Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie o zadania dyrektora szkoły przed przejściem na emeryturę - jakie działania i w jakim terminie powinien podjąć dyrektor przed przejściem na emeryturę?
W świetle przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) w celu przejścia na emeryturę dyrektor szkoły musi doprowadzić do zakończenia sprawowania przez niego funkcji i następnie rozwiązania nauczycielskiego stosunku pracy, o ile jest zatrudniony na czas nieokreślony. Jeżeli chodzi o zakończenie sprawowania funkcji dyrektora szkoły to, albo dzieje się to w związku z upływem czasu na jaki powołano dyrektora szkoły (czas kadencji) albo jest konieczne złożenie przez dyrektora szkoły na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a Prawa oświatowego rezygnacji zajmowanego stanowiska za trzymiesięcznym wypowiedzeniem. Samo złożenie rezygnacji nie oznacza jeszcze, że dyrektor szkoły może już przejść na emeryturę. Zakończenie kadencji dyrektora szkoły albo odwołanie ze stanowiska dyrektora szkoły powoduje to, że nauczyciel wraca do realizowania w ramach swojego stosunku pracy tylko obowiązków związanych z pracą nauczycielską. Oznacza to, że w następnym roku szkolnym powinno się go ująć w arkuszu organizacyjnym. Jeżeli w szkole jest wystarczająca liczba godzin, to należy takiemu nauczycielowi w arkuszu organizacyjnym zabezpieczyć pełny etat. Jeżeli w szkole nie ma wystarczającej liczby godzin, a nauczyciel jest zatrudniony na podstawie mianowania należy w stosunku do niego zastosować procedurę wynikającą z art. 20 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762).
Na podstawie art. 23 Karty Nauczyciela nauczyciel, który przestał być dyrektorem szkoły może doprowadzić do rozwiązania swojego stosunku pracy przez złożenie wypowiedzenia albo złożenie propozycji rozwiązania stosunku pracy za porozumieniem stron pod warunkiem, że podmiot działający w imieniu pracodawcy przyjmie propozycję i podpisze porozumienie. W przypadku złożenia przez nauczyciela oświadczenia o wypowiedzeniu stosunku pracy, stosunek pracy rozwiąże się z końcem roku szkolnego.
Niezależnie od tego jak zostanie rozwiązany stosunek pracy, to do końca zajmowania stanowiska dyrektora szkoły nauczyciel jest zobowiązany przygotować szkołę do rozpoczęcia pracy w nowym roku szkolnym, tj. do przygotowania arkusza organizacyjnego szkoły czy też zakończenia klasyfikacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy mogę udzielić nauczycielowi urlopu bezpłatnego na czas pełnienia funkcji dyrektora Zespołu Obsługi Szkół i Przedszkoli - jest to biuro obsługujące kadry i księgowość wszystkich szkół w gminie. W myśl art. 17 ust. 2 KN wyraźnie mówi, że takiego urlopu można udzielić osobie, która nawiązuje stosunek pracy na podstawie wyboru. Co w takiej sytuacji, czy jest inny paragraf, aby takiemu nauczycielowi udzielić urlopu bezpłatnego na czas bycia dyrektorem w ZOSiP ? Czy powinnam rozwiązać z nim umowę o pracę w mojej szkole, aby mógł pracować w ZOSiP?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób powinna być zatrudniona osoba posiadająca następujące kwalifikacje:
- świadectwo dojrzałości,
- brak wyższego wykształcenia,
- dokument potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zakresie zawodu, którego naucza,
- przygotowanie pedagogiczne dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu
- pozostaje w zatrudnieniu w zawodzie, którego naucza.
Czy szkoła może tę osobę zatrudnić jako nauczyciela praktycznej nauki zawodu, szczególnie, że przed zmianami systemu awansu – posiadała stopień nauczyciela kontraktowego, czy jako specjalistę?Kadry Przeczytaj odpowiedź - Nauczyciel mianowany ma kwalifikacje do prowadzania zajęć z religii i do biblioteki szkolnej. Na dzień 31.05.2017r. nauczycielka miał do przydzielone tylko 10 godzin religii innymi godzinami dyrektor szkoły nie dysponował. Organ prowadzący umożliwił nauczycielce uzupełnianie etatu w wymiarze 8 godzin w innej szkole. Łącznie nauczycielka ma 18 godzin. 10 w szkole macierzystej i 8 godzin w innej szkole. W miesiącu sierpniu powstała możliwość przydzielenia w/w nauczycielce 15/30 godzin biblioteki szkolnej. Nauczyciel nie musi uzupełniać godzin w innej szkole, gdyż ma możliwość pełnego zatrudnienia w szkole macierzystej.Czy pracownik może odmówić przyjęcia zaproponowanego przez dyrektora przydziału czynności? Jeżeli nauczyciel nie zgodzi się na pełne zatrudnienie w szkole macierzystej, czym to skutkuje? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony jest w mojej szkole na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze czasu pracy. W pełnym wymiarze pracuje w innej szkole. Wiem, że wystąpi w swojej macierzystej szkole o urlop dla poratowania zdrowia. Co z zatrudnieniem w mojej szkole? Czy wystąpi równolegle o urlop dla poratowania zdrowia czy też rozwiązanie umowy o pracę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy możemy zatrudnić na stanowisku pedagoga szkolnego osobę posiadającą ukończone studia I stopnia na kierunku finanse i bankowość oraz posiadającego studia podyplomowe w zakresie pedagoga szkolnego i przygotowanie pedagogiczne? Czy możemy zatrudnić osobę na stanowisku wychowawcy świetlicy który posiada studia magisterskie na kierunku marketing i komunikacja w biznesie oraz przygotowanie pedagogiczne (kurs kwalifikacyjny)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe