Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica została wypisana ze szkoły 07.12.2010 r. z powodu zmiany miejsca zamieszkania. Dokonano w związku z tym odpowiednich adnotacji w Księdze uczniów oraz Arkuszu Ocen danej uczennicy. Ponownie została przyjęta od dnia 01.09.2011 r. Czy uczennicę należy drugi raz wpisać do Księgi Uczniów i czy należy ponownie założyć jej arkusz ocen? Dziękuję!
Tak: uczennicę należy drugi raz wpisać do księgi uczniów oraz ponownie założyć jej arkusz ocen.
Rozporządzenie MENiS z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (ze zm.).
§ 4. 1. Szkoła prowadzi księgę uczniów.
2. Do księgi uczniów wpisuje się imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia oraz adres zamieszkania ucznia, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania, a także datę przyjęcia ucznia do szkoły oraz klasę, do której ucznia przyjęto.
W księdze uczniów odnotowuje się datę ukończenia szkoły albo datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia.
3. Wpisów w księdze uczniów dokonuje się chronologicznie według dat przyjęcia uczniów
do szkoły.
Należy więc w „starym arkuszu” wpisać datę i przyczynę opuszczenia szkoły (np. zmiana miejsca zamieszkania) i dokonać nowego wpisu.
§ 12. 1. Szkoła prowadzi dla każdego ucznia przez okres jego nauki w danej szkole arkusz ocen ucznia. Wzór arkusza ocen ucznia określają odrębne przepisy.
2. Wpisów w arkuszu ocen ucznia dokonuje się na podstawie danych zawartych w księdze uczniów, dzienniku lekcyjnym, protokołach egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych, protokołach zebrań rady pedagogicznej i informacji o wyniku sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum bądź o zwolnieniu odpowiednio ze sprawdzianu lub egzaminu przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Nauczyciel wypełniający arkusz ocen ucznia potwierdza podpisem zgodność wpisów z dokumentami, na podstawie których ich dokonano.
Oznacza to, że do arkusza ocen wpisuje się aktualne dane z księgi uczniów. Zatem, jeśli przez pewien okres uczennica uczęszczała do innej szkoły – Państwa szkoła otrzyma odpis arkusza z tejże szkoły. Należy więc założyć nowy arkusz oraz dokonać nowego wpisu do księgi uczniów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o przykładowy Wewnątrzszkolny program doradztwa zawodowego
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest procedura wprowadzania zmian do statutu szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W 2004 roku powstał Zespół Placówek Oświatowych nr 2 w Mławie. W skład Zespołu weszła Szkoła Podstawowa nr 4 w Mławie i Miejskie Przedszkole Samorządowe nr 2 w Mławie. Organ Prowadzący, którym jest Miasto Mława nadał nam statut Zespołu.
W pierwszym statucie istniał zapis:
„Organami zespołu są:
1) dyrektor zespołu,
2) rada pedagogiczna,
3) rady pedagogiczne: szkoły oraz przedszkola,
4) rady rodziców – odrębne dla szkoły i przedszkola,
5) samorząd uczniowski w szkole podstawowej.”
Rada pedagogiczna zespołu opiniuje w szczególności:
1) projekt planu finansowego zespołu;
2) przedłużenie powierzenia funkcji dyrektorowi zespołu na kolejne okresy wymienione w odrębnych przepisach;
W funkcjonującym statucie, który był kilkakrotnie nowelizowany przez radę pedagogiczną dodano zapis, którego brak jest w statucie nadanym przez organ prowadzący. Moim zdaniem naruszający autonomię szkoły i przedszkola:
„W zespole nie zachowuje się odrębności pracy Rad Pedagogicznych Przedszkola i Szkoły. Obowiązuje jeden regulamin pracy rady pedagogicznej i zawarty jest w statucie szkoły i przedszkola.”
Zmienione zostały także kompetencje rady pedagogicznej Zespołu.
W statutach Szkoły i Przedszkola także zapisano
„W zespole nie zachowuje się odrębności pracy Rad Pedagogicznych Przedszkola i Szkoły. Obowiązuje jeden regulamin pracy rady pedagogicznej i zawarty jest w statucie szkoły
i przedszkola”.
Obecnie przy zmianie statutów zapisano odrębność rad pedagogicznych przedszkola i szkoły. Czy to jest zgodne z prawem? Czy zgodne z prawem były zmiany w Statucie Zespołu zmieniające zapisy statutu nadanego przez organ prowadzący? Czy można uchwałą powrócić do pierwotnego statutu zespołu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel kilka miesięcy po zwolnieniu się z pracy w szkole może wystąpić o ocenę swojej pracy wstecz. Nie będąc już pracownikiem danej szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy orzeczenie, w którym znajduje się sformułowanie: "na czas kształcenia w szkole ponadgimnazjalnej" jest podstawą do uchylenia orzeczenia z powodu likwidacji gimnazjów? Czy z racji zmiany nazewnictwa trzeba takie orzeczenie uchylać? Czy takie sformułowanie przekreśla moc orzeczenia, które wydane było jeszcze w czasie obowiązywania gimnazjów? Rozporządzenie ws. wydawania orzeczeń podaje katalog przypadków uprawniających do wydania nowego dokumentu tj. § 18. 1. Zespół, na wniosek wnioskodawcy, wydaje nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo nowe orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w przypadku:
1) zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia;
2) potrzeby zmiany zaleceń wskazanych w poprzednim orzeczeniu;
3) potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.
Czy zmiana prawna związana z nazewnictwem szkół- ponadgimnazjalna-> ponadpodstawowa mieści się w którejś z tych okoliczności? Czy jest jakaś wykładnia prawna na ten temat?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe