Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rozpoczęłam prowadzenie poradni i mam pytanie dotyczące rozumienia przepisu. W ustawie ws. oceniania i klasyfikowania uczniów (3 sierpień 2017) jest zapis, że: - „§ 6. 1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawno- ściami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psycholo- giczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego. -2. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 1, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia”. Moje pytanie dotyczy ust. 2 tego paragrafu. Jeśli uczeń ma orzeczenie na jedną z wymienionych niepełnosprawności to czy w tym orzeczeniu ma to być wyraźnie zaznaczone w treści, że uczeń ma być zwolniony z nauki drugiego języka? Rozporządzenie mówi tylko, że zwolnienie „może nastąpić na podstawie tego orzeczenia”. Co to w praktyce oznacza? Przepis nie jest do końca precyzyjny... Dyrektorzy szkół domagają się zapisu w orzeczeniu, ale to nie jest precyzyjnie ujęte wymaganie. Różne placówki różnie to definiują... Czy dyrektor bierze orzeczenie z uwagi na autyzm, w tym ZA i zwalnia ucznia z drugiego języka czy musi dodatkowo zawnioskować rodzic, na co wyraźnie wskazuje ust. 1? Czy ja dobrze rozumiem, że w przypadku ucznia z wymienionymi niepełnosprawnościami wystarczy taki zapis, czyli określona w rozp. potrzeba zwolnienia ucznia z nauki dugiego języka i wówczas takie zwolnienie może nastąpić? Od czego uzależnione jest to „może”?
Zgodnie z § 6 ust. 2 w zw. z ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1534 w przypadku ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia. W związku z tym, gdy uczeń z takimi niepełnosprawnościami ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, dyrektor może uznać je za wystarczające do zwolnienia ucznia, zaś rodzic wnioskujący o zwolnienie nie musiałby dodatkowo uzyskiwać opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Przepis nie stanowi natomiast, że dyrektor „zwalnia” lub „powinien zwolnić” ucznia z drugiego języka, gdy taki zapis figuruje w orzeczeniu, a w związku z tym sytuacja każdego ucznia jest rozpatrywana indywidualnie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dot. "13" dla nauczyciela mianowanego. Rok 2018 i jego nieobecności: 18.01.-urlop okolicznościowy, 19.02.-chorobowe, od 05.06 do 31.12.- chorobowe 100%. Z wyliczeń wynika, że nauczyciel nie otrzyma dodatkowego wynagrodzenia za rok 2018 (z uwagi na fakt nieprzepracowania stosownego okresu wynikającego z ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym, a także tego, że chorobowe pracownika nie podlega zaliczeniu do wymaganego okresu). Czy mam rację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń mieszka w obwodzie naszej szkoły ale nigdy do niej nie uczęszczał. Uczęszczał od pierwszej klasy SP do innej szkoły w mieście. Obecnie jest uczniem klasy 8 ma 16 lat. Jego szkoła przesłała nam informację, że nie realizuje on obowiązku szkolnego. Która szkoła powinna rozpocząć postępowanie egzekucyjne? Obwodowa czy szkoła, do której uczeń uczęszczał do tej pory?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na zastępstwo za nauczycielkę zatrudnioną na czas nieokreślony a przebywającą na urlopie macierzyńskim, w okresie zatrudnienia na zastępstwo zaszła w ciążę. Nauczycielka przebywająca na urlopie macierzyńskim wraca do pracy 01.09.2019 roku. Zastępująca ją nauczycielka ma termin porodu w pierwszej połowie sierpnia 2019 roku. Czy urlop macierzyński szkoła udziela nauczycielce zatrudnionej na zastępstwo do czasu powrotu z urlopu macierzyńskiego nauczycielki zatrudnionej na czas nieokreślony tj. do 31.08.2019 roku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka wychowania przedszkolnego rozpoczęła staż na nauczyciela mianowanego od 01.09.2014 r. do 31.05.2017 r. W trakcie trwania stażu rozpoczęła zwolnienie lekarskie, które trwało 100 dni, a następnie na urlop macierzyński i rodzicielski (364 dni). do pracy powróciła 1 lutego 2018 r. Czy w tej sytuacji staż należy wydłużyć o 464 dni (łączny czas trwania zwolnienia lekarskiego i urlopów związanych macierzyństwem), czyli do 10 maja 2019 roku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy związki zawodowe mogą nie zatwierdzić funduszu socjalnego? Jak postąpić w takiej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe