Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy przedszkole publiczne prowadzone przez osobę fizyczną może (z powodu bardzo ograniczonych warunków lokalowych) wpisać w statut, że nie świadczy WWR ani opieki nad dziećmi z orzeczeniami?
Zgodnie z art. 8 ust. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 z późn. zm. dalej- Prawo oświatowe) zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli należy do zadań własnych gmin. Z kolei art. 88 ust. 4 Prawa oświatowego dopuszcza możliwość zakładania i prowadzenia placówek publicznych przez inne niż jednostki samorządu terytorialnego organy na podstawie zezwolenia właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, której zadaniem jest prowadzenie szkół lub placówek publicznych odpowiednio danego typu wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty. Wniosek o udzielenie zezwolenia składa się wraz z projektem aktu założycielskiego i statutu. Warunki uzyskania zezwolenia określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie przez osobę prawną lub osobę fizyczną szkoły lub placówki publicznej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1625).
Art. 1 pkt 6 i 7 Prawa oświatowego gwarantuje wszystkim dzieciom możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół i przedszkoli przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami a także opiekę przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.
Jeżeli decydują się Państwo na prowadzenie jednostki publicznej nie można ograniczać do niej dostępu dzieci z orzeczeniami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Wydłużenie etapu edukacyjnego, jak wygląda uchwała Rady pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W tym roku po raz pierwszy mam przypadek uczennicy realizującej obowiązek szkolny poza szkołą. Proszę o pomoc w kwestii egzaminów klasyfikacyjnych. Czy dobrze interpretuję, że taki uczeń zdaje egzaminy klasyfikacyjne roczne? W Statucie mamy zapisy dotyczące rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.
Druga sprawa dotycząca tej samej uczennicy. Matka chce zrezygnować z takiej formy edukacji i od marca posłać dziecko do szkoły. Czy wtedy dyrektor wyznacza egzaminy klasyfikacyjne? Bardzo proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy aktualnie można w technikum realizować przedmioty zawodowe praktyczne w szkole z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego? Realizacja tych zajęć w trybie zdalnym nie gwarantuje osiągnięcie wymaganych efektów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ocena klasyfikacyjna z przedmiotu objętego egzaminem semestralnym w formie pisemnej i ustnej jest obliczana jako średnia z tych części?
Jeśli słuchacz otrzyma z przedmiotu objętego egzaminem semestralnym z części pisemnej ocenę dopuszczającą (2), a z części ustnej ocenę niedostateczną (1), to ocena końcowa klasyfikacyjna z przedmiotu będzie oceną niedostateczną (1), ponieważ słuchacz nie uzyskał pozytywnej oceny z jednej z form objętych tym egzaminem, czy też może być pozytywna (gdy tak uzna nauczyciel)?
Przykład 1. Słuchacz otrzymał z przedmiotu objętego egzaminem semestralnym z części pisemnej ocenę klasyfikacyjną dopuszczającą (2), a części ustnej niedostateczny (1)? Czy ocena końcowa klasyfikacyjna z przedmiotu będzie oceną niedostateczną (1), ponieważ słuchacz nie uzyskał pozytywnej oceny z jednej z form objętych tym egzaminem (z formy ustnej)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W Szkole Podstawowej Specjalnej funkcjonuje jeden oddział przedszkolny dla uczniów niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Czy w statucie szkoły można dokonać zapisu „Odział przedszkolny ma przerwę w zajęciach zgodnie z terminami przerw dla Szkoły Podstawowej Specjalnej ustalonymi przez dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną i organem prowadzącym”? Nauczyciel zatrudniony w oddziale przedszkolnym ma umowę ze Szkołą podstawową.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe