Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: jakich nauczycieli dodatkowo musimy od stycznia 2016 r. zatrudnić w klasach, w których uczą się dzieci z orzeczeniami: - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm (uczeń w normie intelektualnej); - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na: niepełnosprawność sprzężoną: upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim oraz afazję motoryczną; - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na Zespół Aspergera (w normie intelektualnej); - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. W którym przypadku powinniśmy zatrudnić nauczyciela wspomagającego, a w którym wystarczy asystenta?
Kwestię tę jednoznacznie reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1113) w § 7 ust. 2-6 mówiącym, iż:
w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
1. nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów
lub
2. w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – asystenta
lub
3. pomoc nauczyciela – z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Trzeba jednak pamiętać, że:
ad. 1: Nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej lub specjalista to nauczyciel wspomagający (potocznie) ucznia niepełnosprawnego - surdopedagog, tyflopedagog, oligofrenopedagog, pedagog leczniczy lub pedagog terapeuta, który:
- prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizuje zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPET;
- prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą z uczniem niepełnosprawnymi
- uczestniczy, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów
- udziela pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia w doborze form i metod pracy z uczniem niepełnosprawnym
ad. 2: Asystent nauczyciela w klasach I-III oraz asystent nauczyciela świetlicy szkolnej to osoba, do zadań której należy:
- wspieranie nauczyciela prowadzącego lub wychowawcę świetlicy, nie ucznia. Może pomagać nauczycielowi np. w układaniu testów dla klasy, próbach na apel, wyjściu uczniów na basen czy do kina albo przygotowaniu sprzętu audiowizualnego przed lekcjami.
- Osoba na takim stanowisku musi posiadać wykształcenie wyższe, wymagane do zajmowanego stanowiska w SP oraz kurs pedagogiczny. Tak samo, jak w przypadku „zwykłego" nauczyciela, asystent musi okazać zaświadczenie o niekaralności, braku wszczętego postępowania dyscyplinarnego oraz karnego.
- Asystentowi nie powierza się zadań związanych ze współorganizowaniem kształcenia integracyjnego i kształcenia uczniów niepełnosprawnych – także formalnie nie może on pełnić funkcji „cienia” ucznia.
- Asystent nie może też zostać zatrudniony zamiast pedagoga wspomagającego w klasie integracyjnej.
- Asystent jest zatrudniony na zasadach określonych w kodeksie pracy, a nie na podstawie Karty Nauczyciela. Oznacza to, że jego czas pracy będzie wynosił 40 godzin tygodniowo (w przypadku zatrudnienia na cały etat).
ad 3: Pomoc nauczyciela to pracownik niepedagogiczny zaliczany do grupy pracowników pomocniczych i obsługi.
- Pomoc nauczyciela zatrudnia się na podstawie umowy o pracę. Pełny etat na tym stanowisku - 40 godzin tygodniowo.
- Pomoc nauczyciela musi mieć co najmniej wykształcenie podstawowe, nie musi się legitymować doświadczeniem zawodowym i należy do VI kategorii zaszeregowania, jeśli chodzi o poziom wynagrodzenia.
- Dyrektor musi samodzielnie zdecydować, jakiego wymaga doświadczenia i kwalifikacji zawodowych od kandydata do pracy na stanowisku pomocy nauczyciela, a także, czy dany kandydat jest osobą odpowiednią do pracy w jego placówce, biorąc pod uwagę potrzeby nauczycieli i uczniów.
- Czynności pomocy nauczyciela mają charakter techniczny i porządkowy.
- Pomoc nauczyciela nie może przejmować obowiązków nauczyciela.
Zatem:
- W klasie, w której jest uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm (uczeń w normie intelektualnej), uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na: niepełnosprawność sprzężoną: upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim oraz afazję motoryczną oraz uczeń z orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na Zespół Aspergera (w normie intelektualnej) – należy obligatoryjnie zatrudnić jedną z osób wskazanych w/w wspomnianym rozporządzeniu. Decyzja, czy ma to być nauczyciel lub specjalista posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia tychże uczniów niepełnosprawnych czy też asystent - tylko przysługujący w klasie I-III lub na świetlicy - należy wyłącznie do dyrektora szkoły.
- W klasie, w której jest uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim nie trzeba z dniem 1 stycznia 2016r. zatrudniać obligatoryjnie żadnej z w/w osób. Natomiast można kogoś z nich zatrudnić – wyłącznie za zgodą organu prowadzącego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 października 2018 r., które zmienia rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2018 poz. 2140) obliguje do odbycia przez wszystkich pracowników szkoły obowiązkowego szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Jeżeli nauczyciel pracuje w dwóch szkołach to w każdej z nich powinien takie szkolenie odbyć, czy wystarczy tylko jedno? Jak długo ważne jest szkolenie?
- Nauczycielka została zatrudniona na podstawie umowy na zastępstwo za nauczycielkę przebywającą na urlopie macierzyńskim. Dzisiaj oświadczyła, że będąc w ciąży, skorzysta ze zwolnienia lekarskiego do czasu porodu. Czy w takim wypadku można zatrudnić kolejnego nauczyciela na zastępstwo, jak powinna być zredagowana umowa oraz do kiedy powinnam zatrudniać obecnie pracującą na zastępstwie - już nieobecną, nauczycielkę.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informacje: czy mogę zwolnić pracownika zatrudnionego na czas nieokreślony z KP, bez podania konkretnej przyczyny; czy mogę sprawdzić alkomatem pracownika?
Dziękuję
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy w związku ze zmianą ustawy KN art. 42 ust. 2 pkt 2 nauczyciel może pełnić rolę nauczyciela wspomagającego (1godz/tyg) dla ucznia z orzeczeniem? Nauczyciel jest oligofrenopedagogiem. Nadmieniam, iż inny nauczyciel w ramach wynagrodzenia wspomaga w/w ucznia lecz nie na wszystkich zajęciach.
- Nauczyciel otrzymał powołanie do terytorialnej służby wojskowej na okres od 11.01.2020 r. do 31.12.2022 r. W dniach 11.01.2020 r. do 26.01.2020 r. odbywać będzie 16-dniowe szkolenie podstawowe w ramach pełnienia terytorialnej służby wojskowej.
Pytanie nr 1
W podanym terminie nauczyciel powinien być na urlopie w związku z trwającymi feriami zimowymi. Czy należy nauczycielowi udzielić urlopu uzupełniającego, powołując się na art 66a pkt. KN czy też nie należy się urlop uzupełniający powołując się na art. 66 KN?
Pytanie nr 2
Nauczyciel zatrudniony jest w dwóch różnych szkołach, w pierwszej szkole na cały etat, w drugiej szkole na część etatu. Druga szkoła będzie wypłacać odprawę wysokości dwutygodniowego wynagrodzenia dla nauczyciela, na podstawie oświadczenia nauczyciela, że nie korzystał wcześniej z takiej odprawy. Czy pierwsza szkoła też powinna wypłacić taką odprawę? Czy w tym przypadku w ogóle należy się nauczycielowi odprawa w wysokości dwutygodniowego wynagrodzenia dla nauczyciela?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe