Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel mianowany wie, że otrzyma wypowiedzenie warunków pracy (zmniejszenie liczby godzin - niepełny etat) z obowiązywaniem od 01.09.2011 r. Bierze od dyrektora zaświadczenie o prawie skorzystania z urlopu zdrowotnego i przynosi zaświadczenie od lekarza o konieczności pójścia na urlop zdrowotny od 30. maja 2011 r. Jeśli wręczę mu wypowiedzenie w tym samym terminie, to jak potoczy się dalsza procedura? Mogę sobie odpowiedzieć, co będzie, jeśli n-l wyrazi zgodę. Zatrudnię od września kogoś na zastępstwo w ograniczonym wymiarze, potem on wróci na te godziny. Ale co, gdy nie wyrazi zgody? I jeszcze, czy inny n-l może skorzystać z urlopu dopiero od września?
Karta Nauczyciela z 26.01.1982 r. (ze zm.)
Art. 73.
1. Nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony, po przepracowaniu co najmniej 7 lat w szkole, dyrektor szkoły udziela urlopu dla poratowania zdrowia, w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia, w wymiarze nieprzekraczającym jednorazowo roku, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Nauczycielowi, któremu do nabycia prawa do emerytury brakuje mniej niż rok, urlop dla poratowania zdrowia nie może być udzielony na okres dłuższy niż do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym nauczyciel nabywa uprawnienia emerytalne.
3. Do okresu siedmioletniej pracy w szkole, o którym mowa w ust. 1, wlicza się okresy czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby oraz urlopu innego niż wypoczynkowy, trwające łącznie nie dłużej niż 6 miesięcy. W przypadku okresu niezdolności do pracy i urlopu trwających dłużej niż 6 miesięcy wymagany okres pracy przedłuża się o ten okres.
4. Okres siedmioletniej pracy w szkole, uzasadniający prawo do urlopu, powinien przypadać bezpośrednio przed datą rozpoczęcia urlopu dla poratowania zdrowia. Wymóg siedmioletniego okresu pracy w szkole dotyczy udzielenia pierwszego urlopu dla poratowania zdrowia.
Zatem warunkiem otrzymania urlopu przez nauczyciela jest spełnienie jednocześnie wymogów (m. in.):
- praca w pełnym wymiarze godzin,
- zatrudnienie na czas nieokreślony,
- okres siedmioletniej pracy w szkole bezpośrednio przed udzieleniem urlopu,
- brak uprawnień emerytalnych.
Oznacza to, że nauczyciel może otrzymać urlop, jeśli pracuje w pełnym wymiarze zajęć. Jeśli więc otrzymał pisemną informację lub wypowiedzenie warunków pracy przed złożeniem wniosku o urlop, i wyraził zgodę na ograniczenie - sprawie nadano własćiwy bieg, nauczyciel otzrymuje wynagrodzenie podczas urlopu takie, jakby w tym okresie pracował.
Natomiast w przypadku, gdy nie wyraził zgody na ograniczenie - z nauczycielem rozwiązuje się umowę na mocy art. 20 KN od nowego roku szkolnego, a urlop zdrowotny przyznaje się na okres pozostawania w zatrudnieniu (czyli do 31.08).
Jeśli chodzi o uprawnienie do urlopu dla poratowania zdrowia nauczyciela, który otrzymuje ograniczenie etatu od 1. 09. przepisy Karty Nauczyciela są tu nieprecyzyjne. Przyjmuje się, że decydujące znaczenie przy podejmowaniu decyzji przez dyrektora, ma data złożenia wniosku o udzielenie urlopu.
Jeśli na dzień złożenia wniosku nauczyciel spełnia wszystkie warunki uprawniające do urlopu - dyrektor szkoły powinien go udzielić. O udzieleniu bądź nieudzieleniu urlopu decyduje dyrektor.
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 listopada 1995 r. I PRN 83/95 (OSNP 1996/12/169):
„Złożenie przez nauczyciela, na podstawie art. 73 Karty Nauczyciela, wniosku o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia w określonym terminie nie jest przeszkodą do rozwiązania z nim stosunku pracy, na podstawie art. 20 tej ustawy, przed terminem wskazanym jako początek urlopu.”
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na czym polega współpraca dyrektora szkoły z głównym księgowym?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W ostatnim czasie szkoły przechodzą kontrole sanepidowskie i panie chcą chodzić po klasach, sprawdzać m.in. czy dzieci prawidłowo siedzą w ławkach względem swojego wzrostu. Czy mają prawo do wchodzenia na zajęcia lekcyjne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzę Terapeutyczny Punkt Przedszkolny (niepubliczny) i mam kilka pytań.
1. Mam wątpliwości, jeśli chodzi o wpisywanie tygodniowego wymiaru zajęć dla nauczycieli w SIO. Jeżeli np. nauczyciel logopeda zatrudniony jest na umowę o pracę wg. KP na 30h, w ramach tygodniowego wymiaru zajęć prowadzi 10,5h rewalidacji, 8h WWR, 10h w ramach PPP, a pozostały czas poświęca na współpracę z rodzicami, innymi specjalistami, wypełnianie dokumentów itp. Co wówczas wpisujemy w „tygodniowym wymiarze czasu pracy”? Czy chodzi tutaj tylko o realny czas pracy z dzieckiem, czyli w tym przypadku: 28,5h? Natomiast 1,5h nie wpisujemy? Czy również to uwzględniamy, wpisując jako „obowiązki nauczyciela logopedy”? Jaki w takiej sytuacji wpisujemy „tygodniowy wymiar pracy” oraz „pensum”?
2. Podobne zapytanie dotyczy nauczyciela wychowania przedszkolnego, który zatrudniony jest na cały etat (40h) z czego 37,5h spędza na opiece i zajęciach z dziećmi, 1h zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, natomiast 1,5h to czas w którym nie sprawuje opieki nad dziećmi – spędza go na wykonywaniu innych obowiązków, np. sprzątanie sali, rozmowa z rodzicem itp. Jaki wówczas wpisać tygodniowy wymiar zajęć oraz „pensum”?
3. Czy jeżeli nauczyciel w mojej placówce zajmuje stanowisko nauczyciela w grupie przedszkolnej i takie ma też kwalifikacje, ale oprócz tego ma również kwalifikacje do bycia np. terapeutą zajęciowym, to czy muszę wykazywać w SIO jego pozostałe kwalifikacje, nawet jeżeli nie realizuje tych kwalifikacji w mojej placówce?
Inne Przeczytaj odpowiedź - Jakie kroki podejmuje dyrektor w stosunku do nauczyciela, na którego wpłynęły oficjalne skargi ze strony uczniów i rodziców. Nauczycielka zatrudniona w naszej placówce od sześciu lat na dwie godziny tygodniowo (pracuje tylko w naszej szkole), jako nauczyciel WOS-u jest nauczycielem kontraktowym. Praktycznie od początku jej zatrudnienia stwarzała sytuacje konfliktowe w stosunku do uczniów. Próby rozmowy z Panią, gdzie próbowano pomóc jej w związku z brakiem doświadczenia w pracy z gimnazjalistami nie dają rezultatów. Uczniowie nie chcą uczestniczyć w zajęciach, bo Pani krzyczy na nich, opowiada różne niestworzone rzeczy (tak przekazują to uczniowie). Zdarzyło się (z opowieści uczniów), że powiedziała w klasie, że "dyrektor żyje z Panią od polskiego, a wuefista z inną Panią z jakiejś tam szkoły". Uczniowie w proteście "za te bzdury" źle zachowują się na lekcjach, dokuczają nauczycielce, ta pisze im uwagi i prowadzi z nimi wojnę. Oceniane kartkówki nie są pokazywane uczniom, nie daje szans tzw. poprawy ocen itp. Lekcje (właściwie trudno nazwać je lekcjami), które prowadzi są często przerywane przez interwencje wychowawcy czy też dyrektora. Na słowa dyrektora: "Pani dziś poniosła klęskę na lekcji, ponieważ krzyczała Pani do uczniów, nie pozwoliła dojść do słowa uczniowi (uczniom) i mnie; Pani odpowiada: Ja to chciałam zrobić medialnie (???). Na zajęcia wychodzi negatywnie nastawiona (już sama postawa o tym mówi), co oczywiście wyczuwają uczniowie i zaczynają się wzajemne przekomarzania. Oczywiście Pani podaje temat i podaje treści (stara się), jednak skutek jest mierny, trudno mówić o osiągnięciu celów lekcji. Rodzice zwracają się do dyrekcji o rozwiązanie problemu ponieważ jest to przedmiot egzaminacyjny, dodatkowo uważają, że ta Pani słownie i poprzez swoje zachowanie podważa autorytet innych nauczycieli. Żądają konfrontacji i natychmiastowych działań. Proszę o pomoc prawną i wskazówki co do rozwiązania problemu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 1. Jesteśmy szkołą stowarzyszeniową, gmina za pośrednictwem której otrzymujemy środki na prowadzenie szkoły w formie dotacji odmawia nam przekazywania dodatkowych środków na szkoły do których uczęszcza mniej niż 70 dzieci. Naszym zdaniem celem wprowadzenia nowej wagi było wsparcie małych szkół. W sąsiednich gminach samorządy przekazują szkołom stowarzyszeniowym wymienione środki, które gminy utrzymują w formie subwencji na wsparcie małych wiejskich szkół. Czy gminy maja również obowiązek przekazywania tych środków szkołom stowarzyszeniowym? 2. Od stycznia Samorządy maja obowiązek przekazywania środków finansowych szkołom w całości jakie otrzymują na dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym. Czy szkoły muszą oddzielnie rozliczać te środki czy w ramach ogólnego budżetu szkoły. Trudno by było nam rozliczać te środki w oddzielnym rozliczeniu. Mamy tu na myśli energię elektryczną, ogrzewanie, wodę, kanalizację itp. Czy istnieją jakieś wytyczne i podstawa prawna?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe