Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie nowe uregulowania prawne obowiązują od 1 stycznia 2015r. w zakresie ochrony danych osobowych i muszą być wprowadzone w szkole?
Od dnia 1 stycznia 2015 r., dyrektor, który wyznaczy w swojej jednostce oświatowej administratora bezpieczeństwa informacji (ABI), musi fakt ten zgłosić GIODO do nowego rejestru (art. 46b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. 2014 r. poz. 1182). Wzór zgłoszenia zawiera załącznik do rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 10 grudnia 2014 r. w sprawie wzorów zgłoszeń powołania i odwołania administratora bezpieczeństwa informacji (Dz. U. z 2014 r., poz. 1934). Szkoła, w której działa ABI, jest zwolniona ze zgłaszania GIODO zbiorów danych osobowych. To ABI odpowiada za prowadzenie wewnętrznego rejestru zbiorów danych osobowych w szkole. Natomiast zgłoszeniu do GIODO podlegają jedynie zbiory zawierające wrażliwe dane osobowe.
Dyrektorzy tych szkół, w których nie działa ABI, są zobowiązani do zgłaszania zbiorów danych osobowych do GIODO na zasadach nie odbiegających od dotychczasowych. Zachowana została zasada, że zgłoszeniu podlegają zbiory danych osobowych inne, niż wymienione w art. 43 u.o.d.o. Powołany przepis wymienia katalog zbiorów niepodlegających zgłoszeniu, a zwłaszcza: zbiór danych osób uczących się w danej jednostce oświatowej - uczniów i rodziców, ale tylko w zakresie edukacji; zbiór danych osobowych osób zatrudnionych w jednostce oświatowej lub świadczących na jej rzecz usługi na podstawie umów cywilnoprawnych – ubiegających się o przyjęcie do pracy, aktualnych i byłych pracowników zatrudnionych na umowy o pracę i cywilnoprawne (zlecenia, o dzieło); zbiór danych osobowych osób fizycznych świadczących zewnętrzne usługi, których dane osobowe są przetwarzane tylko w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej; zbiory danych osobowych używane w sprawach o drugorzędnym znaczeniu, np. księgi wejść i wyjść, księgi interesantów.
Zbiory danych osobowych inne niż wymienione w art. 43 u.o.d.o., w sytuacji braku ABI, muszą być zgłaszane przez dyrektorów do GIODO na takich samych zasadach, jak dotychczas, chyba że dane osobowe będą przetwarzane w zbiorach prowadzonych wyłącznie w formie papierowej. W różnych szkołach, w zależności od wielkości i charakteru, mogą być prowadzone różne zbiory, przykładowo dane uczniów realizujących obowiązek szkolny w innej szkole, osób niebędących uczniami lub pracownikami, które korzystają ze szkolnej biblioteki lub stołówki, zbiór danych osobowych zgromadzonych w związku z rekrutacją do szkoły, dane osobowe rodziców inne, niż zebrane w związku z edukacją, zamówienia publiczne, itp.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaką podstawę prawną wpisać do Uchwały rady pedagogicznej w sprawie zaopiniowania arkusza organizacji szkoły na rok 2017/2018
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może wejść na obserwację lekcji bez zapowiedzi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na świadectwie końcowym klasy III gimnazjum do średniej ocen wliczają się przedmioty, które skończyły się w klasie II gimnazjum np. plastyka? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy numeru wzoru arkusza elektronicznego. Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków oraz rozporządzeń z dnia 17 września 2019 r. i z dnia 29 czerwca 2021 r., zmieniających wspomniane rozporządzenie, proszę o odpowiedź:
O jakim numerze arkusz elektroniczny należy założyć uczniowi szkoły podstawowej rozpoczynającemu naukę w naszej szkole od roku szkolnego 2021/2022 przyjmowanego do klasy:
– siódmej ogólnodostępnej,
– siódmej przysposabiającej do pracy,
– ósmej ogólnodostępnej,
– ósmej przysposabiającej do pracy?
I podobne pytanie:
O jakim numerze arkusz elektroniczny należy założyć uczniowi branżowej szkoły I stopnia rozpoczynającemu naukę w naszej szkole od roku szkolnego 2021/2022 przyjmowanego do klasy:
– drugiej,
– trzeciej po szkole podstawowej,
– trzeciej po gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły opracował projekt planu finansowego na rok 2016. Organ prowadzący przyznał niewystarczające środki finansowe, nie mają one odzwierciedlenia w planie finansowym dyrektora szkoły. Relacje z organem prowadzącym są złe. Jakie narzędzia prawne ma dyrektor w ręku? W trakcie roku pieniądze są dokładane przez OP, ale na ten moment są za małe. Wystarczy negatywna opinia rady pedagogicznej? Czym taka opinia skutkuje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe