Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Procedura tworzenia i realizacji programu wychowawczego w szkole
Edukacja szkolna to nie tylko przekazywanie wiedzy. To również kształtowanie umiejętności i postaw. Zadania te powinny znaleźć się w programie wychowawczym szkoły. Program wychowawczy powinien być współtworzony przez wszystkie podmioty zaangażowane w życie szkoły. Jakie są kolejne etapy tworzenia i realizacji tego programu – tego właśnie dowiedzieć się można z niniejszego opracowania.
Program wychowawczy powinien obejmować promocję zdrowia, profilaktykę, interwencje kryzysowe, terapię, korektę zachowań, redukcję agresji i przemocy, uwzględniać aktualny stan wiedzy, diagnozę i trudności występujące w szkole i właściwości środowiska lokalnego.
Działania wychowawcze mają pierwszeństwo przed restrykcyjnymi. Należy dążyć do integracji środowiska szkolnego wokół programu wychowawczego. Służyć temu będzie m.in. wspólne tworzenie tego dokumentu przez nauczycieli i rodziców. To szansa na spójność działań wychowawczych pomiędzy szkołą a rodziną.
Termin: 30 września.
KROK 1. Zdiagnozowanie środowiska wychowawczego i potencjalnych zagrożeń
Zorganizuj spotkanie przedstawicieli rady pedagogicznej (zespół problemowy koniecznie z pedagogiem szkolnym) i rady rodziców. Omówcie poszczególne etapy tworzenia szkolnego programu wychowawczego oraz ustalcie harmonogram działań.
Przeprowadźcie diagnozę sytuacji szkolnej, badając potrzeby i oczekiwania wszystkich podmiotów życia szkolnego oraz potencjalne zagrożenia. Zobowiąż wychowawców do przeprowadzenia anonimowych ankiet wśród uczniów i rodziców.
Zbierz informacje od nauczycieli, psychologa i pedagoga, uczniów oraz rodziców, a także innych instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny, na temat istniejących oraz potencjalnych zagrożeń.
Omów i przeanalizuj istniejącą sytuację wychowawczą na spotkaniach zespołów wychowawczych.
KROK 2. Określenie celów programu
Wartości ważne dla całej społeczności szkolnej powinny zostać ustalone na samym wstępie prac nad tworzeniem programu wychowawczego. Będzie to określenie koncepcji wychowawczej poprzez wskazanie wartości, umiejętności i postaw.
Cele ogólne wynikają z definicji i można je określić jako wspomaganie w osiągnięciu przez ucznia pełni rozwoju osobowego w sprzyjającym mu środowisku wychowawczym. Istotne jest uwzględnienie rozwoju wszystkich sfer osobowości: fizycznej, uczuciowo-emocjonalnej, intelektualnej, duchowej, społecznej. Cele ogólne muszą być zgodne z podstawą programową, aktami prawnymi oraz spójne z programami nauczania.
Cele szczegółowe wychowania to wybrane kierunki rozwojowe uczniów. Głównym miernikiem potrzeb oddziaływań wychowawczych jest przeprowadzona diagnoza wstępna. Należy dokonać wyboru priorytetów i wybrać takie cele szczegółowe, które w szkole jawią się jako szczególnie ważne. Istotne z punktu widzenia dalszych prac są analizy przyczyn problemów oraz posiadanych zasobów. Na dobór celów powinni mieć wpływ przedstawiciele całej społeczności szkolnej.
Określając cele, należy również dokonać przeglądu kalendarza świąt, uroczystości oraz tradycji, a następnie wybrać te, które są ważne z punktu widzenia środowiska szkoły i środowiska lokalnego.
KROK 3. Sformułowanie zadań
Dobór zadań ma służyć realizacji postawionych celów. Powinny się one odnosić się do poszczególnych uczestników działań wychowawczych: rodziców, wychowawców, nauczycieli i uczniów. Przede wszystkim jednak muszą odpowiadać wiekowi uczniów i być dostosowane do poziomu ich dojrzałości psychofizycznej.
Formułowanie zadań powinno odbywać się z uwzględnieniem przyczyn problemów, ale również zadań określonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz kuratorium oświaty.
W dalszej kolejności należy ustalić sposoby realizacji zadań, osoby za nie odpowiedzialne, terminy oraz metodę ewaluacji.
Ważne wskazówki do formułowania zadań szkoły:
- można z nich wyprowadzić działania,
- są nakierowane na szkołę,
- mają zbliżony stopień ogólności,
- mają odpowiednią formę językową, tzn. rzeczowniki odczasownikowe lub czasowniki w bezokoliczniku,
- w jednym zadaniu ujęty jest jeden problem.
Przykłady zadań mogą być następujące:
rozwijanie samorządności uczniów,
wzbogacanie i kultywowanie tradycji szkoły.
KROK 4. Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za program
Osoby zaangażowane w tworzenie programu będą również najbardziej zaangażowanymi w dalsze etapy działań. Oczywiście osobą odpowiedzialną za realizację programu wychowawczego jest również dyrektor.
Konieczne jest zapoznanie wszystkich zainteresowanych podmiotów z zaplanowanymi działaniami, terminami i sposobami realizacji. Wprowadzając program wychowawczy, istotne jest, aby wychowawcy uwzględniali w klasowych planach pracy wychowawczej zadania wynikające z programu wychowawczego szkoły.
Program wychowawczy nie jest jednak dokumentem zamkniętym. Ulega zmianom wraz ze zmieniającą się rzeczywistością i dlatego nieodzowne jest przeprowadzanie analizy jego skuteczności poprzez monitoring i cykliczną ewaluację.
Monitoring to systematyczne sprawdzanie zgodności działań z postawionymi celami. Zajmują się tym: dyrektor, nauczyciele, pedagog szkolny oraz rodzice.
Ewaluacja natomiast to pogłębiona analiza i interpretacja zebranych danych wraz z oceną efektów i stopnia realizacji wobec założonych celów. Przeprowadzona starannie ewaluacja, na podstawie analizy szkolnej dokumentacji, wywiadów i obserwacji, powinna dać odpowiedź, czy konieczna jest modyfikacja programu i w jakim zakresie jest ona potrzebna. Koordynatorem działań może być zespół problemowy zajmujący się tym tematem.
KROK 5. Złożenie wniosku w sprawie programu
Do 30 września program musi być uchwalony przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
Jeżeli program wychowawczy nie zostanie uchwalony, wówczas jest ustalany przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny i obowiązuje do czasu uchwalenia go przez radę rodziców, w porozumieniu z radą pedagogiczną.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Prawo oświatowe stanowi, że zgodnie z art. 44b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.) w brzmieniu: „Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: 1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;” PYTANIE: Czy poniższy zapis w Statucie szkoły jest zgodny z powyższym uregulowaniem w ustawie o systemie oświaty? § 116 ust. 2 pkt 7 zapisano, że: 7) „Uczeń, który opuścił klasówkę (pracę klasową, sprawdzian, test, sprawdzian diagnostyczny, badanie wyników nauczania i in.) z przyczyn usprawiedliwionych, jest zobowiązany ją napisać w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły. Termin i czas wyznacza nauczyciel tak, aby nie zakłócać procesu nauczania pozostałych uczniów.
W przypadku ponownej nieobecności ucznia w ustalonym terminie uczeń pisze pracę klasową (lub inne pisemne sprawdzenie wiadomości) po powrocie do szkoły. Zaliczenie polega na napisaniu pracy klasowej (lub innego pisemnego sprawdzenia wiadomości) o tym samym stopniu trudności. W sytuacjach uzasadnionych nauczyciel może zwolnić ucznia z zaliczania zaległego sprawdzianu. a) nieobecność nieusprawiedliwiona ucznia na klasówce traktowana jest jako odmowa odpowiedzi w formie pisemnej i równoznaczna z wystawieniem mu oceny ndst; b) brak zaliczenia pracy pisemnej z przyczyn usprawiedliwionych nauczyciel oznacza wpisując „n” w rubrykę ocen. Po upływie dwóch tygodni, od pojawienia się takiego wpisu w dzienniku lub powrotu ucznia po dłuższej nieobecności do szkoły i niewykorzystaniu przez ucznia szansy na napisanie pracy, nauczyciel wpisuje w miejsce „n” ocenę ndst.”
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy statut szkoły musi zawierać zapisy dotyczące zakresu uprawnień wicedyrektorów? Dyrektor szkoły jest nauczycielem.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor niepublicznego liceum może zatrudnić osobę mającą tytuł magistra danego przedmiotu lecz niemającego uprawnień pedagogiczno-psychologicznych? Jeżeli tak to jakie warunki musi spełnić dyrektor szkoły (czy musi prosić o zgodę kuratora oświaty)? Jakie warunki musi spełnić nauczyciel (czy wystarczy oświadczenie o uzupełnieniu wykształcenia, czy musi to być zaświadczenie o podjęciu odpowiednich studiów podyplomowych)? Na jaki okres musi być podpisana umowa o pracę? Czy taki nauczyciel ma obowiązek dostarczenia planu rozwoju zawodowego?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest kolejność opiniowania nowego regulaminu oceniania nauczycieli. Które organy opiniują pierwsze: rada pedagogiczna czy związki zawodowe?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o dokument-Procedury w przypadku agresji w szkole. Dziękuję.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe