Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uprzejmie proszę o informację, czy fakt posiadania uprawnień do świadczenia kompensacyjnego może być kryterium doboru nauczyciela do zwolnienia z przyczyn organizacyjnych? Różne słyszę na ten temat opinie, nie dotarłem do żadnego orzecznictwa SN w tej sprawie.
Uchwała Składu Siedmiu Sędziów Sądu Najwyższego z dnia 21 stycznia 2009 r. II PZP 13/08:
„Osiągnięcie wieku emerytalnego i nabycie prawa do emerytury nie może stanowić wyłącznej przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę przez pracodawcę (art. 45 § 1 k.p.).”
Zgodnie z powyższym, nabycie praw emerytalnych, czy tak jak w opisanym przypadku - prawa do świadczenia kompensacyjnego, nie może stanowić przyczyny zwolnienia z pracy. Przyczyną organizacyjną zwolnienia nauczyciela (tym, co wpisuje się w uzasadnienie wypowiedzenia) jest brak godzin z przedmiotu, do którego prowadzenia ma kwalifikacje. Brak godzin może wynikać ze zmiany planów nauczania, z wygaszania kształcenia w gimnazjum, utworzeniem mniejszej liczby uddziałów klas pierwszych niż w poprzednim roku, itd.
Nabycie praw emerytalnych może natomiast stanowić jedno z kryteriów wyboru nauczyciela do zwolnienia (w wypowiedzeniu umowy o pracę nie zawiera się informacji na ten temat). I tak np. w sytuacji, gdy trzeba wybrać spośród kilku nauczycieli tego samego przedmiotu, którzy mają podobne kwalifikacje, można wytypować do zwolnienia nauczyciela, który po rozwiązaniu umowy będzie miał zapewnione środki finansowe w postaci świadczenia kompensacyjnego, podczas gdy inny nauczyciel pozostałby bez takich środków.
O przyjętych w szkole kryteriach zwalniania dyrektor powinien zapoznać wszystkich nauczycieli np. na posiedzeniu Rady Pedagogicznej (co zostanie zaprotokołowane).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel przedszkola samorządowego zatrudniony na podstawie mianowania, ponad 30-letni staż pracy, złożył wniosek we IX o przejście na emeryturę z dniem 29 grudnia. Jaka podstawa prawna w świadectwie pracy? Proszę o szybką odpowiedz.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania z 35 letnim stażem przebywa na urlopie zdrowotnym od 01.09.2015r. do 29.02.2016r. W związku z nabyciem praw emerytalnych 14.03.2016r chce rozwiązać umowę o pracę na mocy porozumienia stron. W związku z powyższym za ile dni należy wypłacić mu ekwiwalent za niewykorzystany urlop? Za 3 m-ce, czy za jeden m-c?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zmiana pensum w szkole podstawowej. Proszę o informację w jaki sposób poinformować pracowników pedagogicznych: nauczycieli tzw. wspomagających i specjalistów (pedagog, psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, terapeuta integracji sensorycznej) o zmianie tygodniowej ilości godzin pracy. Czy wystarczy imienne pismo informacyjne w tej sprawie (proszę także o podanie podstawy prawnej) czy należy dokonać zmiany aneksami do umów o pracę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Ile dni urlopu należy się ustępującemu wicedyrektorowi z dniem 31 sierpnia 2020 r.
Jednocześnie nadmieniam, że od 1 września będzie on w tej samej placówce szeregowym nauczycielem.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem w wymiarze większym niż 1 etat. Zwracam się z prośbą o opinię w następującej sprawie: W bieżącym roku szkolnym zatrudniliśmy nauczycielkę w wymiarze 18/18 – nauczyciel matematyki oraz 8/18 – nauczyciel fizyki. Obie umowy zawarto na czas określony do 31.08.2018 r. Do obu umów nauczycielka otrzymuje dodatek motywacyjny. W związku z tym, że nauczycielka – stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany, nie posiadała kwalifikacji do nauczania fizyki (była w trakcie studiów), nawiązanie stosunku pracy nastąpiło po otrzymaniu zgody Kuratora Oświaty, z zastrzeżeniem, iż w takim przypadku nie stosuje się przepisów rozdziału 3a Karty Nauczyciela (awans zawodowy) – zatem dla celów płacowych nauczycielka została potraktowana jako nauczyciel stażysta (umowa na fizykę). Obecnie sytuacja się zmieniła. Nauczycielka w dniu dzisiejszym (05.03.2018 r.) dostarczyła dyplom ukończenia studiów podyplomowych (dyplom z dnia 28.02.2018 r.) w zakresie fizyki z astronomią. W świetle tej zmiany nie może być już zatrudniona jako nauczyciel stażysta. Serdecznie proszę o opinię jak należy w tej sytuacji postąpić. Czy możliwym jest dalsze zatrudnianie nauczycielki w wymiarze większym niż jeden etat. Czy należy sporządzić porozumienie zmieniające względem umowy na nauczyciela fizyki zmieniając stawkę płacy z nauczyciela stażysty na nauczyciela mianowanego, a jeśli tak, to z jaką datą i od kiedy zastosować wyższą stawkę? W tej chwili w placówce uległa także zmiana ilości godzin fizyki - łącznie wzrost o 3 godz. dydaktyczne (nauczanie indywidualne). Gdyby uwzględnić powyższe w porozumieniu zmieniającym, nauczycielka byłaby zatrudniona łącznie na 29/18 etatu (18/18 matematyka, 11/18 fizyka) – czy to dopuszczalne? Bardzo proszę o informację jak tę sprawę prawidłowo rozwiązać w świetle obowiązujących przepisów.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe