Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauka pływania w klasie II wynika z realizacji podstawy programowej?
W przypadku klas I-III szkół podstawowych, tj. I etapu edukacyjnego, zajęcia wychowania fizycznego realizowane są w ramach kształcenia zintegrowanego, czyli bez wyodrębniania poszczególnych przedmiotów. W przypadku pozostałych etapów edukacyjnych obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego dla uczniów realizowane są w formie:• zajęć klasowo-lekcyjnych (tj. standardowych lekcji wychowania fizycznego),• zajęć do wyboru przez uczniów. Obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego mogą być prowadzonew grupie:• oddziałowej,• międzyoddziałowej,• międzyklasowej,• a w przypadku zespołu szkół – także w grupie międzyszkolnej. Szkoły nie mają obowiązku realizowania zajęć do wyboru przez uczniów. Wszystkie lekcje wychowania fizycznego mogą być realizowane jako zajęcia klasowo-lekcyjne. Jeśli szkoły zdecydują się na prowadzenie wychowania fizycznego w formie zajęć do wyboru przez uczniów, zajęcia klasowo-lekcyjne są realizowane w wymiarze nie mniejszym niż:• 2 godziny lekcyjne tygodniowo w szkołach podstawowych i gimnazjach;• 1 godzina lekcyjna tygodniowo w szkołach ponadgimnazjalnych. Dopuszcza się możliwość łączenia, w okresie nie dłuższym niż 4 tygodnie, godzin zajęć do wyboru przez uczniów, z zachowaniem liczby godzin przeznaczonych na te zajęcia. Zajęcia do wyboru przez uczniów mogą być realizowane jako:• zajęcia sportowe,• zajęcia sprawnościowo-zdrowotne,• zajęcia taneczne,• aktywna turystyka. Dyrektor szkoły przygotowuje propozycję zajęć do wyboru przez uczniów, uwzględniając:• potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej;• uwarunkowania lokalne;• miejsce zamieszkania uczniów;• tradycje sportowe środowiska lub szkoły;• możliwości kadrowe. Propozycję stosownych zajęć, po uzgodnieniu z organem prowadzącym i po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną i radę szkoły lub radę rodziców, dyrektor szkoły przedstawia do wyboru uczniom. W szkole mogą zostać zorganizowane zajęcia w określonym zakresie, jeżeli takie są potrzeby edukacyjne i zainteresowania uczniów oraz jeżeli szkoła dysponuje możliwościami organizacyjnymi, kadrowymi i finansowymi.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz. U. Nr 175, poz. 1042)– § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204) http://men.gov.pl/zycie-szkoly/abc-wychowania-fizycznego/4-organizacja-zajec-wychowania-fizycznego-w-szkole-w-jakiej-formie-liczba-godzin-poszczegolnych-zajec.html
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy realizacji podstawy programowej w liceum niepublicznym (z uprawnieniami szkół publicznych) w oddziale po szkole podstawowej. W szkole jest jeden odział. Młodzież po szkole podstawowej (z tego oddziału) wybiera przedmioty realizowane na poziomie rozszerzonym. Wszyscy obowiązkowo realizują język angielski na poziomie rozszerzonym i jeden przedmiot do wyboru: biologię lub historię lub polski lub matematykę. Pytanie dotyczy sposobu realizacji tych przedmiotów. Czy istnieje możliwość, aby cała grupa (ci, którzy realizują np. biologię na poziomie rozszerzonym i reszta oddziału) mieli wspólnie jedną godzinę biologii realizowanej na poziomie podstawowym, a pozostałe 2 godziny realizują tylko te osoby, które wybrały biologię rozszerzoną? Analogicznie z pozostałymi przedmiotami. Razem godziny z podstawy osobno godziny rozszerzone. Jeżeli nie ma takiej możliwości, to jaka jest podstawa prawna?
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. 2012, poz. 204), w załączniku 12 do tego rozporządzenia określono Ramowy Plan Nauczania dla Liceum Ogólnokształcącego dla dorosłych.
Zgodnie z powyższym załącznikiem, przedmioty w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka są realizowane w semestrach I–VI równolegle z tymi przedmiotami w zakresie podstawowym. Tym samym istnieje możliwość realizacji tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu.
Natomiast przedmioty w zakresie rozszerzonym: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym. Tym samym nie ma możliwości realizacji nauczania tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu, albowiem przepisy w pierwszej kolejności nakładają obowiązek zrealizowania programu na poziomie podstawowym.
Odpowiedz eksperta dotyczyła oddziału po szkole gimnazjalnej, kiedy faktycznie niektóre przedmioty na poziomie rozszerzonym można było realizować dopiero od klasy 2 po zakończonym poziomie podstawowym. Moje pytanie dotyczyło oddziału po szkole podstawowej kiedy poziom podstawowy np z biologii realizowany jest przez 3 lata. Bardzo proszę o odpowiedz na moje pytanie dla nowej , nowej pp
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie uprawnienia powinien posiadać nauczyciel uczący przedmiotu "edukacja dla bezpieczeństwa"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń, który jest w trzeciej klasie gimnazjum i posiada orzeczenie o niepełnosprawności sprzężonej może zostać przyjęty do Branżowej Szkoły I stopnia? Uczeń nie będzie przystępował do egzaminu gimnazjalnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W październiku dyrektor prywatnego, dziennego liceum dla młodzieży przedstawił uczniom ich obowiązki. Uczniowie podpisali dokument. U niektórych osób pojawiły się zapisy dotyczące tego z kim nie mogą siedzieć w ławce na lekcji. Dotyczyło to również tzw zakochanej parze, która flirtowała ze sobą , dotykała się pod ławką nie interesowała się przebiegiem lekcji.
Obecnie uczeń (już pełnoletni) zarzucił szkole, że ów regulamin godzi w jego interesy i samopoczucie i jest sprzeczny z zapisem statutowym który brzmi: celem i zadaniem szkoły jest: zapewnienie uczniom pełnego rozwoju intelektualnego i emocjonalnego w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
Uczeń twierdzi, że zapis mówiący o tym, że nie może w trakcie lekcji siedzieć w ławce ze swoja dziewczyną jest równoznaczny z brakiem jego poszanowania.
Czy nauczyciele w szkole maja prawo decydowania o tym z kim siedzi uczeń w ławce? (para była wyłącznie zainteresowana sobą)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zmiany powinnam zawrzeć w Statucie przedszkola zgodnie z art. 322 ust.1 z 14 grudnia 2016?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe