Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w tym roku szkolnym należy nowelizować statut? Jeżeli tak to jakie zmiany należy wnieść?
Zgodnie z art. 322 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe ( Dz.U.z 2017r. poz.60 i 949) dotychczasowe statuty dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2019 r.
Podstawę do ich nowelizacji statutu mogą stanowić w szczególności następujące sytuacje:
1) włączenie do dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego klas dotychczasowego gimnazjum.
Jeżeli, np. włączenie klas II i III dotychczasowego gimnazjum do dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego nastąpi z dniem 1 września 2017r., to statut liceum będzie musiał zawierać postanowienia dotyczące tych klas. W takim przypadku nowelizacji trzeba dokonać w terminie do dnia 30 listopada 2017r.;
2) zmiany zachodzące w przepisach prawa powszechnego i lokalnego;
3) potrzeba nowych rozwiązań organizacyjnych w funkcjonowaniu społeczności szkolnej;
4) ograniczenia lub utrudnienia w podejmowaniu działań przez określony organ szkoły;
5) zalecenia organów kontrolnych (niespójność rozwiązań statutowych z obowiązującym prawem);
6) inne potrzeby (np. zmiana nazwy, nadanie imienia).
W przypadku statutów dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących zostały zachowane kompetencje rady szkoły i rady pedagogicznej w zakresie uchwalania statutów ( art. 322 ust. 4 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe).
Zasady uchwalania statutu i jego zmian pozostają bez zmian w stosunku do obowiązujących do tej pory regulacji. Oznacza to, że kompetencje do przygotowania projektu statutu lub jego zmian posiada rada pedagogiczna, natomiast uchwalenie projektu należy do właściwości rady szkoły lub rady pedagogicznej w przypadku braku rady szkoły ( podstawa prawna: art. 72, art. 80, art. 82 ustawy z dnia 14 grudnia2016r. Prawo oświatowe – Dz.U. z 2017r. poz.59 i 949).
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w zakresie dotyczącym ramowych statutów szkół publicznych zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w dotychczasowym trzyletnim liceum ogólnokształcącym oraz mogą być zmieniane na podstawie tych przepisów ( podstawa prawna: art. 364 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zgodnie z § 58 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U 2017 poz. 1606) placówkami zapewniającymi opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania są bursy i domy wczasów dziecięcych.
Czy można więc przyjąć do bursy szkolnej kandydata, który nie posiada zameldowania na pobyt stały?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie i podstawę prawną. Jestem dyrektorem szkoły, w której pracuje moje dziecko. Czy mogę być członkiem komisji kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanego? Jeśli nie, to jakie obowiązki muszę wykonać wobec organu nadzoru?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły bądź wicedyrektor może brać udział w głosowaniu w związku z wytypowaniem przedstawicieli Rady Pedagogicznej do komisji konkursowej w związku z ogłoszeniem konkursu na stanowisko dyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak w obecnej sytuacji, kształcenia na odległość, dokumentować realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, jeśli nauczyciele nie przebywają w placówce, tylko w swoich domach, czy powinni otrzymać dzienniki i prowadzić w nich wpisy? Rodzice otrzymują od wychowawców poszczególnych grup propozycje aktywności do realizacji z dziećmi w domu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy godzinę do dyspozycji dyrektora w szkole podstawowej na II etapie edukacji przeznaczoną na zwiększenie liczby zajęć z informatyki (przedmiotu obowiązkowego, na który w ramowym planie nauczania przeznaczono 2 godziny w cyklu kształcenia)również dzielimy na grupy w oddziale liczącym 26 uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe