Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nie jest to odpowiedź na moje pytanie. Przywołany przepis znam, nie pytałam o sprzedaż soli, a o to czy można ją postawić na stolikach w stołówce szkolnej. Pytanie brzmiało: "Czy można to zrobić? A jeśli nie, z jakich przepisów wynika ograniczenie uczniom dostępu do soli?" Ponownie proszę o pilną odpowiedź na pytanie: Czy można postawić sól uczniom na stolikach w stołówce szkolnej?
Z § 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach, Dz.U. z 2016 r., poz. 1154 wynika wykaz środków spożywczych, jakie w stołówce mogą być udostępniane uczniom przez szkołę, a wśród nich nie jest wymieniona sól do przyprawiania potraw. Ustawodawca użył sformułowania „sprzedaż” w związku z zasadą odpłatności za korzystanie ze stołówki (art. 106 ust. 2 PO). Nie oznacza to, że inne produkty niż wymieniane w przepisach (np. sól do przyprawiania) mogą być udostępniane uczniom nieodpłatnie przez szkołę. Wynika to w szczególności z § 2 rozporządzenia, zgodnie z którym środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w jednostkach systemu oświaty (czyli potrawy i produkty podawane w stołówce) muszą spełniać odpowiednie wymagania dla danej grupy wiekowej, wynikające z aktualnych norm żywienia dla populacji polskiej. Z uzasadnienia do projektu rozporządzenia wynika, że zalecenia żywieniowe dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym oraz zalecenia WHO nakazują eliminowanie soli, poza wymienionymi w § 1 rozporządzenia grupami środków spożywczych, gdzie jest ściśle określona jej dopuszczalna maksymalna zawartość
(https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//516/12285304/12352534/12352535/dokument221088.pdf).
Uczeń może przynieść do szkoły swoją sól, a szkoła nie będzie uprawniona do jej odebrania ani zakazania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jaki sposób wręczyć nauczycielowi powiadomienie o ograniczeniu etatu jeśli przebywa on na urlopie dla poratowania zdrowia. Czy ograniczenie etatu wiąże się z minimalną godzin, które trzeba zaproponować? czy np 8/18, 5/18 to też ograniczenie etatu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzę niepubliczne przedszkole. Czy mogę zatrudnić męża na podstawie umowy zlecenia do wykonywania prac na terenie placówki? Mąż pracuje na pełnym etacie w innej firmie. Czy ten wydatek można pokryć z dotacji oświatowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Matka ucznia z głębokim niedosłuchem (klasa siódma SP) złożyła podanie o zwolnienie z nauki drugiego języka obcego - na podstawie zapisów w orzeczeniu z PPP. W nowym Ramowym Planie Nauczania dla SP jest informacja o tym, że uczeń zwolniony z nauki drugiego języka powinien uczęszczać na technikę. Jak to zrealizować skoro: 1) w klasach siódmych nie ma techniki, 2) wysłać ucznia do kasy szóstej? 3) czy ma być oceniany na tej technice? (ale przecież już ma ocenę na zakończenie klasy szóstej..) 3)drugi język obcy jest w wymiarze dwóch godzin tygodniowo, a technika w kasach młodszych ma 1 godzinę, czyli uczeń ma być zapiany na technikę do dwóch klas? Matka ucznia chętnie przeznaczyłaby te dwie godziny na zajęcia rewalidacyjne, które uczeń ma również zalecone w orzeczeniu z PPP.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgłosiła się do nas, do klasy 1 liceum ogólnokształcącego dla dorosłych uczennica, która przez ostatnie 10 lat mieszkała we Włoszech. Ma skończona podstawówkę w Polsce i gimnazjum we Włoszech. W związku z tym nie ma oceny z języka polskiego. Czy musi nadrabiać różnice programowe i konieczne jest przyznanie jej dodatkowych godzin języka polskiego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rada pedagogiczna opiniuje prace dyrektora w formie uchwały opiniującej w głosowaniu tajnym. W jakiej formie opinie te przesyła do organu nadzorującego: wypis z protokołu czy pismo przewodnie plus uchwała z uzasadnieniem, czy pismo z informacją o podjętej uchwale i pisemnym uzasadnieniem z uchwały czy w inny sposób?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe