Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy wicedyrektorowi szkoły można przydzielić godziny ponadwymiarowe?
Zgodnie z art. 42 ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.) dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole, a także nauczycielowi, który obowiązki kierownicze pełni w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze, obniża się tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć w zależności od wielkości i typu szkoły oraz warunków pracy. Wysokość tej zniżki uzależniona jest od wielkości i typu szkoły. Art. 42 ust. 6A Karty Nauczyciela w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2018 r. stanowi, że osobom wskazanym powyżej korzystającym z obniżonego tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć, nie przydziela się godzin ponadwymiarowych, chyba że:
• jest to konieczne dla zapewnienia realizacji ramowego planu nauczania w jednym oddziale,
• gdy jest to konieczne dla zapewnienia realizacji ramowego planu nauczania w więcej niż jednym oddziale za zgodą organu prowadzącego szkołę.
Wynika z tego, że jeżeli zachodzi okoliczność wskazana powyżej, można dyrektorowi przydzielić godziny ponadwymiarowe, ale z pewnością powinna być to sytuacja wyjątkowa, gdyż sama idea obniżonego pensum osób sprawujących funkcje kierownicze w szkole ma na celu umożliwienie dyrektorowi pełniejsze realizowanie zadań wynikających z pełnionej funkcji .
Jeżeli godziny ponadwymiarowe wynikają z ramowego planu nauczania, zasadne będzie przydzielenie ich dyrektorowi , gdyż spełniona zostanie przesłanka wskazana w art. 42 ust. 6A Karty Nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy zajęcia rewalidacyjne powinny odbywać się poza podstawą programową te wynikające z przeczenia o kształceniu specjalnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od września 2020 chcę, by w mojej szkole prowadzony był już tylko dziennik elektroniczny, bez dziennika papierowego. Jakie są procedury wprowadzenie tego rozwiązania?
W roku szkolnym 2019/2020 równolegle do czasu zamknięcia szkół prowadzony był dziennik elektroniczny i papierowy. Od 16 marca już tylko elektroniczny.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na podstawie § 19 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, przedszkole, szkoła i placówka gromadzi, w indywidualnej teczce dla każdego dziecka, ucznia, uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, słuchacza lub wychowanka objętego odpowiednio kształceniem specjalnym, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi lub pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne oraz indywidualne programy zajęć.
Proszę o wyjaśnienie, czy "indywidualną teczkę" zakłada wychowawca klasy, kto ją przechowuje i co rozumiemy przez "dokumentacja badań i czynności uzupełniających".
Jeżeli w szkole pomocą psychologiczno-pedagogiczną objętych jest ok. 300 uczniów(zajęcia specjalistyczne, rozwijające itp.) Czy to oznacza, że tyle "indywidualnych teczek" powinniśmy posiadać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przy szkole podstawowej jest obecnie oddział przedszkolny dla dzieci 5-cio i 6- cioletnich. Czy organizacja nowego oddziału dla 3 i 4- latków skutkuje zmianą organizacyjną szkoły ( w zespół szkolno - przedszkolny), czy też może w dalszym ciągu pozostać szkołą podstawową z oddziałami przedszkolnymi? Mówimy o pracy w ramach 25 godzin.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do komisji rewizyjnej przy urzędzie gminy wpłynęła skarga od nauczyciela na dyrektora. Nauczyciel ma pretensje o to, że dyrektor pisze notatki ze spotkania z nauczycielem, że ma za niski dodatek motywacyjny i że dyrektor był na niezapowiedzianej obserwacji zajęć dodatkowych w ramach projektu Moje perspektywy. Jako dyrektor znam swoje prawa w związku z prowadzonym nadzorem pedagogicznym. Czy komisja rewizyjna ma prawo przesłuchiwać mnie w wyżej wymienionych kwestiach ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe