Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy zatrudnienia specjalistów od roku szkolnego 2022/2023. Szkoła niepubliczna licząca 74 uczniów (w tym 13 osób z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego). W zeszłym roku szkolnym tj. 2021/2022 zatrudniliśmy następujących specjalistów: psycholog zatrudniona na cały etat 34/34h – w tym 25h prowadzonych z uczniami z orzeczeniem i 9h z pozostałymi uczniami; nauczyciel prowadzący terapię pedagogiczną i trening umiejętności społecznych zatrudniony w wymiarze 24/34h – w tym 12h z uczniami z orzeczeniem, 8h języka rosyjskiego, 4h terapii pedagogicznej z pozostałymi osobami; zajęcia rewalidacyjne (zajęcia rozwijające umiejętności społeczne) zatrudniony w wymiarze 6/34h wyłącznie z uczniami z orzeczeniem; tyflopedagog – zajęcia rewalidacyjne 4h zlecenie wyłącznie z uczniami z orzeczeniem; logopeda – zajęcia rewalidacyjne 2h umowa zlecenie. Czy wyżej wymienione godziny spełniają wymagania dla specjalistów w roku szkolnym 2022/2023? Czy według nowego rozporządzenia (25% etatu psycholog + 25% pedagog specjalny + 50% pozostali specjaliści) dotyczy godzin zrealizowanych z wszystkimi uczniami tj. godziny dla uczniów z orzeczeniami + godziny dla pozostałych uczniów czy dotyczy to wyłącznie uczniów bez orzeczenia (godziny z orzeczeniowcami nie wchodzą do tej puli)? Czy nauczyciel który ma pełne uprawnienia do nauczania języka rosyjskiego, a ponadto ukończył studia podyplomowe: diagnoza i terapia pedagogiczna, oligofrenopedagogika, może być zatrudniony jako pedagog specjalny?
Zgodnie z art. 42d ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) łączną liczbę etatów nauczycieli oblicza się jako sumę ilorazów, w których dzielną jest suma liczby godzin zajęć realizowanych na stanowisku nauczyciela pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedy lub terapeuty pedagogicznego w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć i liczby przydzielonych godzin ponadwymiarowych w ramach pracy na tym stanowisku, a dzielnikiem jest tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, określony dla tego nauczyciela.
Zgodnie z § 19a rozporządzenia o kwalifikacjach kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 4 rozporządzenia, posiada osoba, która ukończyła:
1) jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki specjalnej, i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki, i posiada przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub w zakresie edukacji włączającej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w liceum ogólnokształcącym (zgodnie z nowa podstawą programową) muszą odbywać się takie zajęcia uzupełniajace, jak zajęcia artystyczne lub ekonomia w praktyce lub inne? Rozumiem, że uczeń jest zobowiazany do wyboru od 2 do 4 przedmiotów na poziomie rozszerzonym i jeżeli wybiera np. historię, to musi realizować przedmiot uzupełniający, tj. przyrodę, a jeżeli wybierze np. biologię, to realizuje przedmiot uzupełniający, czyli historię i społeczeństwo. Moje pytanie dotyczy pozostałych przedmiotów uzupełniających - czy szkoła ma obowiązek zaproponowania innych zajęć uzupełniających oprócz przyrody i historii i społeczeństwa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice są w trakcie rozwodu. Matka chce przenieś dziecko do innej szkoły. Ojciec nie wyraża na to zgody.
Co szkoła powinna zrobić w tej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam.Od 01.IX.2011 r. do 30. VI. 2012 r. powierzono mi obowiązki dyrektora. Czy przysługuje mi urlop w czasie ferii świątecznych i zimowych na tych samych warunkach co nauczycielom?.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń otrzymał orzeczenie o potrzebie lształcenia specjalnego oraz opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Rodzice zwrócili się do dyrektora o organizację zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć w ramach wczesnego wspomagania.Czy dyrektor może zorganizować takie zajęcia oczywiscie w porozumieniu z organem prowadzącym jeżeli w orzeczeniu jest wskazana inna pacówka - inne przedszkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń kl. IV technikum otrzymał oceny niedostateczne z przedmiotów zawodowych, których już nie ma w sem.II. Kiedy może zdawać egzaminy poprawkowe? Klasyfikacja roczna odbędzie się w kwietniu, uczeń obecnie uczęszcza na zajęcia przedmiotów ogólnokształcących. Proszę o pomoc bo już się pogubiłam. Na zajęcia chodzi (3 oceny ndst), ale wiadomo że nie ukończy szkoły? A co w przypadku kiedy ma tylko 1 ocenę ndst wystawioną w grudniu z zawodowych? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe