Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel posiadający kwalifikacje z terapii pedagogicznej może być nauczycielem wspomagającym w klasie integracyjnej, czy może prowadzić zajęcia z rewalidacji. Czy nauczyciel po pedagogice specjalnej w zakresie surdopedagogiki może być nauczycielem wspomagającym jeżeli nie ma już ucznia z niedosłuchem, czy może pracować w świetlicy
Wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia:
kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach średnich ogólnokształcących posiada osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia:
- studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- studiów magisterskich na kierunku, którego zakrez określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
- studiów magisterskich na kierunku (specjalności) innym niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjach posiada osoba, która:
- ma kwalifikacje jak wyżej lub
- ukończyła:
- studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
- studia wyższe na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony wyżej, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast
kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach i szkołach podstawowych posiada osoba, która:
- ma kwalifikacje jak wyżej lub
- ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom, lub
- ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
Zatem dyrektor mając dyplom, świadectwa lub suplement do dyplomu dokonuje prównania - w zależności od typu szkoły - zapisów na wymienionych dokumentach z zakresem "nauczanego przedmiotu" lub z zakresem przydzielonych czynności i odpowiedzialności nauczycielowi.
Na tej podstawie stwierdza, czy nauczycieli w danym typie szkoły ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, czyli np. w przypadku szkoły podstawowej:
1) ukończył zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom lub
2) ukończył zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, który ponadto ukończył kurs kwalifikacyjny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
W każdym jednak przypadku kierunek wykształcenia musi być zgodny zakresem nauczanego przedmiotu lub rodzajem prowadzonych zajęć - co ustala dyrektor na podstawie przedłożonych przez nauczyciela dokumentów.
Zatem, jeśli przydzielone przez dyrektora zajęcia odpowiadają kierunkowi wykształcenia -czyli zadania nauczyciela wspomagającego są zgodne z kwalifikacjami z terapii - dyrektor może uznać kwalifikacje. Jeśli stwierdzi, że zakres wykształcenia nie jest zgodny z zakresem przydzielonych zajęć nie uznaje kwalifikacji.
Zajęcia z rewalidacji są zajęciami specjalistycznymi wskazanymi w dokumencie poradni psychologiczno-pedagogicznej, zatem w zależności od treści zaleceń - prowadzą je w zasadzie nauczyciele mający kwalifikacje z oligofrenopedagogiki. Dyrekotr także na podstawie orzeczenia/opinii z poradni stwierdza, komu przydziela zajęcia rewalidacyjne.
Surdopedagog ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć z dziećmi z niedosłuchem, natomiast kwalifikacje nauczyciela wspomagającego muszą odpowiadać potrzebom grupy (w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów), do której dyrektor przydziela nauczyciela.
Kwalifikacje do pracy w świetlicy określa § 24 w/w Rozporządzenia:
§ 24. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela-wychowawcy w internatach posiada osoba, która:
1) ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogikaw specjalności odpowiadajacej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) ukońzyła studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w ktorej prowadzone są świetlica szkolna lub internat,określone w § 2—4 w/w Rozporządzenia.
Oznacza to, że nauczyciel zawsze musi mieć kwalifikacje do danego typu szkoły oraz do zajmowania konkretnego stanowiska (np. nauczyciel przyrody - w szkole podstawowej; chemii - w gimnazjum - mogą pracować w świetlicy danego typu szkoły).
Podsumowując:
Nauczyciel np. kształcenia zintegrowanego (dawniej: nauczania początkowego) nie może pracować jako nauczyciel świetlicy w gimnazjum.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od ponad 30 lat pracuję jako wychowawca w internacie. Jestem nauczycielem z mianowania. Do 2012 roku internat wchodził w skład Zasadniczej Szkoły Zawodowej łącznie z warsztatami szkolnymi, a obecnie należy do Powiatowego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego ( z warsztatami). Jest to samodzielna placówka, w której uczniowie technikum i zawodówki mają zajęcia praktycznej nauki zawodu. Mam ukończone Pedagogiczne Studium Techniczne uprawniające do pracy na stanowisku nauczyciela praktycznej nauki zawodu oraz kurs kwalifikacyjny z pedagogiki opiekuńczo- wychowawczej do pracy w internatach, bursach itp.. Na dzień 01.09.2017 r. zostały mi uznane kwalifikacje do pracy w internacie.
Obecnie nadal pracuję, ale osoba zatwierdzająca arkusz organizacyjny w Kuratorium kwestionuje moje kwalifikacje jeżeli chodzi o internat.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w roku szkolnym 2022/2023 był na urlopie dla podratowania zdrowia. W roku szkolnym 2023/2024 nie może iść na urlop uzupełniający, gdyż to może zakłócić pracę w szkole, dlatego planuje iść na urlop uzupełniający od 1 września do 26 października 2024 r. (8 tygodni), a następnie iść na świadczenie kompensacyjne. Czy można udzielić jej tego urlopu w tym terminie, chociaż będzie dłużej odbierany niż do 30 września?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany zatrudniony na stanowisku nauczyciela języka polskiego w wymiarze 19/18 będzie miał dodatkowo 6 godzin świetlicy z wymiaru 6/26, z jakiego wymiaru zapłacić za godziny ponadwymiarowe?
Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany chce od września 2020 r. przejść na świadczenie kompensacyjne. Zaznaczę, że nauczyciel zdecydował się na odejście ze względu na brak godzin przedmiotu. Czy należą mu się dwie odprawy 3+6?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Ponowienie pytania dotyczącego ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy nauczyciela mianowanego zatrudnionego na czas nieokreślony. Nauczyciel był zatrudniony od dnia 01.09.2001 roku do dnia 31.08.2011 r. W okresie od dnia 05.01.2009 do dnia 31.08.2011 r. nauczyciel przebywał na urlopie bezpłatnym z innych ważnych przyczyn. Rozwiązanie umowy nastąpiło na mocy porozumienia stron. Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 10 maja 2006 r., III PZP 3/06 w stosunku do nauczyciela zatrudnionego na czas nieokreślony nie ma zastosowania zasada ustalania wymiaru urlopu w stosunku do liczby miesięcy prowadzenia zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym. Reguła ta ma zastosowanie wyłącznie do nauczycieli zatrudnianych na czas określony na okres krótszy niż 10 miesięcy. Jak wskazał SN w uchwale z dnia 10.05.2006 r., III PZP 3/06, unormowania zawarte w art. 1551 § 1 pkt 1 KP stosuje się także do nauczycieli placówek feryjnych, których stosunek pracy ustał. Takim nauczycielom przysługuje zatem ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w wymiarze proporcjonalnym do okresu zatrudnienia w danym roku kalendarzowym. Ustanie w trakcie roku kalendarzowego stosunku pracy nauczyciela zatrudnionego na czas nieokreślony w szkole feryjnej powoduje, że wymiar urlopu wypoczynkowego, do którego nauczyciel nabywa prawo z początkiem roku kalendarzowego, ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu do liczby przepracowanych w danym roku kalendarzowym miesięcy przez nauczyciela. Proszę o ponowne przeanalizowanie pytania i niezwłoczną odpowiedź, za jaki okres należy się w/w nauczycielowi ekwiwalent za urlop wypoczynkowy i w jakim wymiarze (ile dni)?
Dziękuję.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe