Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakim obostrzeniom podlegają zbiórki pieniędzy czy kiermasze w szkole?
Wszelkie publiczne zbieranie ofiar w gotówce lub naturze na określony cel wymaga uprzedniego pozwolenia właściwych organów państwowych. Zbiórek co do zasady nie przeprowadza się w szkole. Jednakże w szczególnie uzasadnionych przypadkach organ administracji publicznej, udzielający pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki, może wyrazić zgodę na przeprowadzenie zbiórki na terenie szkoły. Podobnym formalnym obostrzeniom nie podlegają natomiast zasady organizowania szkolnych kiermaszów.
Wszelkie publiczne zbiórki wymagają pozwolenia
Zasady organizowania zbiórek pieniędzy w szkole określa ustawa o zbiórkach publicznych (dalej: ustawa). Stosownie do treści art. 1 tego aktu wszelkie publiczne zbieranie ofiar w gotówce lub naturze na pewien z góry określony cel wymaga uprzedniego pozwolenia władzy.
Pozwoleń tych, zgodnie z art. 2 ustawy, udzielają w drodze decyzji administracyjnej:
- wójt (burmistrz, prezydent miasta) – jeżeli zbiórka ma być przeprowadzona na obszarze gminy lub jego części;
- starosta – jeżeli zbiórka ma być przeprowadzona na obszarze powiatu lub jego części obejmującej więcej niż jedną gminę;
- marszałek województwa – jeżeli zbiórka ma być przeprowadzona na obszarze województwa lub jego części obejmującej więcej niż jeden powiat;
- minister właściwy do spraw wewnętrznych – jeżeli zbiórka ma być przeprowadzona na obszarze obejmującym więcej niż jedno województwo.
Pozwolenie na zbiórkę publiczną może być udzielone tylko wówczas, gdy cel zbiórki nie jest przeciwny prawu oraz ze stanowiska interesu publicznego jest godny poparcia. Za takie cele uważa się przede wszystkim cele: religijne, państwowe, oświatowe, zdrowotne, kulturalno-społeczne i społeczno-opiekuńcze.
Zbiórkę mogą przeprowadzać stowarzyszenia, organizacje i komitety
Zgodnie z art. 4 ustawy pozwolenie na zbiórkę publiczną może być udzielone jedynie stowarzyszeniom i organizacjom, posiadającym osobowość prawną, albo komitetom, organizowanym dla przeprowadzenia określonego celu. Cel zbiórki winien być zgodny ze statutem stowarzyszenia lub organizacji, bądź z aktem organizacyjnym komitetu.
Zbiórki mogą przeprowadzać tylko członkowie instytucji mającej pozwolenie
Zbiórki publiczne mogą być przeprowadzane jedynie przez członków tej instytucji, która otrzymała pozwolenie na prowadzenie zbiórki, lub przez członków instytucji, mających cele pokrewne, albo przez osoby, przez te instytucje imiennie zaproszone.
Osobami przeprowadzającymi zbiórkę jako członkowie instytucji lub jako osoby imiennie zaproszone przez te instytucje mogą być również:
- małoletni powyżej 16. roku życia;
- inni małoletni, jeżeli przeprowadzają zbiórkę na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, pod nadzorem osób pełnoletnich odrębnie upoważnionych do tego przez tę organizację.
Zbiórka może mieć kilka form
Sposoby przeprowadzenia zbiórki określa natomiast akt wykonawczy do przywołanej ustawy – rozporządzenie w sprawie sposobów przeprowadzania zbiórek publicznych oraz zakresu kontroli nad tymi zbiórkami. Zgodnie z § 1 tego aktu zbiórka publiczna ofiar w gotówce może być przeprowadzona w formie:
- dobrowolnych wpłat na konto, założone osobno dla każdej zbiórki publicznej przez przeprowadzającego zbiórkę publiczną;
- zbierania ofiar do puszek kwestarskich oraz skarbon stacjonarnych;
- sprzedaży cegiełek wartościowych;
- sprzedaży przedmiotów i usług.
Puszki kwestarskie oraz skarbony stacjonarne muszą być tak zabezpieczone, by ich otwarcie i wyjęcie zawartości było niemożliwe bez widocznego naruszenia zabezpieczenia. Puszki muszą być ponumerowane, zaopatrzone w nazwę przeprowadzającego zbiórkę publiczną oraz jego adres.
Zbiórek publicznych co do zasady nie przeprowadza się w szkołach
Z § 3 rozporządzenia wynika jednak istotne ograniczenie możliwości przeprowadzania zbiórek na terenie szkoły. Zgodnie bowiem z ust. 2 tego przepisu zbiórek publicznych nie przeprowadza się na terenie szkół i placówek oświatowych.
Regulacja ta nie oznacza jednak absolutnego zakazu zbiórek w szkołach. Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia, w szczególnie uzasadnionych przypadkach organ administracji publicznej, udzielający pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej może pozwolić na prowadzenie zbiórki na terenie szkoły. O tym jednak, czy podczas danej zbiórki mamy do czynienia ze szczególnie uzasadnionym przypadkiem, decyduje organ udzielający pozwolenia – przykładowo dla szkoły podstawowej będzie to wójt (burmistrz, prezydent miasta).
Kiermasze szkolne nie podlegają aż takim obostrzeniom
Podobnym formalnym obostrzeniom nie podlegają natomiast zasady organizowania szkolnych kiermaszów. Co więcej, można zauważyć, iż ustawa o systemie oświaty wskazuje na możliwość organizowania tego rodzaju działań w celu wykonania zawartych w niej obowiązków.
W szczególności należy tu zwrócić uwagę na treść art. 22b, stosownie do którego dyrektor szkoły podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły. Ratio legis tego przepisu sprowadza się do umożliwienia uczniom pozyskania podręczników po niższej, przystępniejszej cenie. Muszą to być podręczniki wchodzące w skład szkolnego zestawu podręczników, a więc zawierające aktualne treści i umożliwiające dalszą naukę.
Dyrektor ma swobodę w wyborze formy działania
Przywołany przepis nie reguluje jednak w żaden sposób, jakiego typu działania organizacyjne mają być podejmowane przez dyrektora szkoły. Oznacza to swobodę dyrektora w wyborze formy działania. W chwili obecnej jedną z bardziej rozpowszechnionych form obrotu użytkowanymi podręcznikami są właśnie organizowane przez szkoły kiermasze książek używanych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam,
mam taką nietypową prośbę: proszę o podanie listy dokumentów jakie muszą być w szkole? Ponieważ biurokracja nas przytłacza, chciałbym wiedzieć jakie dokumenty są niezbędne, jeśli o pracę placówki, jak i dokumentację pracy nauczyciela?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy na prowadzenie pracowni komputerowej (nie chodzi o prowadzenie lekcji, lecz np. wgrywanie w całej szkole programów antywirusowych, zakładanie sieci itp.) w szkole należy mieć wykształcenie pedagogiczne oraz zarządzanie siecią?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła może/ musi udostępnić i w jaki sposób fakturę zakupu środków czystości oferentowi który przegrał postępowanie „ zapytanie o cenę” na zakup środków czystości? Szkoła przeprowadziła postępowanie (nie z ustawy o zamówieniach publicznych, a wg. wewnątrzzakładowych procedur –wartość zamówienia poniżej 30 tys. euro ) na zakup i dostawę środków czystości. Przystąpiły 3 firmy, wybrano ofertę najkorzystniejszą, poinformowano o wynikach wszystkich. Po 3 tygodniach oferent, który przegrał domaga się kserokopii oferty, faktury zakupu i zapowiada, że będzie kontrolował asortyment zakupu. Proszę o odpowiedź na pytanie i podstawę prawną: 1. Czy szkoła może/ musi udostępnić i w jaki sposób fakturę zakupu środków czystości oferentowi który przegrał postępowanie o zapytanie o cenę na zakup środków czystości mimo, że został poinformowany o wynikach? 2. Czy oferent który brał udział w postępowaniu i przegrał może sprawdzić ilość i asortyment dostarczonego towaru?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w następującej kwestii. Związki zawodowe działające w placówce zarzucają mi przekroczenie kompetencji. Zgodnie z procedurą kontroli zarządczej wprowadziłam w życie Kodeks etyki nauczyciela. Kodeks ten powstał dokładnie według Państwa sugestii.Przedstawiciel prawny ZNP stwierdził, że nie ma konieczności wprowadzania takiego kodeksu, gdyż zawiera on przepisy określone w innych aktach prawych takich jak np. Kodeks pracy czy Karta Nauczyciela.Z powyższego wynikła sytuacja, w której ZNP żąda usunięcia tego wewnętrznego aktu szkolnego, mimo iż większość pracowników go przyjęło. Pozdrawiam i czekam na odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin karcianych powinien realizować nauczyciel pracujący na 1,4 etatu w danym roku szkolnym ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe