Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, składając dyrektorowi sprawozdanie z odbytego stażu powinien załączyć studium przypadku?
Przepisy ustawy, ani rozporządzenia nie narzucają takiej formy dokumentowania dorobku zawodowego. Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej, 2) realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły, 3) pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego– z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują: 1) uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły; 2) wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; 3) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć; 4) realizację co najmniej trzech z następujących zadań: a) opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich, b) wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej, c) poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, d) uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym, e) wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami, f) uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej; 5) umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
Postawa prawna: 1. Karta Nauczyciela – ustawa z 26.01.1982 r. (ze zm.); 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, w szczególności § 8, 9.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego wiąże się z obowiązkiem zatrudnienia nauczyciela na podstawie mianowania?
Pozdrawiam
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka rozpoczęła staż na nauczyciela mianowanego 01.09.2009 r. Miała przerwy: 28.04.2010 r. - 30.04.2010 r.; 17.06.2010 r. - 07.07.2010 r.; 08.07.2010 r. - 18.07.2010 r. (zwolnienie lekarskie) oraz 19.07.2010 r. - 19.12.2011 r. (urlop macierzyński). Ile dni należy doliczyć do stażu? Czy nauczycielka może zdać egzamin pod koniec grudnia (mając wszystkie niezbędne dokumenty)?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w ubiegłym roku rozpoczął staż na nauczyciela dyplomowanego. W roku szkolnym 2017/2018 nie posiada pół etatu w jednej szkole: zbiera godziny w kilku szkołach na terenie gminy (6/18, 5/18,2/18,2/18) zgodnie z kwalifikacjami. Czy w tej sytuacji może kontynuować staż? Czy można potraktować te godziny łącznie jako 15/18 etatu zgodnie z kwalifikacjami jako podstawę do kontynuowania stażu na nauczyciela dyplomowanego? Czy może w tej sytuacji nauczyciel musi przerwać staż? Proszę o udzielenie odpowiedzi na powyższe pytania.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona w szkole podstawowej w jednej miejscowości, będąc na urlopie wychowawczym, podjęła pracę na 1/2 etatu w innej szkole(gimnazjum). Czy może kontynuować ścieżkę awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego ,kiedy głównym miejscem zatrudnienia jest w dalszym ciągu jej poprzednia szkoła?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel stażysta złożył wniosek i odpowiednią dokumentację o postępowanie kwalifikacyjne na stopień nauczyciela kontraktowego. Czy obowiązkiem dyrektora jest powiadomienie organu prowadzącego i kuratorium Oświaty o powołaniu komisji kwalifikacyjnej i terminie posiedzenia komisji. Jaka jest podstawa prawna?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe