Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy istnieje możliwość przydzielenia godzin fizyki nauczycielowi wychowania technicznego, który w trakcie studiów miał odpowiednio dużą godzin fizyki ogólnej, poszczególnych działów działów np. termodynamiki, mechaniki, mechaniki technicznej i laboratorium (pracowni)? Czy istnieje możliwość uznania kwalifikacji do szkoły podstawowej?
Aby zakwalifikować wychowanie techniczne, jako kierunek studiów, którego efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu, musiałby obejmować treści nauczania fizyki określone w Rozporządzeniu MEN z 14.02.2017 r. w sprawie podstawy programowej (...), które określa wymagania szczegółowe dla przedmiotu fizyka w następujących działach:
I. Wymagania przekrojowe.
II. Ruch i siły.
III. Energia.
IV. Zjawiska cieplne.
V. Właściwości materii.
VI. Elektryczność.
VII. Magnetyzm.
VIII. Ruch drgający i fale.
IX. Optyka.
Porównania treści nauczanego przedmiotu z efektami kształcenia na ukończonym kierunku dokonuje dyrektor szkoły. W opisanym przypadku raczej trudno będzie stwierdzić taką zgodność. Jeżeli jednak dyrektor uważa, że na podstawie posiadanych dokumentów nauczyciela możliwe jest uznanie kwalifikacji, najlepiej zasięgnąć w tej kwestii opinii odpowiedniego kuratorium oświaty.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel pracuje w gimnazjum w innej gminie, ponadto w mojej szkole -podstawowej zatrudniony jest na 12/18 . Czy w świetle obecnych nowych przepisów mogę rozwiązać z nim umowę na czas nieokreślony (obecnie nauczyciel deklaruje przejście do mojej szkoły) i przyjąć innego nauczyciela z gimnazjum? Czy fakt, że nie jesteśmy dla tego nauczyciela szkołą prowadzącą jest wystarczający, aby rozwiązać z nim stosunek pracy? Gmina argumentuje to również tym, że nie mieszka w naszej gminie. Co będzie podstawą rozwiązania stosunku pracy (jaki art. ?) i jakie ewentualnie odprawy należą się nauczycielowi?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniam nauczyciela na 5 godzin tygodniowo, który pracuje jeszcze w dwóch innych szkołach. Nauczycielka oficjalnie przyznaje, że w każdej ze szkół pobiera świadczenia socjalne. Czy mam prawo także wypłacić jej "grusze"; będą to niemałe pieniądze (na nią i na dzieci) w stosunku do zatrudnienia? Czy w regulaminie ZFŚS może pojawić się zapis o różnicowaniu wypłat nie tylko ze względu na dochody ale także na ilość etatu?
- 1. Czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa oświatowego dyrektor szkoły może traktować godzinę pracy w świetlicy szkolnej tak jak godzinę dydaktyczną?
Podaję przykład. Nauczyciel jest zatrudniony w pełnym wymiarze godzin, przy czym 7 z nich realizuje jako wychowawca świetlicy szkolnej. Dyrektor szkoły w planie lekcji przydziela mu z tego tytułu 9 godzin dydaktycznych i dodatkowo 15 minut.
Dyrektor motywuje to następującymi obliczeniami:
7 x 60 min = 420 min
420 min : 45 min = 9 i 15 min
Wg w/w nauczyciel pracuje wg schematu:
45 min – świetlica; 15 min – przerwa;
45 min – świetlica; 15 min – przerwa itd.
Zatem czas pracy opiekuna w świetlicy szkolnej zostaje wydłużony o wszystkie przerwy.
W przypadku osoby zatrudnionej jako wychowawca świetlicy szkolnej na cały etat zgodnie z art. 42 KN pracując 26 godzin, pracowałby łącznie ok. 350 min dłużej.
W szkole zatrudniony jest również pedagog (20/20) i bibliotekarz (30/30), jednak tych nauczycieli w/w zmiany nie objęły.
2. Czy jest zgodne z prawem bezterminowe pozbawienie wszystkich nauczycieli zatrudnionych w tej samej szkole dodatku motywacyjnego, a także nagród z okazji DEN.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W arkuszu organizacyjnym (zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i zatwierdzonym przez organ prowadzący) dyrektor zaplanował zatrudnienie 2 nauczycieli (stażysta i kontraktowy w pierwszym roku pracy po stażu) w niepełnym wymiarze godzin - po 11/18. Istniały wówczas przesłanki do prawdopodobnego zatrudnienia tych nauczycieli w innej szkole w celu uzupełnienia przez nich etatu. Jednak godzin na uzupełnienie ich etatów nie udało się uzyskać. Obaj mają umowy na czas określony do końca roku szkolnego. Czy zaplanowanie ich zatrudnienia w arkuszu wiąże prawnie dyrektora do przedłużenia z nimi umowy? Czy w tej sytuacji, gdzie zasadne jest zatrudnienie tylko jednego z nich w pełnym wymiarze czasu pracy dyrektor jest zobowiązany uzasadnić pracownikowi odrzuconemu albo radzie pedagogicznej swój wybór?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy muszę zatrudnić nauczyciela na czas niekreślony. To będzie 3 umowa (poprzednie na czas nieokreślony) dla nauczyciela wspomagającego. W tym roku kończy się tym dzieciom orzeczenie i nie będę miała w nowym roku nowych. Czy w związku z tym mogę, pomimo, że to już 3 umowa, zatrudnić nauczycielkę tylko na rok?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe