Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy prowadzenia zajęć z edukacji dla bezpieczeństwa w szkole ponadpodstawowej. Nasza szkoła jest szkołą niepubliczną. W klasie pierwszej roku szkolnego 2022/2023 będzie uczyło się 18 uczniów. Czy zajęcia z zakresu pierwszej pomocy muszą (jest nałożony taki obowiązek) być prowadzone w bloku po dwie godziny? Czy zajęcia z zakresu pierwszej pomocy muszą (jest nałożony taki obowiązek) być prowadzone z podziałem na grupy (w naszym przypadku po 9 osób)? Szkoła nie posiada własnej strzelnicy. Czy mamy obowiązek prowadzić zajęcia na strzelnicy? Jeżeli tak to, w jakim wymiarze? Kto ma uprawnienia do prowadzenia takich zajęć?
Obowiązek prowadzenia zajęć na strzelnicy został nałożony na wszystkie szkoły, w tym niepubliczne. Jednakże na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2022 r., poz. 1705) nową podstawę programową kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum, w zakresie wymagania dotyczącego wykonywania przez ucznia strzelania z wykorzystaniem broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych realizuje się, począwszy od roku szkolnego 2024/2025, z tym że w przypadku liceów ogólnokształcących i techników, które na terenie danego powiatu:
1) mają dostęp do broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych - wymóg ten jest realizowany od roku szkolnego 2022/2023;
2) nie mają dostępu do broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych - wymóg ten jest realizowany w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 w miarę istniejących możliwości.
W podstawie programowej wprost określono, że umiejętności praktycznego udzielania pierwszej pomocy wymagają realizacji zajęć w blokach po dwie godziny lekcyjne, a grupa nie może być większa niż 15 uczniów. Rozwiązania te dotyczą również szkół niepublicznych. Klasę 18 osobową będzie trzeba podzielić na 2 grupy.
Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1289) – kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia posiada m.in. osoba, która ukończyła studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie zgodne z nauczanym przedmiotem albo na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Jednocześnie zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia wynika, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach podstawowych posiada także osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) oraz studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie nauczanego przedmiotu oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Dlatego do nauczania ww. przedmiotu są konieczne studia podyplomowe albo kurs kwalifikacyjny z edukacji dla bezpieczeństwa. Przyjmuje się również, że kwalifikacje do nauczania ww. przedmiotu posiada nauczyciel nauczający przysposobienia obronnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydała opinię dla dziecka 3 letniego, które przedszkole skierowało na badania. Jest to opinia w której nauczyciele i rodzice dostali wskazówki dotyczące pracy z dzieckiem. (zaznaczam, że nie jest to orzeczenie o specjalnym kształceniu ani wczesne wspomaganie). Jakie dokumenty w związku z tą opinią ma przygotować przedszkole dla tego dziecka? Dziecko od września ma sporządzony przez nauczycieli indywidualny plan wspomagania. Proszę o podanie wszystkich dokumentów, które powinny być prowadzone. Czy dla tego dziecka trzeba prowadzić oddzielny dziennik? Gdzie trzeba notować indywidualną pracę z takim dzieckiem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę odroczyć dziecko ur. w 2009r. od realizacji obowiązku szkolnego w 2015/2016. Dziecko było badane w poradni, ale z opinii wydanej przez poradnię wynika, że powinno rozpocząć naukę w klasie I. Jednak mama dziecka twierdzi, że jej syn powinien jeszcze rok uczęszczać do oddziału przedszkolnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rozumiem, że stanowisko wicedyrektora przysługuje szkole liczącej co najmniej 12 oddziałów. Jesteśmy zespołem (szkoła podstawowa i gimnazjum) liczącym 11 oddziałów SP i 6 oddziałów gimnazjum. Od ilu oddziałów może być tutaj utworzone stanowisko wicedyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji narodowej z 10 czerwca 2015 r. par. 7 można zwolnić ucznia szkoły podstawowej z upośledzeniem lekkim z nauki 2. języka obcego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół - 5-letniego technikum -podano tygodniowy wymiar godzin danego przedmiotu w danej klasie. Nie podano natomiast tygodniowej liczby godzin dla ucznia np. w klasie I, tzn. Ile godzin w tygodniu może mieć uczeń klasy I technikum, np. 34. Do tej pory w rozporządzeniu podawano taka liczbę godzin.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe