Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie zmiany powinnam zawrzeć w Statucie przedszkola zgodnie z art. 322 ust.1 z 14 grudnia 2016?
Jeżeli do dnia 30 listopada 2017 r. nie został znowelizowany dotychczasowy statut przedszkola, a zawierał regulacje sprzeczne z ustawą PO i wydanymi na jej podstawie przepisami wykonawczymi, statut ten stracił moc i konieczne jest nadanie przedszkolu nowego statutu, ponieważ od dnia 1 grudnia 2017 r. przedszkole działa bez statutu (art. 322 ust. 1 PWuPO). Jeśli natomiast statut przed reformą oświaty nie zawierał (i w konsekwencji nadal nie zawiera) postanowień sprzecznych z nowymi regulacjami, nie ma potrzeby jego nowelizacji. W szczególności konieczne jest zwrócenie uwagi, aby statut regulował wszystkie zagadnienia wymienione w art. 102 ust. 1 PO, a w szczególności:
1) cele i zadania przedszkola – w tym w zakresie: udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
2) sposób realizacji zadań przedszkola – powinien wymieniać wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka oraz rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole (z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności dziecka), w tym z jakich pomieszczeń i obiektów będą korzystać dzieci w zakresie realizacji zadań statutowych (art. 108 PO);
3) sposób sprawowania opieki nad dziećmi – w czasie zajęć w przedszkolu i poza nim;
4) przyprowadzanie i odbieranie dzieci z przedszkola – w sposób gwarantujący dzieciom bezpieczeństwo;
5) współdziałanie z rodzicami – należy uregulować sposób i częstotliwość wszystkich kontaktów, nie tylko zaplanowanych spotkań;
6) organy przedszkola – należy uzupełnić kompetencje dyrektora w zakresie współpracy z osobami sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi (art. 68 ust. 1 pkt 11 PO), określić tryb wyboru członków rady przedszkola (art. 81 ust. 6 PO), określić sposób rozwiązywania sporów między organami;
7) organizacja przedszkola – należy wprowadzić zapisy dotyczące organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (o ile przedszkole je realizuje) oraz organizacji kształcenia specjalnego w sposób zgodny z nowymi przepisami wykonawczymi do ustawy PO;
8) czas pracy przedszkola – można zawrzeć postanowienia o trybie ustalania przerw w działalności przedszkola przez organ prowadzący (na wspólny wniosek dyrektora i rady przedszkola, a w razie jej braku - przez dyrektora i radę rodziców);
9) zakres obowiązków nauczycieli i innych pracowników – powinien regulować zagadnienia wymienione w art. 102 ust. 1 pkt 12 PO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel, który na koniec I okresu wystawił ocenę niedostateczną, ma obowiązek napisania tzw. programu naprawczego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jeśli uczeń I klasy będący pracownikiem młodocianym otrzymał ocenę niedostateczną z praktycznej nauki zawodu na koniec roku szkolnego i jednocześnie nie poprawił tej oceny do końca sierpnia może otrzymać promocję do II klasy w branżowej szkole I stopnia? Jaka jest podstawa prawna skreślenia z listy ucznia, który stracił praktyczną naukę zawodu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń po I klasie liceum może przenieść się do innej klasy, mimo że są tam inne rozszerzenia? Uczeń w klasie pierwszej zgodnie z nowym ramowym planem wybrał klasę z rozszerzeniami: matematyka, informatyka, fizyka; realizował tylko rozszerzenie z matematyki. Od nowego roku w drugiej klasie chce kontynuować naukę w klasie z rozszerzoną matematyką, biologią i chemią; w tej klasie również matematyka była w kl. I rozszerzona. Dziękuję za odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W Ustawie z 14 grudnia 2016 r "Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe" w Art 15 pkt 89 znajduje się zapis: „1. Absolwent zdał egzamin maturalny, jeżeli: 1) z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej i w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania, oraz; 2) z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania", czy dotyczy on tegorocznych maturzystów, czy też obecnych siódmoklasistów, którzy maturę będą zdawali w roku 2022?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na świadectwie szkolnym w miejscu zajęcia dodatkowe odnotowujemy udział ucznia w zajęciach wychowania do życia w rodzinie stwierdzeniem ,,uczestniczył, uczestniczyła"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe