Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam polonistkę, która dostarczyła mi świadectwo kursu kwalifikacyjnego " do prowadzenia zajęć dydaktycznych ze sztuki, plastyki i muzyki". W przydziale czynności na następny rok otrzymała m.in j.polski, muzykę, plastykę i zajęcia artystyczne, chór i zajęcia instrumentalne. Nauczycielka poinformowała mnie, że nie podejmuje się prowadzenia chóru i zajęć instrumentalnych, ponieważ na kursie nie uczono jej gry na instrumencie. Mam problem czy mogę jej powierzyć nauczanie muzyki, skoro jak sama twierdzi nie umie grać, a w podstawie programowej przedmiotu muzyka III etap edukacyjny w komentarzu jest zapis:" Podstawa programowa nakłada na nauczyciela obowiązek zrealizowania wszystkich zawartych w niej treści i wykształcenia zakładanych umiejętności ucznia" i " w nauczaniu przedmiotu szczególne znaczenie posiada aktywność muzyczna nauczyciela, który musi umieć grac i śpiewać, prowadzić zespół muzyczny, inspirować twórczą aktywność uczniów". Dylemat czy przydzielić muzykę czy też nie. Jeśli tak to jak się zabezpieczyć, żeby nauczycielka zrealizowała podstawę programowa z przedmiotu muzyka.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe z przedmiotu muzyka dla III etapu edukacyjnego obejmują m.in. grę lub śpiew (forma aktywności muzycznej powinna być dostosowana do możliwości i zainteresowań ucznia i realizowana przede wszystkim w zespole) ze słuchu (powtarza wzór lub powtarza i odtwarza wzór z pamięci) oraz z nut piosenek młodzieżowych i turystycznych, pieśni historycznych, patriotycznych, ludowych oraz popularnych melodii i tematów z literatury muzycznej, akompaniamentów do piosenek, kanonów i prostych melodii dwugłosowych.
Zalecane warunki i sposób realizacji przdmiotu muzyka na III etapie edukacyjnym:
Nauczyciel w realizacji przedmiotu powinien dążyć do otwierania uczniów na świat muzyki, rozbudzać i wspierać ich muzyczne zainteresowania oraz wskazywać przyjemność, jaką daje czynne lub bierne obcowanie z muzyką.
Szkoła powinna stwarzać warunki do obcowania z "żywą" muzyką poprzez udział uczniów w koncertach i spektaklach muzycznych, organizowanych w szkole i poza szkołą, oraz do publicznej prezentacji umiejętności muzycznych uczniów.
Zalecane jest prowadzenie zajęć z muzyki w pracowni wyposażonej w:
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy podczas przebywania na L4 nauczyciel może brać udział w konkursie dyrektora szkoły bądź w konkursie na wolne stanowisko pracy w kuratorium?
- Do pracy została przyjęta osoba, która pracowała dotychczas na gospodarstwie rolnym i miała z tego tytułu ubezpieczenie w KRUS. Jest to pierwsza praca tej osoby z ubezpieczeniem w ZUS. Czy ta osoba może mieć zaliczony staż pracy w gospodarstwie rolnym do stażu pracowniczego w szkole. Jeśli tak to jakie powinna donieść dokumenty?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony w szkole "A" na 12/18 etatu, a uzupełniający etat w szkole "B" na 6/18 etatu, ma prawo do korzystania ze świadczeń socjalnych w obu placówkach?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel kontraktowy zatrudniony na czas nieokreślony otworzył staż na mianowanego ale po 4 miesiącach złożył podanie o rozwiązanie umowy o pracę z dniem 1 stycznia, ponieważ nie zamierza być nauczycielem. Jakie pismo powinnam wręczyć jego opiekunowi stażu, który od stycznia nie będzie już opiekunem i nie będzie miał dodatku funkcyjnego?
- Bardzo proszę o udzielenie mi porady w sprawie przejścia pracownika niepedagogicznego na emeryturę. Pracownik osiągnął wiek emerytalny 20.10.2017 r. Dokładnie 20.12.2019 r. przysługuje mu nagroda jubileuszowa za 45 lat pracy. Pracownik w międzyczasie przeszedł zawał (sierpień 2018) i jest na przedłużającym się zwolnieniu lekarskim. Chciałby przejść na emeryturę ale jednocześnie chciałby dostać nagrodę jubileuszową. Kiedy najlepiej ma pisać wniosek o emeryturę (styczeń, luty, marzec 2019 r.) aby dostać jubileusz i mieć waloryzację? Proszę o odpowiedź i dziękuję.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe