Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są obowiązujące przepisy w zakresie działania szkolnego wolontariatu?
Wskazany przepis art. 41 ust. 1 pkt 3 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty dotyczy podjęcia innowacji lub eksperymentu w szkole i tutaj rzeczywiście niezbędna jest uchwała rady pedagogicznej. W mojej ocenie nie ma potrzeby uchwały rady pedagogicznej w sprawie powołania szkolnego klubu wolontariatu. To na dyrektorze szkoły spoczywa obowiązek stworzenia warunków do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w tym szkolnych klubów wolontariatu.
W szkole można powoływać jednostki służące wspieraniu działalności wychowawczej
Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 9 ustawy o systemie oświaty dyrektor stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
Powoływanie jednostek wspierających działalność wychowawczą pozwala realizować prawo do rozwijania zainteresowania i uzdolnień uczniów
Stosownie do treści art. 1 pkt 15 ustawy o systemie oświaty polski system oświaty zapewnia warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego.
Przejawem kształtowania aktywności społecznej uczniów jest stwarzanie w szkołach i placówkach możliwości do działania wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki.
Kim w świetle prawa jest wolontariusz?
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wolontariuszem jest osoba fizyczna, która ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonuje świadczenia na zasadach określonych w tej ustawie.
Ogólne zasady świadczenie pracy przez wolontariusza
W świetle art. 44 ust. 1 niniejszej ustawy świadczenia wolontariuszy są wykonywane w zakresie, w sposób i w czasie określonych w porozumieniu z korzystającym ze świadczenia. Porozumienie powinno zawierać postanowienie o możliwości jego rozwiązania. Jeżeli świadczenie wolontariusza jest wykonywane przez okres dłuższy niż 30 dni, porozumienie powinno być sporządzone na piśmie (art. 44 ust. 4 ustawy).
Zasady tworzenia i funkcjonowania wolontariatu
Ze szczegółami rozwiązań, które dotyczą organizacji i trybu działania szkolnych klubów wolontariatu, można zapoznać się na stronie internetowej Centrum Wolontariatu w Polsce (http://www.wolontariat.org.pl), a także w bezpłatnej publikacji przygotowanej za zlecenie Ministerstwa Polityki Społecznej w ramach rządowego programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich (http://old.wolontariat.net.pl/repository/Publikacje/Teksty/Wolontariat%20w%20szkole_internet.pdf)
Znajduje się tam wyczerpujący materiał dotyczący trybu działania wolontariatu w szkole. W publikacji autorzy przedstawili krok po kroku zasady zakładania i działania szkolnych klubów wolontariatu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzice przyprowadzają dzieci pod klasę i czekają do dzwonka,chodzą po szkole podczas lekcji lub przerwy, przesiadują nawet godzinę na korytarzu, czekając do końca zajęć. Nie reagują na prośby dyrektora. Rada Rodziców popiera działania szkoły mające na celu ograniczenia ingerencji rodziców, ale cóż, na pewną grupą nic nie działa. Jak zdecydowanie, ale taktownie rozwiązać problem?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o pomoc. Potrzebuję procedury sytuacji kryzysowej, szczególnie dotyczących sytuacji z wystąpieniem zachowania agresywnego między dziećmi. Dziękuję.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Chciałam zapytać czy jest możliwość przesłania Państwu Statutu naszego przedszkola w celu sprawdzenia i oceny czy jest on zgodny z obowiązującym prawem.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zmiany należy uwzględnić w statucie gimnazjum do 30 listopada 2017 r.?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy szkoły niepublicznej, prowadzonej przez stowarzyszenie rodziców: połączono dwie równoległe, mało liczne klasy w jedną. W jakich dokumentach wewnątrzszkolnych ten fakt musi być odnotowany (uchwała rady pedagog., zarządzenie dyrektora)? Czy ma on podstawę w prawie oświatowym?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe