Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W naszej gminie jest prezes oddziału ZNP, który nie jest moim pracownikiem - jest zatrudniony w innej szkole w gminie. W mojej szkole są zatrudnieni pracownicy, którzy należą do ZNP w ilości 30% z całej gminy. Dyrektor szkoły, w której zatrudniony jest prezes wystosował do mnie pismo będące porozumieniem, a z którego wynika, że mam ponosić koszty związane ze zniżką godzin oddelegowanego prezesa (prezes zatrudniony jest na 6/18 w macierzystej szkole). 1. Czy muszę ponosić koszty proporcjonalnie do liczby członków ZNP zatrudnionych w mojej szkole? 2. Czy w skład ponoszonych przeze mnie kosztów powinny wchodzić: składki zus i fundusz pracy, średnia z nadgodzin, dodatek uzupełniający, dodatek wiejski, fundusz nagród, odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, dodatkowe wynagrodzenie roczne, dodatkowe wynagrodzenie roczne ("13")?
Pracodawcy objęci działaniem międzyzakładowej organizacji związkowej ponoszą koszty, w tym koszty wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne, związane z zatrudnianiem pracownika zwolnionego z obowiązku świadczenia pracy na okres kadencji w zarządzie międzyzakładowej organizacji związkowej. Koszty obejmują nie tylko koszty wynagrodzenia wypłacanego związkowcowi, liczonego jak ekwiwalent za urlop, a więc z uwzglęnieniem średniej z nadgodzin, ale również koszty związane ze składkami ZUS, na fundusz pracy, zaliczkami na podatek dochodowy, świadczeniami socjalnymi (w tym dodatkiem wiejskim) i odpisem na ZFŚS, dodatkiem uzupełniającym, wpłatami na fundusz nagród i trzynastką (art. 341 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, Dz. U. z 2014 r. poz. 167; § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 1996 r. w sprawie trybu udzielania urlopu bezpłatnego i zwolnień od pracy pracownikom pełniącym z wyboru funkcje w związkach zawodowych oraz zakresu uprawnień przysługujących pracownikom w czasie urlopu bezpłatnego i zwolnień od pracy, Dz. U. z 1996 r. Nr 71, poz. 336).
Z zasady proporcjonalności ustalonej w art. 341 u.z.z. wynika, że pracodawcy ponoszą koszty odpowiednio do udziału liczby członków tej organizacji zatrudnionych u danego pracodawcy w łącznej liczbie członków tej organizacji zatrudnionych u wszystkich pracodawców objętych działaniem tej organizacji - w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Celem ustalenia właściwych proporcji, zarząd międzyzakładowej organizacji związkowej przedstawia pracodawcy, który zwolnił pracownika z obowiązku świadczenia pracy lub zwolnionego od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia o liczbie członków tej organizacji zatrudnionych u wszystkich pracodawców objętych działaniem tej organizacji oraz u każdego z tych pracodawców - w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, według stanu na ostatni dzień miesiąca. Wynagrodzenie i inne świadczenia wypłaca związkowcowi jego pracodawca. Następnie powinno nastąpić dobrowolne rozliczenie kosztów pomiędzy poszczególnymi placówkami oświatowymi, w których działa międzyzakładowa organizacja związkowa. Jednostki oswiatowe mogą zawrzeć porozumienie, zgodnie z którym następuje refundacja ponoszonych kosztów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1/ Nauczyciel dyplomowany zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy na podstawie mianowania złożyła prośbę o zmianę formy zatrudnienia w roku szkolnym 2018/2019. Prosi o zatrudnienia na pół etatu od 01.09.2018r. do 31.08.2019r. Moje pytanie czy z nauczycielem należy rozwiązać umowę o pracę i wydać świadectwo pracy ( jaka podstawa prawna ); następnie zatrudnić na umowę o prace od 01.09.2018r. do 31.08.2019r. na pół etatu, a od 01.09.2019r. ponownie zatrudnić na podstawie mianowania na pełen etat.
2/ Nauczycielowi zatrudnionemu w naszej szkole przydzielono dodatkowe czynności inspektora d/s BHP i zawarto z nim umowę zlecenie. Czy ta forma na dodatkowe zatrudnienie jest prawidłowa a jeżeli nie to jak należy zatrudnić nauczyciela na dodatkowe czynności - czy na umowę o pracę i czy wtenczas staż pracy jako nauczyciel zaliczam do tego dodatkowego zatrudnienia.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2017/2018 jest 5 oddziałów klas 3 Szkoły Podstawowej. W roku szkolnym 2018/2019 przewidywane jest utworzenie 4 oddziałów klas 1 Szkoły Podstawowej to znaczy, że dla jednego nauczyciela zabraknie etatu. Czy nauczycielowi, który jest w wieku emerytalnym i chce przejść na emeryturę w takiej sytuacji można wypłacić odprawę 9 miesięczną, czy jeśli nie ma dyrektor dla tego nauczyciela godzin w klasach 1 – 3 Szkoły Podstawowej a ma możliwość przydzielenia takiemu nauczycielowi godzin na ½ etatu na świetlicy to jeśli ten nauczyciel będzie chciał rozwiązać umowę o pracę wówczas pracodawca wypłaca odprawę 6 m-czną?
- Czy uśredniamy godziny kadrze zarządczej. Czy płacimy tylko za faktycznie przepracowane godziny na zastępstwach lub ponadwymiarowe. Szkoła jest feryjna.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W konkursie na dyrektora szkoły publicznej mowa jest o wymaganiu ukończył studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu
zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, prowadzony zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia
nauczycieli. W roku 2015 minister edukacji narodowej zatwierdziła plan takowego kursu, który musi trwać minimum 210 godzin i co najmniej 9 miesięcy. Pytanie brzmi: co w przypadku gdy kandydat na dyrektora szkoły publicznej stający do konkursu ma ukończony kilkutygodniowy kurs przyśpieszony niezgodny z obecnie obowiązującym ramowym planem i programem kursu kwalifikacyjnego z zakresu zarządzania oświatą, a co za tym idzie niezgodnym z rozporządzeniem o wymaganiach na stanowisko dyrektora. Czy wprowadzone rozporządzenie oraz zatwierdzony plan jakoby unieważniło poprzednie kursy? A obecnie kandydat musi mieć studia podyplomowe lub kurs zgodny z nowym rozporządzeniem??
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy można podpisać umowę z nauczycielem na czas nieokreślony, gdy raz ma 16/18 etatu, raz 10/18, czy 5/18? Jakie musi być zagwarantowane minimum zatrudnienia przy takiej formie zatrudnienia, czy ta forma jest możliwa? Proszę o podstawę prawną.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe