Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń klasy szóstej będący Węgrem i uczęszczający jednocześnie od szkół polskiej i węgierskiej (korespondencyjnie) może być zwolniony ze sprawdzianu szóstoklasisty? Uczeń jest w naszej szkole od roku (i tyle czasu też dopiero uczy się języka polskiego) czy są jakieś furtki by go zwolnić?
Niestety, nie ma takiej możliwości.
W myśl § 49 ust. 4 oraz § 38 ust. 2, 3, 4 Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r., zwolnienie ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu/egzaminu gimnazjalnego może nastąpić w następujących przypadkach:
1) zdrowotnych, o których orzeka lekarz specjalista lub poradnia psychologiczno-pedagogiczna na podstawie badań lekarskich przy rekomendowaniu nauczania indywidualnego dla ucznia;
2) losowych, tj. nagłych zdarzeniach lub wypadkach uniemożliwiających uczestniczenie w sprawdzianie,
3) sprzężonych niepełnosprawności, gdy u ucznia niesłyszącego, słabo słyszącego, niewidomego, słabo widzącego, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, z autyzmem posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego występuje co najmniej jeszcze jedna z wymienionych niepełnosprawności.
Wówczas do OKE należy przysłać dane ucznia wraz z kopią opinii o potrzebie kształcenia specjalnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W chwili obecnej dyrektorem przedszkola niepublicznego jest nauczyciel kontraktowy z wykształceniem wyższym pedagogicznym (mgr) i podyplomowymi studiami z zakresu zarządzania (SGH). Od 1 stycznia 2015 przedszkole będzie przedszkolem publicznym (nadal nie zmienia się forma własności- właściciele osoba prywatna i zatrudnienie - nauczyciele zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, a nie Karty Nauczyciela). W przedszkolu na podstawie umowy o dzieło jest zatrudniony nauczyciel mianowany jako opiekun stażu. Czy od 1 stycznia 2015 w tej sytuacji obecny dyrektor ma odpowiednie kwalifikacje do zajmowania tego stanowiska?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Po lekcjach ostatnia z klasy wychodziła nauczycielka, zostawiając okno otwarte i światło. Na moją uwagę odpowiedziała, że nie ma obowiązku tego czynić. Powtórzyłam, że proszę zamknąć okno i zgasić światło, stwierdziła, że może to zrobić sprzątaczka a ona tego nie zrobi, bo musiałaby wejść na krzesło /jest niskiego wzrostu/ a to zagraża jej bezpieczeństwu i nie mam prawa wydawać jej takiego polecenia.Jak postąpić? Odpuścić? Ukarać? Sporządzić notatkę służbową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o udzielenie informacji dotyczącej pracy nauczyciela w czasie nieobecności ucznia. Czy w razie nieobecności ucznia nauczyciel pozostaje do dyspozycji Dyrektora w godzinach zajęć z uczniem nieobecnym zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć, czy też można prosić nauczyciela aby te zajęcia odpracował w innym terminie? (nadmieniam, że nauczyciel wiedział dzień wcześniej, że uczeń będzie nieobecny na zajęciach i dopiero w dniu zajęć zgłosił nieobecność dziecka)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niedawno ukazały się nowe przepisy dotyczące prowadzenia nauczania na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych. Wg nich wchodzą w życie nowe zapisy dotyczące kursów i ich nazewnictwa. Niedługo będzie można kształcić na kursach tzw. "trzyliterowych", np. w miejsce kursu informatycznego EE.09 pojawi się INF.02 itd.
Mam jasność sytuacji co do kwestii do kiedy można prowadzić kursy dwuliterowe (do 31.12.2020). Natomiast moje pytanie dotyczy tego czy od 01.09.2019 mogę kształcić na kursach trzyliterowych. Jest duża rozbieżność w rozumieniu nowych przepisów wśród dyrektorów szkół.
Bardzo proszę o wyjaśnienie czy mogę robić nabór na nowe kierunki kształcenia od 01 września br. Bez względu na odpowiedź, bardzo proszę o podanie podstawy prawnej oraz interpretacji przepisu, tak bym miał jasność co do zaistniałej sytuacji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przedłożyła dwa dyplomy ukończenia studiów:
- pierwszy dyplom o uzyskaniu tytułu zawodowego licencjata w formie stacjonarnej na kierunku: Pedagogika, specjalność: Pedagogika wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym. W suplemencie do dyplomu w informacjach o uprawnieniach posiadacza dyplomu jest informacja o posiadanych kwalifikacjach oraz uprawnieniach zawodowych do wykonywania zawodu nauczyciela zgodnie z przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 2.03.2009 r. (Dz. U. Nr 50 poz. 400).
- drugi dyplom o uzyskaniu tytułu zawodowego magistra na kierunku: Pedagogika na specjalności: Logopedia z elementami resocjalizacji. W suplemencie do dyplomu w informacjach o uprawnieniach posiadacza dyplomu jest informacja o posiadanych kwalifikacjach oraz uprawnieniach zawodowych: absolwent posiada kompetencje do samodzielnego wykonywania specjalistycznej pracy logopedycznej, a tym samym do wykonywania zawodu logopedy. Absolwent może podjąć pracę w podmiotach leczniczych (np. oddziałach neurologii, audiologii i foniatrii), w ośrodkach opiekuńczo – wychowawczych, wychowawczych i resocjalizacyjnych oraz prywatnych gabinetach logopedycznych. Absolwent studiów logopedycznych przygotowany jest do podjęcia studiów trzeciego stopnia zgodnie z uzyskanym wykształceniem. Po uzyskaniu przygotowania pedagogicznego absolwent jest uprawniony do podjęcia zawodu nauczyciela – logopedy i wówczas może podjąć pracę w zakładach kształcenia nauczycieli, poradniach psychologiczno–pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego.
Pytanie brzmi: czy ta osoba posiadająca takie wykształcenie może na dzień dzisiejszy pracować w szkole podstawowej jako nauczyciel klas 1-3, nauczyciel przedszkola, nauczyciel logopeda ?
Czy powinna jeszcze ukończyć studia podyplomowe, czy kurs kwalifikacyjny z przygotowania pedagogicznego, by móc pracować na stanowisku logopedy w szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe