Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Muszę zorganizować nauczanie indywidualne w domu dla uczennicy kl. V szkoły podstawowej z upośledzeniem w stopniu lekkim i z orzeczeniem o stanie zdrowia, które uniemożliwia uczęszczanie do szkoły. Jakie powinna mieć przedmioty i w jakiej ilości godzin (a też jakie przepisy prawa to regulują?)
Kwestię organizacji nauczania indywidualnego reguluje Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 1 września 2014 poz. 1157). To, o co pyta respondent zapisane jest w:
§ 9. 1. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych z uczniem wynosi:
1) dla uczniów klas I–III szkoły podstawowej – od 6 do 8 godzin;
2) dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej – od 8 do 10 godzin;
3) dla uczniów gimnazjum – od 10 do 12 godzin;
4) dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych – od 12 do 16 godzin.
2. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni, a dla uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4 – w ciągu co najmniej 3 dni.
3. Dyrektor szkoły może ustalić tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania wyższy niż maksymalny wymiar określony w ust. 1 za zgodą organu prowadzącego szkołę.
4. W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia ucznia dyrektor szkoły może ustalić, na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia, tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania niższy niż minimalny wymiar określony w ust. 1.
5. W przypadku obniżenia wymiaru godzin zajęć indywidualnego nauczania, o którym mowa w ust. 4, należy uwzględnić konieczność realizacji podstawy programowej przez ucznia.
WAŻNE:
§ W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych Ucznia. Nie ma więc możliwości, aby przyznane uczniowi godziny dotyczyły tylko wybranych przedmiotów, nawet jeśli jest to zgodne z życzeniem Rodziców i Nauczycieli.
§ Przydzielenie konkretnych godzin na poszczególne zajęcia edukacyjne/przedmioty należy wyłącznie do kompetencji Dyrektora szkoły. Na przedmioty typu: język polski, język obcy, matematyka, przyroda i historia można i należy przydzielić większą liczbę godzin – tak, aby uczeń odbywał te zajęcia w każdym tygodniu. Inne zajęcia mogą być realizowane co drugi tydzień.
§ Rewalidacja i zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie zaliczają się do tygodniowego wymiaru nauczania indywidualnego, który jest przeznaczony tylko na realizację podstawy programowej. Proszę pamiętać, że rewalidacja w wymiarze 2 godzin tygodniowo jest obowiązkowa – wynika z rozporządzenia MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204 – ze zmianami Dz.U. z 2014 r. poz. 251 oraz Dz.U. z 2014. poz. 1993). Natomiast udział tego dziecka w jakiejkolwiek formie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolny i wyłącznie za zgodą rodziców.
§ Proszę także zapoznać się z rozporządzeniem MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113). Tam są przepisy mówiące między innymi o obowiązku opracowania dla dziecka Indywidualnego Programu Edukacyjno-terapeutycznego – oraz o wielu innych ważnych sprawach dotyczących realizacji zapisów orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, które to dziecko również posiada.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę napisać w jakim rozporządzeniu, można znaleźć aktualne ramowe plany nauczania dla Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych -FORMA ZAOCZNA.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy kwestia ustalenia ilości godzin danego przedmiotu na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych leży w gestii dyrektora szkoły? Mam tu na myśli sytuację przydzielenia większej liczby godzin języka obcego zawodowego niż to wynika z minimum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do opiniowania funduszu socjalnego Związki Zawodowe wyznaczyły emerytowanego nauczyciela. W szkole na 25 pracowników 4 nauczycieli jest w związkach. Pracownicy nie życzą sobie aby ich dane, dochody były ujawniane Pani emerytce, która jest przedstawicielem związków. Napisali prośbę do związków o zmianę i wybór zaufanego nauczyciela, ale związki odmówiły. Jak mam się zachować w takiej sytuacji gdy pracownicy nie chcą, aby ich wnioski były opiniowane przez emerytkę. Dziękuję za odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor gimnazjum może delegować w czasie zajęć dydaktycznych nauczyciela do pracy w zespole egzaminacyjnym podczas matur w szkole ponadgimnazjalnej, a jeśli tak to na podstawie jakich przepisów prawnych? I czy również może prosić na czas egzaminu gimnazjalnego nauczyciela ze szkoły ponadgimnazjalnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w regulaminie wypożyczania darmowych podręczników muszę zamieścić zapis o zawieraniu umów użyczenia z rodzicami? (wzór regulaminu z umowami znalazłam na Państwa stronie).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe