Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczycielowi współorganizującemu proces nauczania przysługują dodatki (np. za warunki pracy)? Jeśli tak, to jakie i jaka podstawa prawna to reguluje? Wspomniany nauczyciel współorganizuje proces edukacji w klasie I, do której uczęszcza dziecko z autyzmem.
Nauczycielowi nie przysługuje dodatek za warunki pracy o którym mowa w art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215. Zamknięty katalog zajęć, za prowadzenie których przysługuje dodatek za warunki pracy – za pracę odpowiednio w warunkach trudnych oraz uciążliwych – zawiera § 8 i 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (t.j. Dz.U. 2014 r., poz. 416 ze zm.). Nie należy do nich praca tzw. nauczyciela wspomagającego z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, bez względu na rodzaj niepełnosprawności ucznia, ponieważ taki rodzaj zajęć (ani nawet rodzaj niepełnosprawności ucznia) nie jest wymieniony w § 8 i 9 rozporządzenia. W szczególności nauczyciel wspomagający nie prowadzi nauczania indywidualnego z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego – czyli obowiązkowych zajęć edukacyjnych (dydaktycznych) w miejscu pobytu ucznia posiadającego obydwa orzeczenia poradni, a taki właśnie rodzaj zajęć jest m.in. wynagradzany dodatkiem za warunki pracy (§ 8 pkt 8 rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka przedłożyła dwa dyplomy ukończenia studiów:
- pierwszy dyplom o uzyskaniu tytułu zawodowego licencjata w formie stacjonarnej na kierunku: Pedagogika, specjalność: Pedagogika wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym. W suplemencie do dyplomu w informacjach o uprawnieniach posiadacza dyplomu jest informacja o posiadanych kwalifikacjach oraz uprawnieniach zawodowych do wykonywania zawodu nauczyciela zgodnie z przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 2.03.2009 r. (Dz. U. Nr 50 poz. 400).
- drugi dyplom o uzyskaniu tytułu zawodowego magistra na kierunku: Pedagogika na specjalności: Logopedia z elementami resocjalizacji. W suplemencie do dyplomu w informacjach o uprawnieniach posiadacza dyplomu jest informacja o posiadanych kwalifikacjach oraz uprawnieniach zawodowych: absolwent posiada kompetencje do samodzielnego wykonywania specjalistycznej pracy logopedycznej, a tym samym do wykonywania zawodu logopedy. Absolwent może podjąć pracę w podmiotach leczniczych (np. oddziałach neurologii, audiologii i foniatrii), w ośrodkach opiekuńczo – wychowawczych, wychowawczych i resocjalizacyjnych oraz prywatnych gabinetach logopedycznych. Absolwent studiów logopedycznych przygotowany jest do podjęcia studiów trzeciego stopnia zgodnie z uzyskanym wykształceniem. Po uzyskaniu przygotowania pedagogicznego absolwent jest uprawniony do podjęcia zawodu nauczyciela – logopedy i wówczas może podjąć pracę w zakładach kształcenia nauczycieli, poradniach psychologiczno–pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego.
Pytanie brzmi: czy ta osoba posiadająca takie wykształcenie może na dzień dzisiejszy pracować w szkole podstawowej jako nauczyciel klas 1-3, nauczyciel przedszkola, nauczyciel logopeda ?
Czy powinna jeszcze ukończyć studia podyplomowe, czy kurs kwalifikacyjny z przygotowania pedagogicznego, by móc pracować na stanowisku logopedy w szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy 18, 19 i 24 kwietnia 2019 r. jest dniem pracy nauczycieli? Jeśli tak, to ile godzin powinien pracować dany nauczyciel ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkola niepubliczne muszą mieć arkusz organizacyjny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mamy w naszej szkole uczennicę w klasie III Szkoły Podstawowej realizującą obowiązek szkolny poza szkołą – nauczanie domowe. Uczennica przebywa z rodzicami w Anglii. Zbliża się termin egzaminu klasyfikacyjnego zaplanowanego przez dyrektora szkoły oraz uzgodnionego z rodzicami na czerwiec 2018.
Nasze pytanie dotyczy zakresu przedmiotów z których powinien być przeprowadzony egzamin klasyfikacyjny. Zgodnie bowiem z §15 pkt. 4 Rozporządzenia MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (DZ.U. poz.1534) dla ucznia, który realizuje obowiązek szkolny poza szkołą w formie nauczania domowego nie przeprowadza się egzaminów klasyfikacyjnych z:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych : plastyki, muzyki, techniki i wychowania fizycznego oraz
2) dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Wobec powyższego czy i na jakiej podstawie ustala się oceny z tych przedmiotów również w klasach starszych oraz co wpisywać w arkuszu ocen : nieklasyfikowana/zwolniona?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole ponadgimnazjalnej przedmiot uzupełniający przyroda oraz historia i społeczeństwo mogą być zrealizowane w ciągu jednego roku szkolnego (czyli 120 godzin po 4 godziny tygodniowo), czy jest obowiązek realizacji w klasie drugiej i trzeciej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe