Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy realizacji wychowania fizycznego zgodnie z nową podstawą programową w szkole ponadgimnazjalnej. Jakie akty prawne to regulują? Wydaje mi się, że każdy nauczyciel powinien sam napisać program w oparciu o potrzeby grupy - czy to prawda? Ile może liczyć maksymalnie grupa na w-fie? Czy jeżeli grupa jest mała czy jest obowiązek podziału na chłopców i dziewczynki?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych:
§ 7. 1. W klasach IV-VI szkoły podstawowej, w gimnazjum, zasadniczej szkole zawodowej, liceum ogólnokształcącym, technikum i szkole policealnej podział na grupy jest obowiązkowy: 7) na obowiązkowych zajęciach wychowania fizycznego; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej, a w przypadku zespołu szkół - także w grupie międzyszkolnej, liczącej niewięcej niż 26 uczniów, z tym że jeżeli w skład grupy oddziałowej, międzyoddziałowej, międzyklasowej lub międzyszkolnej wchodzą uczniowie niepełnosprawni uczęszczający do oddziałów integracyjnych lub uczniowie oddziałów specjalnych, liczba uczniów w grupie nie może być większa niż liczba uczniów odpowiednio w oddziale integracyjnym lub specjalnym określona w przepisach w sprawie ramowych statutów szkół publicznych.
4. W klasach IV-VI szkoły podstawowej, w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej zajęcia wychowania fizycznego, w zależności od realizowanej formy tych zajęć, mogą być prowadzone łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.
Załącznik nr 7 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO, W TYM LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW W NORMIE INTELEKTUALNEJ: NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM, I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO Z ODDZIAŁAMI DWUJĘZYCZNYMI, W KTÓRYM JEST PROWADZONE KSZTAŁCENIE W KLASIE WSTĘPNEJ
1. W liceum ogólnokształcącym (IV etap edukacyjny) w trzyletnim okresie nauczania: 1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi: a) przedmioty w zakresie podstawowym: wychowanie fizyczne - 270 godzin.
Oznacza to, że w zależności od form organizowanych zajęć z wf, mogą one być prowadzone w grupie dziewcząt i chłopców osobno (np. sala gimnastyczna), natomiast dla innych form (zajęć do wyboru przez uczniów, np. sprawnościowo-zdrowotnych, zajęć tanecznych lub aktywnej turystyki) – dla całego oddziału. Podziału obowiązkowego dokonuje się, gdy w oddziale jest więcej niż 26 uczniów. Można np. uczennice łączyć w grupy międzyklasowe, jeśli ich ilość jest mała w 1 oddziale. Program zajęć nauczyciel redaguje na potrzeby danej grupy/oddziału.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie, co w sytuacji kiedy nauczyciel wystawia ocenę z zachowania nie stosując się do WSO. Dodam tylko, iż ocena z zachowania powinna być poprawna a nauczyciel-wychowawca stawia bardzo dobrą, mimo iż po zasięgnięciu opinii innych nauczycieli pozostali nauczyciele są odmiennego zdania. Czy dyrektor szkoły może zasięgnąć opinii rady pedagogicznej i zmienić ocenę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z ograniczoną liczbą miejsc do klasy I (więcej podań niż miejsc) jedynym kryterium rekrutacyjnym jest miejsce zamieszkania rodzice piszą oświadczenia o miejscu zamieszkania, niestety co do niektórych są wątpliwości.
1. Czy istnieją zapisy prawa (jeśli tak to jakie) nadające dyrektorowi szkoły uprawnienia do przeprowadzenia weryfikacji danych (miejsca zamieszkania) np. w formie wywiadu środowiskowego?
2. Jeśli dyrektor szkoły ma takie uprawnienia, to proszę wskazać kto miałby przeprowadzić taką weryfikację danych (np. MOPS, UM)? Nie chciałabym nikogo skrzywdzić, jednak sami rodzice podnoszą kwestię zamieszkania niektórych osób.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, mam pytanie dotyczące wyboru podręcznika do klas I-III, którego nie ma na obecnej liście dopuszczonych do użytku w szkole przez MEN. Natomiast był na poprzedniej, dopuszczony w 1999 r. Zwrócił się do mnie z propozycją przekazania podręczników wraz z obudową programową oferując też pomoc i współpracę autor tego podręcznika. Wiem, że można modyfikować program do podstawy programowej oraz warunków szkoły, a co z podręcznikami? Proszę o wyjaśnienie. Z poważaniem Maria G.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku ze zmianą: cyt. "Dotacja, o której mowa w art. 15–21, art. 25, art. 26, art. 28–30 i art. 32, przekazana na uczniów i wychowanków, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz na uczniów oddziałów integracyjnych w szkołach może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 36 ust. 17 ustawy – Prawo oświatowe. 5. Przez wydatki, o których mowa w ust. 4, należy rozumieć w przypadku: 1) przedszkoli specjalnych, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, szkół specjalnych oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe – wydatki, o których mowa w ust. 1; 2) przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz szkół, niewymienionych w pkt 1, innych form wychowania przedszkolnego oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych – wydatki na realizację zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych programach zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, oraz indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych, o których mowa w art. 127 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe, oraz zapewnienie warunków ich realizacji;" proszę o informację jak należy od 01.01.2018 r oznaczać/wyodrębniać wydatki na dziecko z orzeczeniem w przedszkolu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego złożył podanie o zwolnienie z drugiego języka obcego. Wybrał język, którego uczy się w większym wymiarze godzinowym (niemiecki), który moim zdaniem jest jego pierwszym językiem obcym. Czy zwolnienie z drugiego języka dotyczy dowolnego języka obcego czy języka, który nauczany jest w mniejszym wymiarze godzinowym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe