Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzic z Ukrainy zapisał dziecko do klasy 3 i napisał rezygnacje z uczęszczania uczennicy na religię. Czy szkoła musi zabezpieczyć uczennicy inne zajęcia? Co należny zapisać na świadectwie?
Zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 2020 r. poz. 983) szkoła jest obowiązana zapewnić w czasie trwania lekcji religii opiekę lub zajęcia wychowawcze uczniom (w tym uczniom z Ukrainy), którzy nie korzystają z nauki religii w szkole.
Ocena z religii umieszczana jest na świadectwie szkolnym bezpośrednio po ocenie zachowania. W celu wyeliminowania ewentualnych przejawów nietolerancji nie zamieszcza się danych, z których wynikałoby, na zajęcia z jakiej religii uczeń uczęszczał.
W ust. 13 załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz. U. z 2019 r. poz. 1700 z późn. zm.), które utraciło moc 17 czerwca 2023 r. zapisano, że na świadectwie szkolnym promocyjnym i na świadectwie ukończenia szkoły, w miejscu przeznaczonym na wpisanie ocen klasyfikacyjnych z religii/etyki, wpisuje się poziomą kreskę, jeżeli uczeń nie uczęszczał na żadne z tych zajęć (w tym uczniom z Ukrainy).
W § 25 ust. 6 pkt 1 obowiązującego od 17 czerwca 2023 r. rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz. U. z 2023 r. poz. 1120) zapisano tak samo, że na świadectwie szkolnym promocyjnym i na świadectwie ukończenia szkoły, w miejscu przeznaczonym na wpisanie ocen klasyfikacyjnych z religii/etyki, wpisuje się poziomą kreskę, jeżeli uczeń nie uczęszczał na żadne z tych zajęć (w tym uczniom z Ukrainy).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przedszkole niepubliczne ma obowiązek zawrzeć w statucie informację o dokonywanie przez dyrektora oceny pracy nauczyciela zgodnie z nowym rozporządzeniem, które wchodzi w życie z dniem 1.09.2018? Czy w ogóle przedszkole niepubliczne ma obowiązek dokonywać oceny pracy nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor ma obowiązek zgłosić wyjazd na 3 dniową wycieczkę uczniów jako formę wypoczynku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przedłożyła dwa dyplomy ukończenia studiów:
- pierwszy dyplom o uzyskaniu tytułu zawodowego licencjata w formie stacjonarnej na kierunku: Pedagogika, specjalność: Pedagogika wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym. W suplemencie do dyplomu w informacjach o uprawnieniach posiadacza dyplomu jest informacja o posiadanych kwalifikacjach oraz uprawnieniach zawodowych do wykonywania zawodu nauczyciela zgodnie z przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 2.03.2009 r. (Dz. U. Nr 50 poz. 400).
- drugi dyplom o uzyskaniu tytułu zawodowego magistra na kierunku: Pedagogika na specjalności: Logopedia z elementami resocjalizacji. W suplemencie do dyplomu w informacjach o uprawnieniach posiadacza dyplomu jest informacja o posiadanych kwalifikacjach oraz uprawnieniach zawodowych: absolwent posiada kompetencje do samodzielnego wykonywania specjalistycznej pracy logopedycznej, a tym samym do wykonywania zawodu logopedy. Absolwent może podjąć pracę w podmiotach leczniczych (np. oddziałach neurologii, audiologii i foniatrii), w ośrodkach opiekuńczo – wychowawczych, wychowawczych i resocjalizacyjnych oraz prywatnych gabinetach logopedycznych. Absolwent studiów logopedycznych przygotowany jest do podjęcia studiów trzeciego stopnia zgodnie z uzyskanym wykształceniem. Po uzyskaniu przygotowania pedagogicznego absolwent jest uprawniony do podjęcia zawodu nauczyciela – logopedy i wówczas może podjąć pracę w zakładach kształcenia nauczycieli, poradniach psychologiczno–pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego.
Pytanie brzmi: czy ta osoba posiadająca takie wykształcenie może na dzień dzisiejszy pracować w szkole podstawowej jako nauczyciel klas 1-3, nauczyciel przedszkola, nauczyciel logopeda ?
Czy powinna jeszcze ukończyć studia podyplomowe, czy kurs kwalifikacyjny z przygotowania pedagogicznego, by móc pracować na stanowisku logopedy w szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dokumentacja rady rodziców (regulamin, protokoły z zebrań rady rodziców) powinna się znajdować w szkole, czy w/w dokumentację przechowuje rada rodziców.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób powinna zostać zorganizowana lekcja wych.fizycznego, gdzie zgodnie z nowym rozporządzeniem, 2 godziny powinny być tylko prowadzone w systemie lekcyjnym? Czy plan wynikowy nauczyciela wych.fiz. powinien być odrębny na 2 godz. w systemie lekcyjnym i 2 godziny inny? Czy powinno być badane zapotrzebowanie na konkretne specjalności w ramach tych 2 godzinnych prowadzonych inaczej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe