Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W roku szkolnym 2020/2021 uczeń uczęszczał do klasy III technikum wg podstawy programowej z 2017 r. i nie uzyskał promocji do klasy wyższej. W tym czasie miał już zdany egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe TG.12. W roku szkolnym 2021/2022 uczeń ponownie rozpoczął naukę w klasie III, ale według podstawy programowej z 2019 r. i przystąpił do egzaminu z kwalifikacji HGT.03. W styczniu 2023 r. klasa, do której uczeń aktualnie uczęszcza, będzie zdawała egzamin zawodowy z kwalifikacji HGT.06. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2019 r. w sprawie warunków, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1731) kwalifikacje TG.12 i HGT.06 są uznawane za równoważne do uzyskania dyplomu zawodowego. Ustawa o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r., poz. 1915 z późn. zm.) wprowadziła w przypadku podstawy programowej 2019 obowiązek przystąpienia do egzaminu zawodowego w danej klasie. Art. 44o ust. 4 pkt. 2 mówi jednak o promocji do klasy wyższej. Skoro jednak uczeń w 2023 r. będzie w klasie programowo najwyższej, zasadne jest chyba jednak zastosowanie art. 44q ust. 1 pkt 3, który mówi o warunku przystąpienia do egzaminu z wszystkich kwalifikacji, nie określając, kiedy to ma nastąpić. Czy w związku z tym uczeń nie musi ponownie przystępować do egzaminu zawodowego w klasie IV i spełni warunek ukończenia szkoły związany z egzaminem zawodowym?
Przywołany w pytaniu art. 44o ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1915) stanowi, że począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli:
1) ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego otrzymał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb,
2) w przypadku technikum – przystąpił ponadto do egzaminu zawodowego, jeżeli egzamin ten był przeprowadzany w danej klasie.
Z kolei art. 44q ust. 1 ustawy o systemie oświaty jako dwa warunki ukończenia technikum wskazuje:
1) otrzymanie w wyniku klasyfikacji końcowej ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb,
2) przystąpienie do egzaminu zawodowego ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.
Uczeń, o którym mowa w pytaniu, zdał egzamin zawodowy i posiada kwalifikację dwuliterową w zawodzie technik hotelarstwa. Uczniowie, z którymi aktualnie pobiera naukę, będą podchodzili do egzaminu zawodowego z kwalifikacji trzyliterowej.
W tej sytuacji należy wystąpić z pismem do właściwej Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, aby komisja zaliczyła kwalifikację dwuliterową jako kwalifikację trzyliterową. W ten sposób, uwzględniając zasadę ochrony praw słusznie nabytych (uczeń już uzyskał kwalifikację, która na podstawie przepisów rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 2019 r. w sprawie warunków, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, jest uznawana za równorzędną), nie można wymagać, żeby uczeń ponownie podchodził do już „zdanego” egzaminu.
Reasumując, uczeń nie będzie musiał podchodzić do egzaminu zawodowego w celu spełnienia warunku ukończenia szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczennica klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej nie uczęszczała na zajęcia lekcyjne - zaświadczenie lekarskie stwierdzające, że podczas całego roku szkolnego jest w trakcie leczenia zabiegowego i długotrwałej rehabilitacji (leczenie rodzice zorganizowali poza granicami naszego kraju). Czy należy odnotować w dokumentacji szkolnej? Czy należy wyznaczyć egzaminy klasyfikacyjne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W chwili obecnej dyrektorem przedszkola niepublicznego jest nauczyciel kontraktowy z wykształceniem wyższym pedagogicznym (mgr) i podyplomowymi studiami z zakresu zarządzania (SGH). Od 1 stycznia 2015 przedszkole będzie przedszkolem publicznym (nadal nie zmienia się forma własności- właściciele osoba prywatna i zatrudnienie - nauczyciele zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, a nie Karty Nauczyciela). W przedszkolu na podstawie umowy o dzieło jest zatrudniony nauczyciel mianowany jako opiekun stażu. Czy od 1 stycznia 2015 w tej sytuacji obecny dyrektor ma odpowiednie kwalifikacje do zajmowania tego stanowiska?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy do dnia 31.08.2020 r. rodzic nie musi do wniosku o nauczanie domowe dziecka załączyć opinii Poradni Psychologiczno-pedagogicznej (zgodnie z uregulowaniami prawa oświatowego z 1 czerwca 2020 r.)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W pytaniu dotyczącym zakresu wsparcia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry chodziło mi o wskazanie, jak daleko poradnia może ingerować. Uczeń ze względu na zdiagnozowaną niepełnosprawność ma w orzeczeniu wskazanie nauczyciela wspomagającego (dgn ZA). Czy poradnia powinna określić zakres obowiązków takiej osoby czy tym już zajmuje się dyrektor szkoły uwzględniając zapisy w orzeczeniu oraz niepełnosprawność dziecka (dobór najlepszego specjalisty)? Jak rozumieć zakres wskazany w pkt. 1 zaleceń orzeczenia? Czy wystarczy aby poradnia wskazała, że ma to być pomoc lub osoba współorganizująca? Czy coś jeszcze powinniśmy wskazywać jako poradnia? Bardzo proszę o dookreślenie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy kwestia ustalenia ilości godzin danego przedmiotu na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych leży w gestii dyrektora szkoły? Mam tu na myśli sytuację przydzielenia większej liczby godzin języka obcego zawodowego niż to wynika z minimum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe