Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W klasie I SP jest 28 uczniów. 7 powtarza rok, 11 ma opinię o dostosowaniu wymagań, a jedno dziecko ma zespół Aspergera. Do klasy przydzielono nauczyciela wspomagającego. Czy w tej klasie nie powinno być zatrudnionych więcej osób do pomocy wychowawcy? Czy pomoc nauczyciela i nauczyciel wspomagający może być traktowany tak samo-jako dwa w jednym w klasie czy muszą to być dwie oddzielne osoby? Czy limit uczniów nie został przekroczony? Rodzice uważają, że złamano tu prawo.
Zgodnie z prawem oświatowym (art. 61 ust 3 pkt 3a-3d ustawy o systemie oświaty) zajęcia edukacyjne w klasach I–III są prowadzone w oddziałach klasowych liczących nie więcej niż 25 uczniów. Zmiany w ustawie oświaty, które weszły w życie 20.02.2015 r., dały jednak możliwość powiększania klas I-III, maksymalnie do 27 uczniów. Jest to możliwe wyłącznie po rozpoczęciu roku szkolnego, w sytuacji gdy po 1 września do szkoły zostaną zgłoszone dzieci zamieszkałe w jej rejonie. Zwiększenie liczby uczniów ponad 25 jest możliwe tylko na wniosek klasowej rady rodziców (jeśli np. rodzice preferują takie rozwiązanie i nie chcą, by klasa została w trakcie roku podzielona). Bez wniosku klasowej rady rodziców dyrektor szkoły nie może zdecydować o zwiększeniu liczebności klasy. Drugim warunkiem jest uzyskanie zgody organu prowadzącego. Po zwiększeniu liczby uczniów w klasie ponad 25 szkoła ma obowiązek zatrudnić asystenta nauczyciela, który będzie wspierał prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w tej klasie.
W omawianym przypadku nie można więc łączyć w jednej osobie nauczyciela wspomagającego, który musi być obowiązkowo zatrudniony w tej klasie dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zespół Aspergera. (§ 7. ust 2 pkt 1 rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym) i asystenta nauczyciela. Albowiem w tej klasie zatrudnienie asystenta nauczyciela jest obowiązkowe z innego powodu - ze względu na zwiększenie liczby uczniów do 27 osób.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zgodnie z nowym rozporządzeniem z dniem 1 września 2015 r. wprowadza się obowiązek nauki języka obcego nowożytnego w oddziałach przedszkolnych. Rozumiem, że ma być on nauczany w obrębie 25 godzin obowiązkowych zajęć wychowania przedszkolnego. Co jeśli nauczyciel wychowania przedszkolnego nie posiada kwalifikacji do nauczania języka obcego? Rozporządzenie dopuszcza możliwość prowadzenia tych zajęć przez innego wykwalifikowanego nauczyciela, ale na jakich zasadach? Rozporządzenie nie podaje w jakim wymiarze godzinowym ma być prowadzone to nauczanie. Jak przygotować arkusz organizacyjny dla oddziału przedszkolnego z uwzględnieniem nauki języka obcego, kiedy nauczyciel prowadzący nie posiada kwalifikacji do nauczania tego języka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi który prowadzi zajęcia rewalidacyjne w gimnazjum, pracuje z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim należy się dodatek za trudne warunki ? Uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w paragrafie 8 jest napisane, że tylko dla uczniów z upośledzeniem w stopniu głębokim ??
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli nauczycielka chce skorzystać z prawa do przerwy na karmienie dziecka to jak to prawo należy interpretować. Jeżeli nauczycielka przedszkola pracuje w poniedziałek od 7.00 do 16.00 to 1 godzina przerwy, we wtorek od 7.00 do 12 to jedna godzina przerwy, we środę od 12.30 do 15.30 pracuje 3 godziny więc przerwa nie przysługuje, w czwartek pracuje od 7.00 do 11.00 więc przerwa też się nie należy i w piątek od 12.00 do 15.30 więc też bez przerwy. Nie wiem czy dobrze interpretuję art. 69 ust.2 w zw.z art.3 pkt 1 KN. Mam również wątpliwości jak ująć czas pracy nauczyciela bo jeśli jako 40 godzin tygodniowo w tym czas poświęcony na przygotowanie do pracy również w domu to czy każdego dnia powinna być przerwa również w te dni kiedy nauczycielka realizuje 4 i mniej godzin dydaktycznych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w SP już od tego roku szkolnego w klasach I, IV i VII należy realizować projekt edukacyjny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecku uczęszczającemu do przedszkola, które już ma wczesne wspomaganie, należy organizować w przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz czy zajęcia wyrównawczo-kompensacyjne, np. logopedyczne, może prowadzić wychowawczyni grupy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe