Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy jest podstawa prawna do zatrudnienia osoby wspierającej opiekę w przedszkolu nad dzieckiem chorym na cukrzycę z pompą insulinową?
Żaden obowiązujący przepis nie zawiera wyraźnej podstawy prawnej do zatrudnienia dodatkowego pracownika do wspierania opieki nad dzieckiem przewlekle chorym w przedszkolu. O zatrudnieniu pracowników w samorządowym przedszkolu decyduje dyrektor, zgodnie z art. 68 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910, który formalnie może zdecydować np. o zatrudnieniu pomocy nauczyciela. Natomiast finansowanie etatu takiego pracownika należy do organu prowadzącego, a dyrektor ma obowiązek przestrzegania planu finansowego szkoły – art. 10 ust. 1 i art. 68 ust. 1 pkt 5 PO. W związku z tym zamiar zatrudnienia takiego pracownika powinien zostać wykazany w arkuszu lub aneksie do arkusza organizacji przedszkola, ponieważ przyjęcie do pracy nowej osoby wpływa na liczbę pracowników niepedagogicznych oraz pracowników ogółem; arkusz lub aneks zatwierdza organ prowadzący, pośrednio wyrażając w ten sposób zgodę na zatrudnienie pracownika do pracy z dzieckiem przewlekle chorym – art. 110 ust. 3 PO, § 17 ust. 1 pkt 4 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r., poz. 502).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaką podstawę prawną należy stosować w dokumentach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej w obecnym (trzyletnim) liceum ogólnokształcącym - rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 roku czy z 30.04.2013 r. ze zm.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej klasy I integracyjnej zamieściła informacje w komunikatorze WhatsApp w dniu 16 stycznia 2023 r., w którym poinformowała rodziców i uczniów o wzięciu zwolnienia lekarskiego z powodu wyczerpania na skutek nagannego zachowania ucznia. Wskazała, że nie jest w stanie prowadzić lekcji, bo codziennie musi ukrywać przed uczniami łzy, odczuwając niemoc z powodu takiego zachowania jak opluwanie, kopanie, wyzywanie, pokazywanie środkowego palca, używanie wulgaryzmów itp. W innej wiadomości nazwała ucznia tej klasy terrorystą. Nauczycielka wyraziła zgodę na prowadzenie tej grupy, choć nie należy do łatwych, ze względu na obecność w niej 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. W wiadomości nie wymieniła ucznia z nazwiska, jednak nie zmienia to postaci rzeczy, ponieważ wszyscy zainteresowani wiedzą, o kogo chodzi. Pani zatem w nieuprawniony sposób publicznie obwiniła ucznia za doprowadzenie swojej osoby do wyczerpania.
Ponadto, uczeń został przyjęty do klasy integracyjnej, w której liczba dzieci nie może być większa niż 20 i nauczycielka została wsparta innym nauczycielem współorganizującym proces kształcenia w wymiarze 19 godzin tygodniowo (nauczyciel ten jest również psychologiem szkolnym), który ze wszystkimi uczniami z orzeczeniami prowadzi indywidualne lub grupowe zajęcia specjalistyczne zalecone przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Pierwsze pisemne informacje dotyczące zachowania ucznia otrzymałam dopiero 11 stycznia 2023 r. Nauczycielka obecnie odbywa staż awansu zawodowego na nauczyciela dyplomowanego. Zwróciła się do mnie o cząstkową ocenę za okres stażu, ponieważ zatrudniła się w innej placówce od 1 marca 2023 r. Czy ze względu na postępowanie nauczycielki (brak prowadzenia dokumentacji szkolnej, nie uzupełnienie opisów śródrocznych uczniów w terminie, oraz zasiłek chorobowy ze względu na wyczerpanie psychiczne, jeszcze w grudniu, o czym dowiedziałam się od rodzica w tygodniu poprzedzającym zwolnienie lekarskie) należy wystawić negatywną ocenę stażu? Czy należy wystawić pisemne upomnienie dla nauczyciela z uwagi na tę sytuację i niepedagogiczne zachowanie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciele wychowania przedszkolnego w przedszkolu niepublicznym mają obowiązek prowadzenia teczek wychowawcy w danej grupie i co w takiej teczce powinno się znajdować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na podstawie orzeczenia o upośledzeniu w stopniu lekkim w szkole są zajęcia rewalidacyjne. Czy rodzic powinien na nie wyrazić zgodę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od 01.09.2016 szkoła podstawowa, w której jestem dyrektorem wejdzie w skład zespołu szkół. W maju będzie przeprowadzony konkurs na nowego dyrektora zespołu szkół. Proszę powiedzieć, kto powinien opracować arkusz organizacji szkoły na rok szkolny 2016/2017: czy obecny dyrektor uwzględniając swoją szkołę i do końca kwietnia br. czy już nowy dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe