Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pracuję w szkole prowadzonej przez osobę fizyczną. Etat w naszej placówce to 40 godz., w tym ok. 30 dydaktycznych. Co w związku z dodatkowymi godzinami dla wyrównania braków po nauce zdalnej? Nasza szkoła nie przeprowadziła takich zajęć. Co należy napisać w uzasadnieniu do kuratorium w razie kontroli?
Zasady organizacji zajęć wspomagających uczniów (dodatkowe godziny dla wyrównania braków w nauce) zostały ustalone w § 10f–n rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 493 ze zm.). Przepis § 10f ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, że od dnia 31 maja 2021 r. do dnia 22 grudnia 2021 r. w publicznych i niepublicznych:
1) szkołach podstawowych, w tym szkołach podstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – dla uczniów uczęszczających do klas IV–VIII,
2) szkołach ponadpodstawowych, w tym szkołach ponadpodstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – dla uczniów uczęszczających do wszystkich klas,
3) szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego – dla uczniów uczęszczających do klas odpowiadających klasom IV–VIII szkoły podstawowej i wszystkim klasom liceum ogólnokształcącego
– mogą być organizowane zajęcia wspomagające uczniów w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego.
Z treści przepisu jednoznacznie wynika, że organizowanie zajęć wspomagających nie jest obowiązkiem. W przypadku szkół niepublicznych zajęcia wspomagające są organizowane w ramach dotacji celowej. To od dyrektora/organu prowadzącego szkołę niepubliczną zależy ocena, czy w danej placówce wystąpi potrzeba organizacji zajęć i czy zostanie złożony wniosek o udzielenie dotacji. Organ prowadzący może ustalić, że w placówce przez niego prowadzonej uczniowie mimo nauki zdalnej nie potrzebują dodatkowej pomocy w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości i umiejętności, gdyż dotychczasowa praca nauczycieli jest wystarczająca w tym zakresie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielce, która z dniem 22 grudnia br. kończy urlop macierzyński, moze być udzielony z dniem 1 stycznia 2011 roczny urlop dla poratowania zdrowia (do 31 grudnia 2011) ? Czy z dniem 1 stycznia 2012 będzie mogła przejśc na urlop wychowawczy?
- Mam przygotować wniosek o udzielenie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe dla uczniów szkoły (w tym uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, słabowidzący, z autyzmem).
W Rozporządzeniach MEN z dnia 20 marca 2018 r. są dwie poz. 611 i 615. Jest w nich mowa o art. 55 ust.5, w drugim o art. 113 ust.12. Są tam różne wysokości wskaźników. Które klasy mam obliczać wg art. 55, które wg 113?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W JAKI SPOSÓB MOZNA ZMIENIC NAZWĘ INTERNAT MIEDZYSZKOLNY NA BURSA. JAKIE MUSZA BYC ZACHOWANE PROCEDURY PRAWNE. CHCIAŁAM ZAZNACZYC ZE JESTESMY SAMODZIELNA PLACÓWKA OD ROKU 2003 NA PODSTAWIE UCHWAŁY RADY POWIATU LECZ NAZWA ZOSTAŁA JAKO INTERNAT MIĘDZYSZKOLNY , NATOMIAST W RZECZYWISTOŚCI JESTESMY BURSĄ I OBOWIAZUJĄ NAS PRZEPISY PRAWA OSWIATOWEGO Z ZAKRESU BURSY.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku ze zmianami prawa oświatowego jakie należy wprowadzić zmiany w statucie zespołu przedszkole SP i gimnazjum?
- Jak zgodnie z prawem wprowadzić zmiany do statutu biblioteki pedagogicznej w związku z koniecznością dostosowania go do zmienionych przepisów prawa oświatowego, które zaczną obowiązywać od 1 września 2022 r.? Odpowiedzi na to pytanie nie znalazłem w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie ramowego statutu publicznej biblioteki pedagogicznej (Dz. U. z 2003 r., poz. 825). Biblioteka Pedagogiczna w X nie jest filią żadnej biblioteki pedagogicznej. Zatrudnionych jest w niej mniej niż 3 nauczycieli. Do placówki nie mają zatem zastosowania przepisy art. 69 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.): w szkole lub placówce zatrudniającej co najmniej 3 nauczycieli działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły lub placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. Nauczyciele szkół zatrudniających mniej niż 3 nauczycieli są członkami rady pedagogicznej szkoły, której jest podporządkowana szkoła filialna.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe