Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o informację czy wynagrodzenie dyrektora przedszkola będącego jednocześnie właścicielem przedszkola (przedszkole niepubliczne) podlega opodatkowaniu i składkom ZUS?
Wynagrodzenie dyrektora będącego osobą prowadzącą niepubliczne przedszkole, wypłacane z dotacji samorządowej, nie podlega opodatkowaniu i składkom ZUS.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361) dotacje otrzymane od jednostek samorządu terytorialnego zwolnione są z opodatkowania, nie stanowią tym samym przychodu zaś wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z takiej dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Natomiast składkom na ubezpieczenie społeczne osoba prowadząca niepubliczne przedszkole podlega w oparciu o art. 8 ust. 6 pkt 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 121) jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność, nawet jeżeli nie prowadzi działalności gospodarczej zarejestrowanej w CEIDG. Z tego względu, że składki ZUS są opłacane w związku z prowadzeniem działalności pozarolniczej, nie powstaje obowiązek regulowania składek ZUS także od wynagrodzenia (art. 9 ust. 2 u.s.u.s.). To samo dotyczy składki zdrowotnej, która jest opłacana jedynie z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności, ponieważ ustawa nie wymienia prowadzenia niepublicznej jednostki oświatowej jako zobowiązującej do opłacania składki w przypadku uzyskania przychodu z więcej niż jednego tytułu (art. 82 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Dz. U. z 2008 r., Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy na pewno przedkładamy projekty organizacyjne związkom zawodowym, a gdzie ochrona danych osobowych. Arkusz organizacji pracy szkoły zawiera dane dotyczące pracowników i ze względu na ochronę danych osobowych nie powinien być udostepniany osobom nieupoważnionym. Nie mam pewności czy te dane będą chronione i dlatego myslę, że sugerowana formą opiniowania arkusza powinna być jego analiza na terenie szkoły lub placówki
- Proszę o podanie wykładni prawnej oraz udzielenie porady w sprawie interpretacji przepisów dotyczących naliczania stażu pracy pracownikom pedagogicznym. Czy świadectwo pracy które, zdaniem organu prowadzącego zostało wydane nie zgodnie z przepisami prawa, może stanowić podstawę do zaliczenia stażu pracy? Zwrócił się do mnie nauczyciel w sprawie zaliczenia stażu pracy za okresy zatrudnienia w poprzednich szkołach.
Nauczyciel w latach 1986 -1990 pracował w szkole, z której na podstawie art. 18 KN został przeniesiony do mojej szkoły.W dniu dzisiejszym dostarczył świadectwo pracy z tamtej szkoły. W mojej szkole pracował w latach 1990 -1999 do chwili utworzenia gimnazjum, z dniem 01.09.1999 z art 18 KN został przeniesiony na stanowisko dyrektora gimnazjum. Za ten okres zostało wystawione świadectwo pracy. Od 01.09.2017 jest pracownikiem mojej szkoły i nadal pełni funkcję dyrektora do 31.08.2019 r. Od organu prowadzącego usłyszałam, że nie mogę zaliczyć stażu pracy za lata 1986- 1990 oraz 1990 -1999. Jeżeli to uczynię to postąpię niezgodnie z przepisami prawa i naruszę dyscyplinę budżetową. Bardzo proszę o pomoc, podanie podstawy prawnej którą mogłabym przedstawić organowi prowadzącemu.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciela dyplomowanego zatrudnionego w okresie od 1.09.2017 do 31.08.2018 na 8/18 etatu, można w tej samej szkole powołać na wicedyrektora szkoły od dnia 01.09.2018? Pan w tym samym czasie zatrudniony był w innej szkole na pełny etat, gdzie uzyskał wyróżniającą ocenę pracy.
- Jeżeli nauczyciel zapisał się na szkolenie na które nie było określonego terminu - było to warunkowane ilością zgłoszeń i termin wypadł w czasie jego planowego urlopu czy można mu zwrócić koszty tego szkolenia - szkolenie było realizowane na skierowanie dyrektora?
- Jak obliczyć pensum dla dyrektora szkoły,od czego jest zależne /zniżka/ Jaką maksymalnie może mieć zniżkę, dyrektor wydaje taki dokument?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe