek szkolny o 1 rok. W tej chwili ma trudności ogólne z przyswajaniem wiedzy i kształceniem umiejętności, rodzice nie zgadzają się na badanie w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jaka jest podstawa prawna takiej decyzji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe