Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy przyjęcie sześciolatka do I klasy, który otrzymał dokument gotowości szkolnej (ukończył roczne przygotowanie przedszkolne) może odbyć się tylko na podstawie decyzji dyrektora, czy konieczna jest opinia PPP?
Przepis art. 36 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r.. poz. 1082) reguluje kwestię przyjęcia do szkoły podstawowej ucznia, który ze względu na swój wiek nie podlega jeszcze obowiązkowi szkolnemu. Zgodnie ze wskazanymi przepisami na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. Rodzice składając wniosek o przyjęcie dziecka 6-letniego do szkoły stwierdzają, że w ich ocenie dziecko jest na odpowiednim poziomie rozwoju psychiczno-fizycznego, który umożliwia podjęcie nauki w szkole.
Dyrektor szkoły podstawowej przyjmuje dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat, jeżeli dziecko:
- korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej, albo
- posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną założoną zgodnie z art. 168 Prawa oświatowego oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
W niektórych opracowaniach na temat Prawa oświatowego można zapoznać się z twierdzeniem, że warunki, o których mowa powyżej muszą być spełnione łącznie. Oznaczałoby to, że dziecko musi ukończyć roczne przygotowanie przedszkolne, a także posiadać opinię poradni psychologiczno - pedagogicznej. Jednakże w art. 36 ust. 2 ustawodawca posługuje sie spójnikiem "albo", który oznacza alternatywę wykluczającą. Oznacza to, że tylko jeden z warunków, o którym mowa w przepisie ust. 2 musi zostać spełniony.
Podsumowując, do przyjęcia dziecka 6-letniego, które ukończyło roczne przygotowanie przedszkolne nie jest konieczne, aby rodzice dziecka dodatkowo ubiegali się o wydanie opinii przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaka jest podstawa prawna dla wniosku o wszczęcie egzekucji administracyjnej i tytułu wykonawczego TW-2 stosowanego w egzekucji o charakterze niepieniężnym w celu przymuszenia rodzica do wykonywania obowiązku szkolnego przez ucznia klasy pierwszej szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zapis dotyczący wychowania do życia w rodzinie zamieszcza się na świadectwie i w arkuszu tylko w klasie czwartej i siódmej, czy w klasach 4-7? Jeżeli we wszystkich klasach - to gdzie zapisać w arkuszach klas 5 i 6 - nie ma tam zapisu "inne zajęcia".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki powinni podjąć wychowawca oraz dyrektor szkoły w stosunku do rodziców dziecko klasy I, które opuściło w pierwszym semestrze ponad 50% zajęć szkolnych? Nowy semestr rozpoczął się już od nieobecności dziecka w szkole. Matka nie odbiera telefonów albo tłumaczy, że dziecko często choruje (nie ma zaświadczeń lekarskich, nie chce skorzystać z możliwości nauczania indywidualnego). Dziecko ma trudności w nauce spowodowane wysoką absencją.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy studia podyplomowe: Pedagogika specjalna- surdopedagogika nadają kwalifikacje do prowadzenia terapii pedagogicznej u dziecka z autyzmem? Nauczyciel ma ukończone studia licencjackie z pedagogiki.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniów, którzy skończyli szkołę trzeba wykazać jeszcze w liście do starostwa w miesiącu lipcu i sierpniu? Rok szkolny kończy się 31 sierpnia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe