Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dyrektor przedstawił do zaopiniowania na radzie pedagogicznej projekt budżetu finansowego na przyszły rok. Członkowie rady wstrzymali się od głosu. Czy rada musi opiniować pozytywnie lub negatywnie, czy może się wstrzymać od głosu. Jak w tej sytuacji podjąć uchwałę rady?
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności: 1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi; 2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki; 3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień; 4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Jest to kompetencja rady pedagogicznej, z której powinna korzystać. W regulaminie działalności rady w każdej szkole jest ustalony tryb postępowania podczas opiniowania dokumentów, w tym także tego, o którym mowa w pytaniu. Należy więc postąpić w sposób opisany w tym regulaminie.
Podstawa prawna;
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 41.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Stanowisko dyrektora Kolegium w wyniku postępowania konkursowego zostało mi powierzone do 30 września 2010 r. W związku z tym, że Kolegium ulega wygaszaniu przy czym drastycznie zmniejszeniu ulega wymiar godzin dydaktycznych do realizacji, zostałam zmuszona na podstawie art. 20 ustawy KN wypowiedzieć stosunek pracy wszystkim pełnozatrudnionym nauczycielom. Wobec mnie nie zostały podjęte żadne decyzje. Na zapytanie skierowane do Marszałka województwa w dniu 23 sierpnia 2010 r dotyczące mojego dalszego zatrudnienia, otrzymałam z organu prowadzącego w dniu 15 września br. następującą odpowiedź: '„Karta Nauczyciela wprowadza zasadę, iż wypowiedzieć można stosunek pracy z nauczycielem z przyczyn organizacyjnych, tylko z końcem roku szkolnego (ta zasada również dotyczy dyrektora-nauczyciela). Nauczycielowi wypowiedzieć stosunek pracy może tylko i wyłącznie dyrektor szkoły. Dlatego też organ prowadzący nie może wypowiedzieć stosunku pracy dyrektorowi-nauczycielowi. Ustawa o systemie oświaty takich uprawnień organowi prowadzącemu nie daje” . Od 1.X. br. pełnienie obowiązków dyrektora powierzono innej osobie. Obecnie nadal pozostaję w stosunku pracy w Kolegium bez obowiązku realizowania zajęć dydaktycznych. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie kto jest kompetentny aby rozwiązać z nauczycielem-dyrektorem stosunek pracy na podstawie art.20 KN. Czy dyrektor powinien to zrobić sam i zostać tym samym pozbawiony prawa do odprawy pieniężnej-6 miesięcznego wynagrodzenia? Czy nie ma tu zastosowania art. 43. pkt.1 ustawy o samorządzie województwa oraz zapis regulaminu organizacyjnego urzędu „ Marszałek Województwa wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych”? Dodam, że dwukrotnie w charakterze nauczyciela najpierw w szkole policealnej a później w nowo tworzonym Kolegium Pracowników Służb Społecznych zatrudniana byłam jako nauczyciel przez marszałka województwa. W dniu zatrudnienia powierzano mi pełnienie obowiązków dyrektora. Z wyrazami szacunku M.Świątoniowska
- Czy dyrektorowi przedszkola, któremu kończy się kadencja przed 1 września 2017 r. organ może przedłużyć kadencję na podstawie artykułu z art. 235 ust. 3 ustawy przepisy wprowadzające ustawę prawo oświatowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoby, które ukończyły zasadniczą szkołę zawodową mogą być przyjmowane do klasy II 3-letniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych (system zaoczny)? Proszę o podanie rozporządzenia, w którym można znaleźć taki zapis.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę uściślić czy symbol świadectwa promocyjnego dla tegorocznej klasy 6 to numer wzoru 3a, 4a czy też 7b,8b?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej ogólnodostępnej mamy ucznia (obecnie w klasie V), który posiada orzeczenie o indywidualnym nauczaniu oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Powiatową Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną ze względu na niepełnosprawność sprzężoną: niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz niepełnosprawność ruchową (mózgowe porażenie dziecięce czterokończynowe). Chłopiec potrzebuje nieustannie pomocy innej osoby, nie potrafi samodzielnie się przemieszczać, nie zgłasza potrzeb fizjologicznych, nie pisze samodzielnie, ma niewyraźną mowę. Jak wynika z orzeczenia, wiele zdiagnozowanych funkcji osiągnęło poziom niepełnosprawności stopnia umiarkowanego.
Przez wiele lat przyjeżdżała do dziecka nauczycielka ze szkoły specjalnej. Obecnie przydzieliłam nauczanie indywidualne jednej nauczycielce naszej szkoły, która ukończyła oligofrenopedagogikę (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2008.175.1086) - paragraf 3 (szczególne punkt 2).
Przydzielając jedną osobę przychyliłam się do prośby rodziców chłopca, którzy pisali, że „syn bardzo trudno przyzwyczaja się do nowych osób, źle znosi obecność nieznanych sobie osób, w związku z czym ogromnie się stresuje. Znacznie lepiej byłoby dla chłopca, żeby przyzwyczaił się do metod pracy i osobowości jednego nauczyciela. Jedna osoba jest również w stanie zmieniać i dostosowywać treści z różnych przedmiotów do samopoczucia syna i jego chęci pracy w danym dniu”.
Pracująca z uczniem nauczycielka opracowała indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, dostosowując treści programowe do możliwości intelektualnych dziecka. Uczy wszystkich podstawowych przedmiotów przewidzianych ramowym planem nauczania. Ma możliwość modyfikowania, dostosowywania treści poszczególnych przedmiotów do samopoczucia dziecka i jego chęci pracy danego dnia.
Pytania:
- Czy wobec powyższej sytuacji dyrektor może przydzielić uczniowi klasy V nauczanie indywidualne jednemu nauczycielowi czy też muszą to być nauczyciele przedmiotowcy?
- Czy ze względu na bardzo ograniczone możliwości intelektualne chłopca na świadectwie końcoworocznym/arkuszu ocen powinny zostać wystawione oceny z poszczególnych przedmiotów czy tez może to być ocena opisowa - wspierająca?
- Jeżeli uczeń pozostaje w tej samej klasie, to czy w arkuszu wpisuje się adnotację „niepromowany do następnej klasy” czy też można zapisać „wydłużono etap edukacyjny”?
- Czy w pracy z uczniem należy korzystać z podręczników wybranych w szkole dla danej klasy czy tez mogą to być podręczniki dostosowane do możliwości dziecka? (takie podręczniki opracowuje wydawnictwo WSiP)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe