Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kto może zostać ekspertem awansu zawodowego nauczycieli? Jaka jest procedura powołania eksperta?
Ekspert jako członek komisji egzaminacyjnej lub kwalifikacyjnej odgrywa bardzo ważną rolę w sytuacji ubiegania się przez nauczyciela o kolejny stopień awansu zawodowego. Jego głównym zadaniem jest ocena merytoryczna dorobku zawodowego nauczyciela ubiegającego się o awans, więc ma bezpośredni wpływ na indywidualne losy nauczycieli.Kandydat na eksperta musi spełnić wymogi formalne
Wymogi formalne określone zostały w art. 9g ust. 11a Karty Nauczyciela (dalej: KN). Ekspert powinien:
- posiadać co najmniej wyższe wykształcenie magisterskie;
- być już nauczycielem dyplomowanym;
- przepracować po uzyskaniu stopnia nauczyciela dyplomowanego co najmniej trzy lata i w tym czasie ukończyć z wynikiem pozytywnym szkolenie dla kandydatów na ekspertów organizowane przez centralną publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli;
- posiadać co najmniej 10-letni staż pracy pedagogicznej, psychologicznej, naukowo-dydaktycznej albo artystycznej;
- posiadać obywatelstwo polskie, pełną zdolność do czynności prawnych, korzystać z praw publicznych;
- nie może się przeciwko niemu toczyć postępowanie karne, dyscyplinarne, postępowanie o ubezwłasnowolnienie oraz osoba ta nie może być karana za przestępstwo popełnione umyślnie i karą dyscyplinarną.
Ekspert powinien spełniać jeden z podanych niżej warunków dotyczących zatrudnienia:
- być nauczycielem akademickim zatrudnionym w szkole wyższej, kształcącym nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych;
- być nauczycielem zatrudnionym w przedszkolu, szkole lub innej placówce;
- być konsultantem współpracującym z Centrum Edukacji Artystycznej;
- być wychowawcą, pedagogiem lub psychologiem zatrudnionym w publicznej placówce opiekuńczo-wychowawczej lub publicznym ośrodku adopcyjno-opiekuńczym.
Warunkiem formalnym jest również rekomendacja (z uzasadnieniem), którą ekspert może uzyskać od instytucji lub stowarzyszenia działającego w systemie oświaty bądź w systemie pomocy społecznej albo od nauczycielskiego związku zawodowego. Rekomendacja powinna zawierać opis dorobku zawodowego nauczyciela (nauczyciela akademickiego).
Ekspert musi odbyć specjalne szkolenie
Szkolenia dla kandydatów na ekspertów są organizowane przez centralne publiczne placówki doskonalenia nauczycieli:
- Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE),
- Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej (KOWEZiU),
- Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych (CENSA).
Osoby chętne do udziału w szkoleniu powinny się do zarejestrować bezpośrednio na stronie danego ośrodka i czekać na ogłoszenie naboru. Pierwsza część szkolenia odbywa się w trybie na odległość i kończy się egzaminem on-line. Zdanie egzaminu warunkuje udział w drugiej części szkolenia, który ma charakter warsztatowy. Całość kończy się egzaminem pisemnym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielka, która uzyskała dnia 5.12.2006 r. stopień nauczyciela mianowanego, a od dnia 10 września 2007 r. była na zwolnieniach lekarskich i urlopach macierzyńskich i wychowawczych, może rozpocząć staż na nauczyciela dyplomowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel stażysta ubiegający się o awans na stanowisko nauczyciela kontraktowego powinien przygotowywać się do zajęć na piśmie tzw. konspekty zajęć ?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka rozpoczęła staż na nauczyciela mianowanego 1.09.2017 r. pracując na umowę na czas określony do 31.08.2018 r. Zaszła w ciążę i od 5.05.2018 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim. Od 19.08.2018 r. rozpoczęła urlop macierzyński, a 31.08.2018 r. zakończyła się jej umowa. Z powodu urlopu macierzyńskiego nie podjęła kolejnej pracy. Od 01.09.2019 r. rozpoczęła pracę w nowej placówce oświatowej, rozpoczynając staż na nauczyciela mianowanego. Czy można zaliczyć jej staż z okresu od 01.09.2017r.? Czy okres kiedy przebywała na urlopie macierzyńskim bez zatrudnienia jest możliwy do zaliczenia jako okres pracy? Czy są przepisy w ramach ochrony rodzicielstwa?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące awansu zawodowego. Czy jak zatrudniam nauczyciela na zastępstwo do 31.12. 2010, a potem też go zatrudnię, bo nauczyciel opowiedział się, że nie wróci do pracy, to może on rozpocząć staż na kontraktowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel rozpoczął staż na stopień nauczyciela mianowanego 1 września 2018 r. Od 1 września 2019 r. zmienił miejsce pracy i kontynuuje staż w nowym miejscu pracy. Czy dyrektor poprzedniego miejsca pracy za okres odbytego stażu w tamtej placówce sporządza ocenę pracy, czy ocenę dorobku zawodowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe