Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak interpretować zapis Karty Nauczyciela Art. 35a. 1. Nauczycielom wymienionym w art. 1 ust. 1, którzy w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej prowadzą zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, za każdą godzinę prowadzenia tych zajęć przysługuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej w sposób określony w art. 35 ust. 3. Realizujemy program Erasmus+ wchodzącego w zakres Programu Unii Europejskiej. Środki te pochodzą z budżetu Wspólnot Europejskich przy wdrażaniu programu Erasmus+ Komisja Europejska współpracuje z Agencją Wykonawczą ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA) w Brukseli oraz Agencjami Narodowymi w poszczególnych krajach. W Polsce funkcję Narodowej Agencji Programu Erasmus+ pełni Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji z siedzibą w Warszawie. Czy środki z programu podlegają przepisom ww. paragrafu Karty Nauczyciela?
Powołany przepis określa wysokość wynagrodzenia (liczonego jak za godziny ponadwymiarowe), które jest wypłacane nauczycielom ze środków unijnych, zatrudnionym w danym zespole szkół w sytuacji, gdy w macierzystym zespole wykonują dodatkowe zadania w ramach unijnego projektu. Zespół z nauczycielem będącym jego pracownikiem nie zawiera dodatkowej umowy w związku z realizowaniem programu unijnego. Nauczyciel „z zewnątrz”, który w danym zespole nie jest zatrudniony na podstawie przepisów KN, otrzymuje wynagrodzenie w analogicznej wysokości, zaś podstawę realizowania przez niego zadań w ramach programu unijnego stanowi w takim przypadku umowa o pracę zawarta na podstawie przepisów kodeksu pracy (art. 7e ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm. w zw. z art. 35a KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w trakcie zwolnienia lekarskiego można "wręczyć" nauczycielowi ograniczenie etatu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym, aby doprecyzowano zrozumienie w przypadku pracowników poradni działań wchodzących w pensum objętych dodatkiem za warunki trudne. W poprzedniej odpowiedzi zawarto informację, cyt: "W poradni za pracę w trudnych warunkach uważa się prowadzenie badań psychologicznych i pedagogicznych, w tym badań logopedycznych, udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży (§ 8 pkt 19 ww. rozporządzenia)". Pracownicy na skutek ograniczenia funkcjonowania poradni zostali przeniesieni do pracy zdalnej. W ramach swoich obowiązków kontaktują się telefonicznie z pracownikami, rodzicami i dziećmi, udzielając wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Czy udzielanie takiego wsparcia mieści się w definicji pracy w warunkach trudnych? Rozmowy z dziećmi służą zabezpieczeniu ich funkcjonowania, zaś rodzicom przekazują informację o metodach wychowania, w tym wspierania dzieci w aktualnym czasie. Czy taka praca nie wpisuje się w rozumienie pensum? W rozporządzeniu dot. dodatków do wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli nie uznano, iż tylko bezpośredni kontakt z klientem spełnia definicję pomocy psychologiczno-pedagogicznej ujętej w ww. rozporządzeniu. W innych poradniach pracownicy świadczą pomoc telefonicznie otrzymując za taką pracę wszystkie składniki wynagrodzenia, w tym za warunki trudne (m.in. poradnie w Sosnowcu, Jastrzębiu-Zdroju, Czeladzi). Zarządzeniem dyrektora zobowiązano pracowników do realizowania działań związanych m.in. z kontaktem z klientami. Czyli pracownicy mają jednocześnie realizować działania z dzieckiem/rodziną i na jej rzecz, a jednocześnie być pozbawieni dodatku za warunki pracy, którą podejmują w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie do końca jest to dla mnie jasne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy aktualny stan prawny pozwala na nauczanie indywidualne w szkole dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną (autyzm i niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim). Jeśli tak proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej jest jeden oddział przedszkolny dzieci 6-letnich. Czy zapis w statucie: "do oddziału przedszkolnego przyjmowane są dzieci 6-letnie, które podlegają rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu" jest zgodny z prawem? Czy do klasy 0 dyrektor możne przyjmować tylko dzieci 6-letnie (mam 23 dzieci) i może odmówić przyjęcia dziecka 5-letniego (wielu rodziców pyta o taką możliwość)? Jaka jest podstawa prawna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do liceum niepublicznego (o uprawnieniach szkoły publicznej) została przyjęta do klasy czwartej tj. ostatniej Ukrainka (status uchodźca).Wg tzw. siatki godzin część (a właściwie większość) przedmiotów została ukończona w poprzednich klasach. Czy uczennica powinna przejść egzaminy klasyfikacyjne z przedmiotów których cykl nauczania został ukończony? Czy można wystawić świadectwo ukończenia szkoły bez tych przedmiotów a jedynie z tymi które realizowała w klasie czwartej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe