Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka instytucja prowadzi zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, np. dla osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim? Co należy do obowiązków dyrektora gimnazjum w zakresie kontroli realizacji obowiązku szkolnego, który w obwodzie ma takiego ucznia?
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze prowadzi szkoła, do której uczęszcza uczeń. Jeśli uczeń realizuje obowiązek szkolny poza placówką obwodową, to dyrektor szkoły obwodowej jest zobowiązany do sprawowania kontroli nad tym obowiązkiem we współpracy z dyrektorem tej szkoły, w której uczeń faktycznie realizuje program.
Dziecko z upośledzeniem umysłowym uczęszczające na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze realizuje obowiązek szkolny
Każde dziecko – w tym dziecko z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim – jest objęte obowiązkiem szkolnym do ukończenia 18 lat. Za spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się również udział dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, które są organizowane zgodnie z odrębnymi przepisami (art. 16 ust. 7 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty).
Dla dziecka z upośledzeniem umysłowym na podstawie stosownego oświadczenia organizuje się zajęcia
Chodzi o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradniach specjalistycznych.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci w wieku od 3 do 25 lat
Zajęcia organizuje się od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25 lat.
Na podstawie stosownego oświadczenia rodzice powinni wnioskować o zorganizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dla dziecka
W przypadku jeżeli dziecko posiada orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną rodzice dziecka powinni zgłosić wniosek do dyrektora właściwej jednostki oświatowej (przedszkola, szkoły lub ośrodka) o zorganizowanie wczesnego wspomagania rozwoju.
Kto może zorganizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?
W porozumieniu z organem prowadzącym wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może zorganizować dyrektor:
- właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka szkoły podstawowej ogólnodostępnej i integracyjnej,
- przedszkola specjalnego lub szkoły podstawowej specjalnej,
- ośrodka szkolno-wychowawczego albo rewalidacyjno-wychowawczego,
publicznej i niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- Dyrektor szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o systemie oświaty kontrolę spełniania obowiązku szkolnego sprawują dyrektorzy publicznych szkół (podstawowych i gimnazjów) obwodów właściwych ze względu na miejsce zamieszkania uczniów. W związku z powyższym na dyrektorach odpowiednich szkół ciąży obowiązek prowadzenia ksiąg ewidencji spełniania przez dzieci obowiązku szkolnego.
Organ wykonawczy jest zobligowany do informowania dyrektorów o zmianach w ewidencji dzieci do 18 roku życia
W celu umożliwienia spełnienia obowiązku kontroli przez dyrektorów właściwych szkół, ustawodawca nałożył na organy gminy – a konkretnie na ich organ wykonawczy (wójta, burmistrza lub prezydenta) – obowiązek przekazywania dyrektorom publicznych szkół podstawowych i gimnazjów na obszarze gminy informacji o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci i młodzieży w wieku 3-18 lat.
Dyrektor szkoły, w której uczeń realizuje obowiązek szkolny, informuje o tym dyrektora tej szkoły, która jest szkołą obwodową danego ucznia
Aby zapewnić dyrektorom obowiązanym do sprawowania kontroli wiedzę o uczniach, którzy realizują obowiązek szkolny poza szkołą obwodową, ustawa przyjęła rozwiązanie, w świetle którego dyrektorzy szkół, w których obowiązek ten uczeń realizuje, zobowiązani są do dostarczenia informacji dyrektorowi szkoły obwodowej.
Zgodnie bowiem z zapisem art. 16 ust. 6 ustawy o systemie oświaty dyrektorzy niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, a także dyrektorzy szkół specjalnych i ośrodków, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, którym nie ustalono obwodów, o przyjęciu ucznia do szkoły są obowiązani powiadomić dyrektora publicznej szkoły podstawowej lub gimnazjum, w których obwodzie uczeń mieszka, oraz informować go o spełnianiu przez ucznia obowiązku szkolnego.
Analogiczny obowiązek spoczywa na dyrektorze publicznej szkoły podstawowej lub gimnazjum o ustalonym obwodzie, który przyjął ucznia zamieszkującego w obwodzie innej szkoły publicznej.
Szkoła prowadzi księgę ewidencji dzieci i młodzieży
Zgodnie z § 3b ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji gimnazjum prowadzi księgę ewidencji dzieci i młodzieży będących absolwentami szkoły podstawowej, podlegających obowiązkowi szkolnemu, zamieszkałych w obwodzie gimnazjum.
Miejsce realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dokumentuje się w księdze ewidencji
Do księgi ewidencji wpisuje się m.in. informacje o miejscu realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w przepisach w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, w którym dziecko spełnia obowiązek szkolny (§ 3b ust. 2 pkt 2 lit. a rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak rozliczyć pracę w sobote i niedzielę nauczyciela? Dzień wolny nie może być udzielony ze względu na organizację pracy szkoły. Nauczyciel wyjeżdż na "zieloną szkołę" z 15 uczniami na dwa tygodnie. Wchodzą w grę 2 soboty i niedziele.
- Proszę o radę w kwestii realizacji w bieżącym roku szkolnym godzin wynikających z art. 42 KN. Jestem dyrektorem szkoły. W październiku poprosiłam nauczycieli o wypełnienie zestawienia tabelarycznego prezentującego tygodniowo czas poświęcony na realizacje zadań zawodowych. Chciałam mieć orientację, czy ktoś nie jest zbytnio obciążony praca, czy komuś można zlecić dodatkowe zadania. Sprawa została zgłoszona do Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ ,,Solidarność", która skierowała to do KO. Teraz ja muszę wyjaśnić sytuację. W jaki sposób dyrektor może/ musi nadzorować realizację art. 42 KN? Czy moje działanie naruszyło prawo oświatowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy zatwierdzania i realizacji programu indywidualnego dla uczennicy szczególnie uzdolnionej w kl.1 LO. Uczennica chce uczyć się j, francuskiego, ale grupa językowa, do której została zapisana realizuje program na poziomie podstawowym. Uczennica zrezygnowała z uczęszczania do tej grupy, ale złożyła podanie o program indywidualny. Czy uczennica musi być zapisana do grupy? Czy można ją klasyfikować poza grupa za pomocą egzaminu klasyfikacyjnego i w oparciu o wyniki tegoż wydać zezwolenie na realizację programu, a byćmoże w drugiej klasie toku indywidualnego. Jak dokumentować przebieg nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z Waszej odpowiedzi: "Nie zawsze spełnianie przez dziecko obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą oznacza nauczanie w domu przez rodzica, chyba, że rodzic posiada odpowiednie kwalifikacje." PYTANIE/UWAGA : wg mojej wiedzy, rodzic nie musi posiadać żadnych kwalifikacji, by prowadzić tzw potocznie edukację domową.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli na miesiąc przed egzaminem słuchacz miał frekwencję wynoszącą 55% z danego przedmiotu, to otrzymuje informacje o dopuszczeniu do egzaminu. W okresie tego miesiąca są dwa kolejne zjazdy i słuchacz NIE uczestniczy na konsultacjach, a tym samym jego frekwencja ulega SPADKOWI PONIŻEJ 50% na tych zajęciach oraz ma pozytywne oceny z tych zajęć. Czy w takiej sytuacji gdy NIE spełnił (poprzez Nieuczestniczenie na konsultacjach w przeciągu ostatniego miesiąca przed egzaminem) warunki dopuszczenia do egzaminu możemy go dopuścić, czy też JEST NIEDOPUSZCZONY i nieklasyfikowany ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe