Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy rodzic dziecka z orzeczeniem może zrezygnować z form pomocy jakie oferuje szkoła (w tym z zajęć rewalidacji)? Jeżeli jest taka możliwość, to co w przypadku kontroli z kuratorium? Jak szkoła wykaże, że wspiera ucznia z orzeczeniem, którego należy zgłosić do Systemu Informacji Oświatowej (SIO), a tam należy wykazać ilość prowadzonych zajęć z uczniem, inaczej system sygnalizuje błąd, brak pełnego wprowadzenia orzeczenia? Proszę o prawną podstawę i argumentację, gdyż mamy rodzica, który notorycznie wraca z tematem rezygnacji z zajęć. Na chwilę obecną jako szkoła posiłkujemy się tym, że w SIO musimy wykazać prowadzonymi zajęciami, a organ prowadzący skrupulatnie kontroluje prawidłowość wypełniania SIO.
Na wstępie należy podkreślić, że nie ma podstawy prawnej dotyczącej rezygnacji z zajęć rewalidacyjnych. W tej kwestii można odwołać się do dobrowolności korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Warto także pamiętać o poszanowaniu praw rodziców jako prawnych przedstawicieli dziecka.
Dyrektor z mocy ustawy zobowiązany jest do organizacji warunków kształcenia zgodnie z orzeczeniem, w tym do zapewnienia uczniom zajęć rewalidacyjnych. Przepisy przewidują jedynie, że rodzice mogą zrezygnować z określonych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zgodnie z art. 68 ustawy z dnia 24 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) przedstawiając orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, rodzice zobowiązują szkołę do realizacji kształcenia zgodnie z orzeczeniem, a tym samym dyrektora do wypełnienia przepisów prawa związanych z organizacją kształcenia specjalnego. Natomiast na podstawie orzeczenia, zespół nauczycieli i specjalistów ustala indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, w którym m.in. ustala zajęcia rewalidacyjne dla ucznia, które dyrektor powinien uwzględnić w organizacji szkoły.
W związku z powyższym nie ma możliwości, by szkoła odstąpiła od ustalenia dla ucznia zajęć rewalidacyjnych, nawet wobec braku zgody rodziców na ich organizację.
Należy podkreślić, że dyrektor praktycznie nie ma narzędzi do egzekwowania udziału ucznia w tych zajęciach. W związku z tym optymalnym rozwiązaniem jest złożenie przez rodziców oświadczenia (w formie pisemnej) o rezygnacji z udziału w zajęciach rewalidacyjnych. Będzie to dla dyrektora ewentualna podstawa do wyjaśnienia sytuacji w przypadku kontroli organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Nie ma przepisów prawa, które uniemożliwiałyby złożenie przez rodziców rezygnacji z udziału dziecka w zajęciach rewalidacyjnych, przy czym ewentualne „wyłączenie” tej formy wsparcia ucznia nie wyklucza prawa do korzystania przez ucznia z innych uprawnień na podstawie orzeczenia. Szkoła nie ma podstaw do uchylenia orzeczenia, czy nierealizowania jego zapisów. Nie może także powoływać się na konieczność wycofania orzeczenia. W związku z tym powinna przygotować ofertę tych zajęć zgodnie z orzeczeniem, natomiast nie może wyegzekwować uczęszczania ucznia na te zajęcia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak wyglądają regulacje nowego rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba będąca właścicielem i zarazem dyrektorem przedszkola niepublicznego mająca wykształcenie: mgr Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna jak i zarządzanie oświata i inne podyplomowi Może prowadzić nadzór pedagogiczny w swojej placówce bez żadnego stopnia awansu zawodowego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry, czy przepisy prawne przewidują możliwość członkostwa emerytowanego nauczyciela w komisji socjalnej ZFŚS w szkole. Proszę o podstawę prawną.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy plan wychowawczy w bursie to to samo co plan pracy opiekuńczo-wychowawczej? Jakie zadania wchodzą w skład planu wychowawczego bursy a jakie w skład planu pracy opiekuńczo-wychowawczej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do przedszkola uczęszcza dziecko, którego rodzice nie są małżeństwem i nie mieszkają razem. Ojciec dziecka nie ma ograniczonych praw. Otrzymaliśmy od niego pismo z prośbą o dane dotyczące płatności za przedszkole oraz o podanie danych osób upoważnionych do odbioru jego córki. Informacje te potrzebne mu są , jak pisze, do przedłożenia w sądzie. Przekazaliśmy rozliczenie kosztów za przedszkole, natomiast nie podaliśmy danych osób upoważnionych przez matkę do odbioru dziecka powołując się na ustawę o ochronie danych osobowych. Teraz ojciec ponownie wnosi o informacje dot. osób upoważnionych do odbioru dziecka. Czy mamy obowiązek udzielić takiej informacji? Czy są to informacje dotyczące bezpośrednio dziecka, czy też osób trzecich? W sytuacji nieporozumień rodziców jak należy postąpić z takim żądaniem jednego z nich?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe