Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na portalu społecznościowym na grupie prywatnej wieczorem kilku uczniów napisało o zdarzeniu dotyczącym nauczycielki używając słów „poroniła i ok bo pewnie urodziłaby kolejne dziecko z Downem”. Nauczycielka rzeczywiście poroniła, a jej poprzednie dziecko ma z niepełnosprawnością. Dzieci nie pisały nic więcej, a informację miały od ucznia będącego bliską rodziną nauczycielki. W szkole odbyło się spotkanie rodziców i dzieci, które był na tej grupie z wychowawcą, pedagogiem i dyrektorem. Dzieci i rodzice przeprosili nauczycielkę, ona przyjęła przeprosiny, podała rękę, ale później za kilka tygodni wniosła sprawę do sądu rodzinnego. Czy taki czyn powinnam, jako dyrektor, zgłosić na policję, skoro była to jednorazowa sytuacja, wyjaśniona w szkole zgodnie z obowiązującymi u nas procedurami? Czy nauczycielka miała prawo wymusić na wychowawczyni pokazanie prywatnych rozmów? Czy nie jest to złamanie prywatności grupy? Nie powinny tak pisać, ale nie popełniły według mnie żadnego czynu karalnego, a za ten incydent przeprosiły i okazały skruchę.
Stosownie do art. 23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1360) dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach. Ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne (art. 24 Kodeksu cywilnego). Powyższe oznacza, że nie każde naruszenie dobra osobistego jest karane. Konieczne jest wykazanie, że naruszenie było bezprawne.
Do okoliczności wyłączających bezprawność zalicza się m.in. działanie w ramach obowiązującego prawa, wykonywanie prawa podmiotowego, zgodę pokrzywdzonego, a także działanie w obronie uzasadnionego interesu społecznego. W aspekcie ewentualnego naruszenia przez nauczycielkę tajemnicy korespondencji istotne jest ustalenie jaki charakter miała grupa. Jeżeli jej członkiem była nauczycielka, to charakter grupy jest powiązany z systemem kształcenia i wychowania. Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) jednym z podstawowych obowiązków nauczyciela jest kształcenie i wychowanie młodzieży w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka. Mając na względzie ten obowiązek można stwierdzić, że działania nauczycielki były usprawiedliwione ze względu na uzasadniony interes społeczny.
Zgodnie z art. 63 Karty Nauczyciela nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1444 i 1517 oraz z 2021 r. poz. 1023). Organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone. Formą ochrony funkcjonariusza publicznego jest ochrona przed znieważaniem. Znieważenie polega na uchybieniu czci drugiego człowieka przez okazywanie mu pogardy, ubliżanie, obraźliwe zachowanie w stosunku do niego, okazywanie braku szacunku do jego systemu wartości, lekceważenie. Jednakże nie każde znieważanie podlega ochronie. Znieważanie musi nastąpić w trakcie wykonywania obowiązków nauczyciela i pozostawać jednocześnie w związku z tymi czynnościami. Komentarze uczniów, jakkolwiek naganne, nie były składane w trakcie wykonywania przez nauczycielkę obowiązków. Dyrektor nie miał obowiązku zastosować procedury z art. 63 Karty Nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczniowie Ukraińscy uczący się w oddziale przygotowawczym są klasyfikowani na półrocze? Czy tacy uczniowie muszą być przypisani do oddziałów klasowych istniejących w szkole, czy tylko do oddziału przygotowawczego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel katecheta z 27 letnim stażem pracy, jest zatrudniony w 3 placówkach.
W jednej - szkoła publiczna - umowa na czas określony, zawarta na 1 rok (od 01.09.2019 do 31.08.2020), wymiar etatu: 8/18- otrzymuje dodatek za wysługę lat.
W drugiej - publiczne przedszkole, umowa na czas nieokreślony, wymiar etatu: 4/22 - otrzymuje dodatek za wysługę lat.
Trzecia placówka - publiczna szkoła podstawowa, umowa na czas określony (od 02.09.2019 do 26.06.2020), wymiar etatu: 8/18 + 1/22.
Pytanie: Czy nauczycielowi należy również wypłacać dodatek za wysługę w trzeciej placówce?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przy szkole podstawowej jest obecnie oddział przedszkolny dla dzieci 5-cio i 6- cioletnich. Czy organizacja nowego oddziału dla 3 i 4- latków skutkuje zmianą organizacyjną szkoły ( w zespół szkolno - przedszkolny), czy też może w dalszym ciągu pozostać szkołą podstawową z oddziałami przedszkolnymi? Mówimy o pracy w ramach 25 godzin.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak "technicznie" zorganizować zajęcia wyrównujące różnice w realizacji podstawy programowej uczennicy, która trafiła do naszej szkoły z innej szkoły (jest w klasie drugiej, a w pierwszej nie realizowała przedmiotu zajęcia techniczne i informatyka- u nas te przedmioty realizujemy również w klasie pierwszej). Co z prowadzeniem dokumentacji nauczania w tym przypadku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zgodne jest z prawem oświatowym opracowanie wewnętrznych (szkolnych) kryteriów przyznawania dodatków motywacyjnych w oparciu o regulamin organu prowadzącego? Czy Rada Pedagogiczna może zaproponować swoje sugestie? Wiem, że dyrektora obowiązuje regulamin - Uchwała OP, w którym brak jest kryteriów; nie tworzy się dodatkowych regulaminów. Czy dyrektor sam powinien na własne potrzeby takowe kryteria ustalić, czy uwzględnić propozycje Rady? Czy owe kryteria powinny opiniować związki zawodowe? Według mojej opinii – nie, ale proszę o poradę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe