Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytania dotyczące zatrudnienia po wejściu w życie ustawy „ standardy ochrony małoletnich” - czy zasady dotyczące zatrudnienia pracowników wg nowej ustawy dotyczą nowych pracowników czy starych tj zatrudnionych przed 15.02.24r.? Kto wg standardow ochrony małoletnich opłaca zaświadczenie o niekaralności ( czy jest to obowiązek pracownika dostarczyć zaświadczenie czy pracodawca musi pozyskać czyli zapłacić za zaświadczenie o niekaralności? Czy starzy pracownicy ( umowa przed 15.02.24) muszą przedstawić nowe zaświadczenia o niekaralności?oraz czy trzeba na nowo weryfikować ich w rejestrze przestępstw seksualnych oraz crod? Jak traktować osoby dochodzące np. pielęgniarka. Nie jest zatrudniona w szkole jednak ma kontakt z dziećmi. Czy musi mieć niekaralność i musi być zweryfikowana w rejestrze przestępstw seksualnych? Jak traktować osoby zatrudnione na umowę zlecenie np. sprzątaczka? Czy musi mieć niekaralność i weryfikacje w rejestrze przestępstw seksualnych?
1. Generalnie przepisy posługują się sformułowaniem- kandydata do pracy, ale również osoba dopuszczona do pracy z dziećmi. W mojej opinii dotyczy to nie tylko nowo przyjętych pracowników, ale każdego pracownika, który po 15.02 zostaje dopuszczony do pracy z dziećmi.
Wynika to np. z art. 21 ust. 1 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.)- przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi na pracodawcy lub innym organizatorze takiej działalności oraz na osobie, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do takiej działalności, ciążą obowiązki określone w ust. 2-8.
2. Obowiązkiem pracownika (i kandydata do pracy) jest przedstawienie zaświadczenia o niekaralności, zgodnie z art. 21 ust. 1 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. Zm.). Przepis ten stanowi, że przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi na pracodawcy lub innym organizatorze takiej działalności oraz na osobie, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do takiej działalności, ciążą obowiązki określone w ust. 2-8.
Pracodawca nie musi opłacać takiego zaświadczenia.
3. Moim zdaniem tak właśnie należy interpretować przepis art. art. 21 ust. 1 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.), zgodnie z którym przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi na pracodawcy lub innym organizatorze takiej działalności oraz na osobie, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do takiej działalności, ciążą obowiązki określone w ust. 2-8.
Przepis wprost wskazuje kandydatów do pracy, ale także te osoby, które zostaną dopuszczone do pracy z dziećmi (co może oznaczać już zatrudnionych pracowników).
4. Tak, bowiem zgodnie z art. art. 21 ust. 1 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.) przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi na pracodawcy lub innym organizatorze takiej działalności oraz na osobie, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do takiej działalności, ciążą obowiązki określone w ust. 2-8.
Z racji możliwości kontaktu pracowników, w tym niepedagogicznych z małoletnimi uczniami, osoby te powinny zostać sprawdzone przez dyrektora przed przyjęciem do pracy, ponieważ co do zasady ich praca ma związek z edukacją, wychowaniem i opieką nad małoletnimi.Wyjątkowo, jeżeli istnieje pewność, że z uwagi na zakres obowiązków na danym stanowisku jakiś pracownik niepedagogiczny nie będzie miał styczności z uczniami, nie dokonuje się sprawdzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie należy spełnić wymogi, jakie podjąć działania, aby założyć niepubliczną placówkę oświatową, np. gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytani dotyczy wysokości dotacji przekazywanej przez gminę stowarzyszeniu na prowadzenie szkoły. Umowa zawarta pomiędzy gminą, a stowarzyszeniem ustala, że gmina przekazuje stowarzyszeniu dotację na 1 ucznia w kwocie jaką ponosi na utrzymanie ucznia w tego samego typie szkół prowadzonych przez gminę. Moje pytanie brzmi, gdyby się okazało, że subwencja otrzymywana od państwa na jednego ucznia jest wyższa od dotacji przekazywanej stowarzyszeniu, to czy gmina ma obowiązek wyrównać stowarzyszeniu środki do wysokości subwencji oświatowej otrzymywanej od państwa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W okresie 12-25 marca 2020 r. zajęcia w przedszkolu zostały zawieszone zgodnie z rozporządzeniem. Jaki wpis w dziennikach zajęć należy umieścić?
Od dnia 26 marca do 26 kwietnia w przedszkolu niepublicznym prowadzone są zajęcia zdalne. Jak należy dokumentować takie zajęcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zastosować przepisy art. 39 ust. 2a ustawy o systemie oświaty (przeniesienie ucznia przez kuratora do innej placówki) w stosunku do dziecka z oddziału przedszkolnego utworzonego przy szkole? Dziecko spełnia obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej. Nie zamieszkuje ani nie jest zameldowane w obwodzie danej szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Poproszę o Wzór uchwały rady pedagogicznej w sprawie wyników klasyfikacji semestralnej/ rocznej uczniów
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe